Annonce
Østjylland

Mystisk kamera vækker opsigt i Aarhus: Ingen vidste i første omgang, hvad det var

Sådan ser kameraet ud på Dronning Margrethes Vej ud. Foto: Tobias Heede Niebuhr 
Flere århusianere har undret sig over et nyt kamera på Dronning Margrethes Vej i Aarhus. Hverken kommune, politi eller Vejdirektoratet kender til det.
Annonce

AARHUS: Er det en ny form for overvågning? Er det en fartkontrol? Er det en latsbils-scanner?

Spørgsmålene har været mange til et nyt kamera på Dronning Margrethes Vej på Trøjborg, som i et par måneder har kigget i begge retninger på den trafikkerede vej i Aarhus.

Rådmand for Teknik og Miljø, Bünyamin Simsek, måtte under et Facebook-opslag, hvor en bruger spurgte, hvad det var for et kamera, stille sig undrende over for spørgsmålet.

Og svaret på, hvad det er, ligger heller ikke bare lige for.

I hvert fald kender hverken Teknik og Miljø, Vejdirektoratet eller Østjyllands Politi til det høje kamera, og det er heller ikke dem, der har stillet det op.

Det er i stedet Sund og Bælt på vegne af Miljøstyrelsen.

Annonce

Nummerpladescannere

Og er det så overvågning, fartkontrol eller en lastbils-scanner? Ja, det er faktisk lidt en kombination af alle tre ting.

Fra 1. juli er der nemlig indført skærpede miljøzoner i flere af landets største byer, blandt andet i Aarhus.

Det betyder, at ældre dieseldrevne lastbiler, varebiler og busser ikke har adgang til miljøzonerne, med mindre de har eftermonteret et partikelfilter. Og det er her, det nye kamera kommer ind.

Det kan nemlig scanne køretøjers nummerplader for, om de er godkendte til at køre ind i miljøzonerne. Er de ikke det, ryger der automatisk en bøde til ejeren af køretøjet.

Har busser eller lastbiller ikke partikelfilter på, bliver de fanget af kameraet her. Foto: Tobias Heede Niebuhr
Annonce

Fire kamera og en bil

I alt er 15 nye kameraer ved med at blive sat op. Og langt de fleste er allerede på plads. Scanneren på Dronning Margrethes vej bliver heller ikke den eneste i Aarhus. Der er kameraer på vej til Silkeborgvej, Frederiks Allé samt en fjerde lokation, der endnu ikke er fastsat.

- Dertil kommer fem mobile enheder, blandt andet en i Aarhus, med kamera på taget, som kommer til at køre rundt, fortæller Ole Lykke Christensen, vicedirektør i Sund og Bælt, der står for de nye kameraer.

Annonce

Scanner allerede

Tidligere skulle lastbiler køre med et miljømærke i forruden for at få lov til at køre indenfor miljøzonerne. Men en ny lov fra maj 2019, er det nu også varebiler og busser, der skal overholde miljøkravene, og i samme omfang har man gjort kontrollen digital med de nye kameraer, der siden 1. juli har scannet alle køretøjer, der kører ind i Aarhus midtby.

Sund og Bælt forsikrer, at almindelige bilister ikke skal foretage sig noget. Det er kun folk, der ejer en varebil, lastbil eller bus, som er fra før 2007, der skal reagere på de nye kameraer. Alle der har et køretøj, der ikke lever op til de nye miljøkrav har allerede fået en besked om det i e-boks. Fra 1. januar 2022 skærpes kravene dog yderligere, så det gælder for varebiler, lastbiler og busser indregistreret før 2012.

Man fortæller desuden, at selv om man allerede scanner, så kommer der ikke en bøde med posten, selvom føreren skulle komme trillende ind i en gammel dieseldunstende varevogn.

- Der er en indkøring på tre måneder, så bøderne vil først blive givet fra 1. oktober, siger Ole Lykke Christensen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce