Annonce
Debat

Mette Frederiksen gambler med EU

Forsvarsforbehold: Forleden meddelte statsministeren, at Venstre ønsker en folkeafstemning om afskaffelse af forsvarsforbeholdet i den kommende valgperiode. Det er et modigt statement - al den stund, at regeringens parlamentariske grundlag, DF, er lodret imod en afskaffelse af forbeholdene.

Desværre lagde Socialdemokratiet straks afstand til forslaget, selv om samtlige statsministre siden 1993 – også socialdemokraternes Poul Nyrup Rasmussen og Helle Thorning-Schmidt - har været enige om én ting: Målet er, at de danske EU-forbehold skal væk.

Formentlig skyldes denne EU-skepsis til dels forholdet til Dansk Folkeparti. Men med udsigten til, at DF ved valget bliver reduceret til mere naturlig størrelse – måske en halvering – bør det hensyn veje mindre tungt. Vist er befolkningen næppe klar til en afskaffelse af forbeholdene. Men desuagtet bør man som politiker fremlægge og arbejde for den politik, man finder rigtig uden at traske i hælene på meningsmålingerne.

Tilbage står alligevel billedet af en toppolitiker, hvor det ikke er EU-hatten, der trykker. Med forsvaret af EU-forbeholdene accepterer Mette Frederiksen, at Danmark også fremover placerer sig som et B-medlem i samarbejdet uden synderlig indflydelse på forsvar, økonomi og bekæmpelse af kriminalitet.

Argumenterne for en ophævelse af forsvarsforbeholdet er oplagte: Vi står på den ene side overfor et mere aggressivt Rusland og på den anden side en præsident Trump, hvor vi har oplevelsen af, at vi ikke længere helt kan regne med USA's fulde støtte i en krisesituation. ”Europa-hæren”, som var frygten, da vi tog forbeholdet for 25 år siden, har vist sig kun at eksistere som et skræmmebillede i EU-modstandernes forestillingsverden.

Når først Frederiksen er rykket ind i Prins Jørgens Gård og deltager i EU-topmøder med bl.a. kansler Merkel og præsident Macron, vil hun forhåbentlig nå til den erkendelse, at vor tids store udfordringer: klimaet, de økonomiske uligheder, migrantstrømme, kampen mod terror etc. kun kan løses gennem et forstærket EU-samarbejdet og en langt mere aktiv dansk deltagelse i dette. Hvis Mette Frederiksen på det tidspunkt når frem til en ny erkendelse af, at EU-forbeholdene er en klods om benet, skal hun ikke høre et ondt ord…

Erik Boel
Annonce
Forsiden netop nu

Mest læste

Læserbrev

Transportminister svarer igen: Hvorfor sænker du ikke sigtekornet, Troels Lund Poulsen?

Læserbrev: Troels Lund Poulsen (V) påstår her i avisen, at jeg løber fra et løfte om at ville udbygge E45 (læserbrevet "Tillykke. Nu skylder de røde en ny motorvej" 13. september, red.). Inden han skyder os for mange såkaldte "løftebrud" i skoene, vil jeg ganske stilfærdigt oplyse, hvad vi rent faktisk lovede før valget. For som vi sagde, så ønsker vi - i modsætning til hvad den tidligere regering leverede - at indgå en bred infrastrukturaftale til gavn for hele Danmark, som kan holde uanset, om regeringsmagten skulle skifte. Jeg synes derfor, at Troels Lund Poulsen skal sænke sigtekornet og lytte til opfordringen fra dele af erhvervslivet, som gør opmærksom på, at investeringer i infrastruktur er for vigtige til at være en årlig tilbagevendende politisk kampplads. Jeg kan naturligvis ikke svare på, hvorfor den tidligere regering valgte at indgå en så smal infrastrukturaftale kort før lukketid inden folketingsvalget. Men jeg kan konstatere, at hvis det havde været magtpåliggende for den tidligere regering, at dens investeringsplan skulle overleve efter et valg, så havde de nok brugt energien bedre på at sikre et bredt flertal. Og her - få måneder efter valget - så har Venstre allerede selv har trukket stikket på den tidligere regerings investeringsplan ved at melde ud, at partiet ikke længere vil prioritere Ring 5-motorvejen. Situationen er altså den, at der ikke længere er flertal for planen. Og det er den risiko, man løber, når man indgår smalle politiske aftaler. Det er også derfor, jeg ønsker at indgå en så bred infrastrukturaftale som muligt, hvilket også var formålet med vores eget trafikudspil fra før valget. Og i den forbindelse vil det være naturligt, at vi også drøfter trængselsudfordringerne på E45. Jeg ser meget frem til de kommende forhandlinger om en ny infrastrukturaftale og glæder mig over den konstruktive tilgang, som jeg har bemærket fra Venstres transportordfører, der på et samråd har udtalt: "Nu er valget overstået, og nu skal vi så se, om vi kan finde hinanden i en bred aftale, og det er vi da opsat på fra Venstres side." Det, synes jeg, er meget positivt. Og det synes jeg, at Troels Lund Poulsen bør lytte til. For vores fælles infrastruktur bør ikke være en politisk kampplads. Det er erhvervslivet, pendlerne og alle andre trafikanter, der hver dag sidder fast i trafikken, altså for vigtige til.

Odder

Digt, drama og dokumentar på Egmont Højskolen: Kunst kan lære unge at blive hørt

Annonce