Annonce
Horsens

Naboer er trætte af støjen fra E45: Vejdirektoratet mødt med mistro på borgermøde i Horsens

VVM-undersøgelsen af en mulig udvidelse af E45 fra Vejle til Skanderborg S ventes færdig i foråret 2020. Vejdirektoratet skal levere en rapport, der gør det muligt for politikerne at beslutte, om og i givet fald hvornår udvidelsen skal realiseres. Arkivfoto: Søren E. Alwan

Støj-plagen fra motorvejen blev det helt store tema på Vejdirektoratets borgermøde onsdag aften om den netop igangsatte VVM-undersøgelse af en udvidelse af E45.

Horsens: Fra 2001 til 2017 er trafikken på E45 omkring Horsens steget fra 31.400 til 54.800 bilister i døgnet.

Det kan mærkes og ikke mindst høres, når man bor tæt på motorvejen, og det satte sit præg på borgermødet onsdag aften i foredragssalen på Horsens Rådhus.

Her skulle Vejdirektoratets udsendte fortælle om den netop igangsatte VVM-undersøgelse af en mulig udvidelse af E45 på den ca. 35 km lange strækning fra Vejle til Skanderborg S.

Et længe ventet første skridt henimod en bedre fremkommelighed på den østjyske motorvej, synes de fleste nok i Horsens, men begejstringen var svær at spore onsdag aften i foredragssalen.

Planlægningsdirektør Helga Theil Thomsen og projektleder Jacob Pryds Winkel redegjorde for tidsplanen, for hvad en VVM-undersøgelse egentlig er, og for hvordan tilhørerne kunne påvirke processen, men efterfølgende blev de mødt med en god portion skepsis og mistro af de ca. 40 fremmødte.

Der var tydeligvis opsparede frustrationer over det nuværende støj-niveau - og en frygt for fremtiden.

- Engang kunne man høre nattergalen om aftenen. Det kan man ikke mere, konstaterede en tilhører, der bor på Sorthøjvej i Egebjerg.

Annonce

Vi arbejder med retningslinjer, hvor vi prøver at nedbringe støjen til 58 decibel, men det er ikke noget, vi skal.

Helga Theil Thomsen, planlægningsdirektør, Vejdirektoratet

Tidsplan for udvidelsen

2018: VVM-undersøgelsen går i gang. Den koster ca. 30 mio. kr.

2018-2020: VVM-undersøgelsen bliver udarbejdet.

Forår 2020: VVM-redegørelsen offentliggøres.

Medio 2020: Anbefalingsnotat til politikerne, som derefter skal tage stilling til, om udvidelsen skal realiseres og i givet fald hvornår.

Derefter følger en nærmere projektering og mulig ekspropriering samt en anlægsperiode, der formentlig vil tage fire-fem år. Udvidelsen kan altså tidligst være en realitet omkring 2025.

Hele strækningen fra Hornstrup til Skanderborg er ca. 35 km lang.

Ingen grænseværdier

Oplægningsholderne understregede, at "festen lige er skudt i gang", og at man derfor kun kunne fortælle om processen, og hvordan man vil forsøge at planlægge udvidelsen, så den påvirker mennesker, dyr og natur mindst muligt.

Det afholdt dog ikke en håndfuld tilhørere fra at dele deres frustrationer. Flere gange måtte gæsterne fra København beklage, at de ikke kunne forholde sig til konkrete sager, men at de vil se på dem i løbet af VVM-processen, der løber frem til foråret 2020.

Det lettede heller ikke på stemningen, da det kom frem, at Vejdirektoratet typisk ikke laver støjmålinger på stedet, men i stedet bygger vurderingen på skrivebords-beregninger. Og at der faktisk ikke findes nogen grænseværdier for støj, som skal overholdes, når man bygger en vej.

- Vi arbejder med retningslinjer, hvor vi prøver at nedbringe støjen til 58 decibel, men det er ikke noget, vi skal, konstaterede Helga Theil Thomsen.

Syv år er hurtigt

Enkelte spørgsmål havde ikke relation til specifikke sager.

Efter at have fået at vide, at en udvidelse tidligst vil kunne være en realitet i 2025, ville en tilhører ville gerne vide, om Vejdirektoratet har nogle kreative forslag til, hvordan man letter trafikken i de næste syv år.

- Faktisk er syv år en relativt hurtig proces, men man kan godt lave nogle midlertidige løsninger, f.eks. kørsel i nødsporet. Det koster imidlertid også penge. Det kræver noget elektronik med en høj driftsudgift. Vejdirektoratet har ikke penge selv, så vi skal godtgøre, at det kan tjene sig hjem, men det kan lade sig gøre, sagde Helga Theil Thomsen.

En anden tilhører konstaterede, at Vejdirektoratet har bevæget sig ind i lidt af et minefelt i det smukke Østjylland.

- Folk vil jo gerne bo, hvor der er smukt. De vil ikke have støj, og de vil samtidig gerne kunne komme hurtigt frem til deres arbejde. Det er svært at opfylde det hele, lød det.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Leder: Dårligt argument for dyrere børnepasning

Fra nytår bliver det dyrere at få passet sine børn i Horsens Kommune. Den slags er en politisk beslutning, og Horsens Byråd er naturligvis i sin gode ret til at sætte prisen op og ned alt efter politisk prioritering. Så langt så godt, og indrømmet, det er svært tit og ofte at skulle forklare prisstigninger, men det er er altså tæt på være verdens dårligste argument, når man forklarer prisstigningen med, at kommunen tilfører syv millioner kroner ekstra til området. Flere kommunale kroner er altså lig med, at man som forældre skal betale mere, lyder logikken. Argumentet holder også så langt, at for at få økonomien til at hænge sammen, når vi skal have passet de små i vuggestue, dagpleje, børnehave eller sfo, er der også en forældrebetaling. Den må maksimalt andrage 25 procent. En sats, der er indført, så ingen kommuner uhæmmet bruger den knap at skrue på, når der skal lægges budget. Nøgleordet her er maksimalt. For det er klart, at forældrebetalingen stiger, når procentsatsen fastholdes, og det samlede budget stiger, men i ordet maksimalt ligger også, at man selvfølgelig kan sætte satsen ned, så forældrene ikke skal betale mere for at få passet børn efter nytår. Der kan være mange gode argumenter for at tilføre midler til børnepasning og at lade forældrebetalingen stige, men der er ingen sammenhæng mellem flere midler og øget forældrebetaling. Horsens Byråd kunne uden problemer vedtage, at det fra nytår skulle være billigere for forældrene at sende deres børn i kommunale pasningstilbud og samtidig tilføre flere midler for at kunne ansætte eksempelvis flere pædagoger. Det kunne eksempelvis være begrundet i at ville tiltrække flere børnefamilier til kommunen. Det er en politisk beslutning med tilhørende solide argumenter, som man så kan være enig eller uenig i, men at sige, at forældrene skal betale mere, fordi kommunen bruger flere penge på området, har ingen logisk sammenhæng.

Hedensted

Intens eftersøgning endte lykkeligt: Hundehvalpen Nala stak af efter uheld på motorvej, men er fundet igen

Annonce