Annonce
Østjylland

Musicals ruller ind over os: Derfor er de så populære

"Rocky Horror Show" på Aarhus Teater med Jacob Madsen Kvols i hovedrollen. Foto: Michael Svenningsen
Musicals kommer til os alle steder fra. Kyndige mennesker i branchen mener, at vi fascineres af, at flere kunstarter smelter sammen i forestillingerne.

AARHUS: Musicals ruller ind over os fra alle sider. Musikhuset Aarhus byder på fire i denne sæson, Aarhus Teater er med hvert år og Hermans i Tivoli Friheden ofte. Selv Den Jyske Opera har musical på programmet med "Sunset Boulevard" i næste sæson, i øvrigt ligesom Det Kongelige Teaters opera har det nu med "Sweeney Todd".

I London hører det næsten med til et besøg. Vi skal se en musical, når vi besøger den engelske hovedstad. De mest kendte og mest sete kan spille i 20 år, før en ny kommer på plakaten.

Så højt har vi dog ikke nået endnu i Danmark. Men publikum strømmer til. Kun en enkelt producent har bukket under, fordi besøget ikke var stort nok. Selskabet bag "Lyset over Skagen" gik konkurs i 2019.

Men hvorfor denne interesse for genren? Hvad er forklaringen? Vi har talt med en forsker og folk fra branchen for at finde en forklaring.

Annonce
Musicalen har et ekstra gear, som tages i brug, når det talte ord ikke længere slår til.

Søren Møller, chef for Det Danske Musicalakademi

Taler til bedre aspekter

Martin Guldberg er cand.phil. i musikvidenskab, studielektor på Aarhus Universitet og har praktisk erfaring i branchen som leder af Esbjerg Opera, der både har lavet operaer og musicals.

- Musicals har været populære i nogle årtier, men det er blevet bredere nu. Samspillet mellem kunstarterne betyder meget for populariteten. Musikken er med. Det er meget følelsesorienteret, og vi bliver mødt af en kombination af tekst, musik, skuespil, scenografi og dans, siger han.

- Man kan dele musicals op. Der er nogle mindre populære. De bliver spillet på Broadway i New York, og få giver overskud. Men når de går i megaformat med store effekter og sentimentale fortællinger som Andrew Lllyod Webbers "Cats", Alain Boublil og Claude-Michel Schönbergs "Les Misérables" eller Richard Rodgers og Oscar Hammersteins "The Sound of Music", så kommer publikum i stort tal. Det handler meget om, at de taler til de bedre aspekter i det at være menneske, om at tilgive og være god, højt skattede karaktertræk, der bliver forløst, mener Martin Guldberg.

Historien skal være god

Musicals har deres eget publikum.

- Både kvinder og mænd ser musicals, dog flest kvinder, og blandt mændene er en del homoseksuelle, viser undersøgelser ifølge Martin Guldberg.

Han siger også, at musicals har overtaget en del publikum fra opera- og operettegenren.

- Hvis en musical skal blive en succes, skal der være en god historie. Den kan ikke blive stor bare på grund af musikken, siger Guldberg.

Da Musikhuset Aarhus for nylig viste "The Book of Mormon", kunne direktør Jan Christensen konstatere, at 40 procent af billetterne var bestilt af mænd, hvor det tal oftest ligger på 28-30 procent for andre musicals.

I Fredericia Teaters "Tarzan" blev brugt mange virkemidler. Musikhuset Aarhus' Store sal var forvandlet til en jungle. Og skuespillerne fløj rundt i salen i lianer. Foto: Michael Svenningsen

Niveauet steget

Som chef for Det danske Musicalakademi i Fredericia arbejder Søren Møller med musicalgenren daglig.

Han har haft den rolle siden 2000, da akademiet blev etableret. Han kom fra Aarhus, hvor han er uddannet på Det Jyske Musikkonservatorium, og flyttede til Fredericia i 2008.

Den øgede popularitet for musicals forklarer han sådan:

- Niveauet i Danmark er steget markant gennem de sidste 20 år. Særligt har etableringen af Det Danske Musicalakademi medvirket til et støt stigende niveau og en stadig professionalisering af musicalen i Danmark. Man kan i dag få musicaloplevelser i Danmark på lige så højt niveau, som de bedste steder i verden, siger han og fortsætter:

- Det særlige ved musicals i forhold til skuespil og andre genrer er, at musicalen har et ekstra gear, som tages i brug, når det talte ord ikke længere slår til. Vi bryder sjældent ud i sang og dans i Føtex. Det er et overspring, som i en musical er fantastisk, når det er retfærdiggjort og veludført. Men det kan også være tåkrummende pinligt og forfærdeligt, når det ikke er tilfældet.

Søren Møller er direktør for Fredericia Teater og synes, at musicals har udviklet sig voldsomt de seneste år. Foto: Michael Svenningsen

Musikkens betydning

Hvorfor betyder musikken så meget?

- Musik kan nedbryde forsvarsmekanismer og skabe stemning bedre end de fleste andre ting. Den kan forstærke et budskab mange gange, og der er ofte mere på spil, når musikken spiller, end når det ”blot” er det talte ord. Men det kræver stor teknisk kunnen både at udføre det og at sikre, at musikken bliver brugt optimalt, svarer Søren Møller.

Hvad synes du, en musical skal have for at være god?

- Den skal først og fremmest have en historie, som bliver fortalt så overbevisende, at jeg glemmer, det er en musical. Dertil at virkemidlerne i netop musicalen forekommer helt naturlige. Manuskriptet skal være godt og velfungerende, og så skal den have fantastisk musik og det rigtige, fysiske udtryk, siger Søren Møller.

Han har været med til at lave mange musicals både som udøvende, skabende og producent.

- Jeg går ikke og tæller, men jeg har enten medvirket, medskabt eller produceret mere end 50 forestillinger. Og så har jeg i samme periode set flere hundrede andre musicals og skuespil og læst omkring 400 nye værker, siger han.

"The Book of Mormon" tiltrak flere mænd end sædvanligt til musicals. Pr-foto

Risiko hver gang

Efter nogle svære år i begyndelsen er Fredericia kommet rigtig godt med på musicals. Hvad er forklaringen på det?

- Først og fremmest fordi vi ved, hvad vi laver. Men også at talentmassen er der i dag og stadig udvikles. Vi udvikler os også i takt med tiden og laver forestillinger, som er lige så spændende og fængslende, som det er at se de bedste film. Vi elsker at være folkelige, men elsker samtidig at putte kalorier i begrebet folkelighed, siger Søren Møller.

Det er en risiko hver gang at sætte en musical op.

– Mange tror, at det er sikre heste, men vi producerer med livet som indsats hver eneste gang. Det er multimillionopsætninger, hvor de fleste af pengene går til de mange lønninger, der er på store produktioner. Ofte er vi over 100 mennesker på arbejde, og når man lægger det oven i de fantastiske scenografier og den massive nye teknologi, så bliver det rigtig dyrt. Derfor kræver det et stort publikum, siger Søren Møller.

Tammi Øst spiller hovedrollen i "Sunset Boulevard", som Den Jyske Opera opfører. Animation: Den Jyske Opera

Kvalitet før kvantitet

Aarhus Teater har haft en musical på repertoiret hvert år i mange år, og sådan vil det også være i den sæson, hvis program endnu ikke er offentligt.

- Musicals er populære af flere grunde. En af dem er musikken. Den kan åbne for følelser og få os til at slappe af. Musikken får et perspektiv mere med, og der findes mange kendte musicals, hvor man ved, hvad man får, siger Trine Holm Thomsen, direktør for Aarhus Teater.

Hun synes, det er vigtigt, at man med musicals spørger, hvorfor skal vi spille netop den, og hvordan det skal gøres.

- Det skal være kvalitet frem for kvantitet, og en musical skal laves med omtanke. Den skal udvide scenekunsten og udvikle talenterne, give dannelse og have perspektiv. Hvis folk ser musicals, skal de gerne få lyst til også at se skuespil, siger Trine Holm Thomsen.

Hun mener, der skal ligge noget særligt i historien og har gået efter den type de senere år med blandt andet "Lazarus", "Jesus Christ Superstar", "West Side Story" og "Rocky Horror Show".

- Vi arbejder med at skabe kontakt til publikum. I Lazarus om David Bowie ville vi præsentere et anderledes greb med et sindbillede i hovedet. Det var en scenisk udfordring. Musikken har vi også brugt i "Lyden af de skuldre, vi står på", som vi selv har udviklet ved at tage fat i vores musikalske rødder, siger den århusianske teaterchef.

Jacob Madsen Kvols havde hovedrollen i David Bowie-forestillingen "Lazarus" på Aarhus Teater. Foto: Birgitte Carol Heiberg

Tre-i-en

Jan Christensen, direktør i Musikhuset Aarhus, siger, at musicals spænder bredt og appellerer til mange.

- Producenterne har formået at nytænke dem over de seneste ti år med for eksempel Bier-musicals, hvor "Den skaldede frisør" bliver vist til foråret, siger Jan Christensen, der har præsenteret mange typer som "The Book of Mormon", "Flashdance" og "Tarzan", der er vidt forskellige.

Han mener, det betyder meget, at publikum får en tre-i-en: sang, skuespil og scenografi i høj klasse.

- Gæsterne bestemmer, hvor mange musicals, vi skal vise, siger han med henvisning til besøgstallet og noterer, at musicals appellerer til en familieudflugt og mindsker adgangsbarrieren til kunst i ren form, fordi den er nemt tilgængelig.

Mette Bjærge er producent, blandt andet på "The Book of Mormon".

- Musicals er let fordøjelige, emotionelle, og musik kan skabe store følelser. For ti år siden var det stort set kun klassikerne, vi så, men der er kommet en ny udvikling, som vi blandt andet oplever med Susanne Biers "Den eneste ene" og Fredericias "Seebach" og "Shu-bi-dua", siger hun.

Joakim Lind Tranberg (til venstre) og Teit Samsø spillede "Seebach" i Musikhuset Aarhus. Foto: Flemming Krogh
Martin Guldberg: Samspillet mellem kunstarterne betyder meget for populariteten. Foto: Poul Anker Nielsen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce