Annonce
Odder

Meditation i bassinet: Dykkere lærte at holde vejret længe og slippe tankerne løs under vandet

Meditation i vandet. 30 medlemmer af foreningen Havodderen øvede sig i, hvad de kalder vejrhold. Foto: Søren E. Alwan
En af verdens dygtigste fridykkere, Stig Pryds, lærte fra sig i Spektrum Odder.

Odder: Det kræver både disciplin og øvelse, hvis man vil holde vejret længe under vand. Men når man har lært det, kan man blive helt høj af oplevelsen. Og meget, meget sundere.

Omtrent sådan lød beskeden fra Stig Pryds, landskendt fridykker med flere rekorder, da han fredag aften holdt workshop for medlemmer af Havodderen, den lokale forening for fridykning og undervandjagt.

I løbet af et par timer fik ca. 30 medlemmer gode råd oml, hvordan man ved hjælp af ind- og udåndingsteknikker kan træne sig op til at opholde sig under overfladen i længere og længere tid. Hans egen rekord er syv minutter og 20 sekunder, verdensrekorden er 11 minutter.

Alle, der påstår, at de har dykket i længere tid, har ifølge Stig Pryds indtaget ren ilt først.

- Ægte fridykkere benytter sig kun af den ilt, vi selv fylder vores lunger med ved hjælp af korrekt indånding, siger han.

Annonce

Et hav af discipliner

Der findes mange discipliner indenfor både undervandsjagt og fridykning, men fælles for dem er, at man kun dykker med den luft, man indånder, før man bevæger sig under overfladen.

Undervandsjagt handler kort beskrevet om at jage fisk og fange dem med harpun eller med hænderne.

I fridykning findes tre discipliner:

Statisk: Kunsten holde vejret under vand længst muligt.

Dynamisk: Længdedykning i pool med og uden finner.

Konstantvægt: Dybdedykning med og uden finner.

Man kan læse om både undervandsjagt og fridykning på Dansk Sportdykker Forbunds hjemmeside.

Glem alt om tid

Hvordan man så gør det på den bedste måde, var hovedtemaet i workshoppen, som blev indledt på yogamåtter langt fra svømmehallens varmtvandsbassin.

Her introducerede Stig Pryds deltagerne i diverse yoga-ligende øvelser, der først fik dem til at slappe helt af, så fylde lungerne med luft og til slut holde vejret før den endelige udånding. "Vejrhold" kaldes disciplinen, som ifølge fridykkeren fra Nyborg er en fantastisk øvelse, som kan sidestilles med anden kredsløbstræning.

Og Stig Pryds må om nogen vide, hvad fridykning kombineret med en sund livsførelse kan kan gøre for helbreddet.

På bare to år ændrede han sin livssituation fra invalid gigtpatient til eminent fridykker-atlet med placering som nr. to på verdensplan. Det blev ifølge ham selv en lærerig rejse, der fik ham i balance med sin krop som aldrig før. Samtidig åbnede det hans øjne for, hvad der er muligt, hvis man oprigtigt vil det, hvilket man fornemmede tydeligt under workshoppen:

- Lad øvelserne i vejrhold komme til jer og ikke omvendt. Glemt alt om tid og fokusér på velvære, rådede han deltagerne til, da de i ti minutter skulle ligge på ryggen og - i takt med meditationsmusik - udføre vejrtrækningsøvelser.

Noget magisk

Workshoppen sluttede med en del af de samme øvelser i deltagernes rette element nemlig svømmehallens varmtvandsbassin.

Blandt dykkerne i vandet var Thomas Stampe, der første gang stiftede bekendtskab med dykning under en ferie i Thailand i 2015. Siden har interessen fyldt mere og mere, og i dag har han uddannet sig til instruktør.

- Der findes flere discipliner i fridykning, og jeg mest til dybdedykning. På en eller anden måde er der noget magisk ved at bevæge sig nedad i vandet og i et vejrhold opleve den ro, der opstår, når lydene forsvinder over dig. Det er fantastik, siger konsulenten, der bor i Odder med kone og børn.

Han skønner, at han fra juli-oktober dykker ca. en gang om ugen. For det mest dybdedykker han, men somme tider er familien også med, og så bliver maden fanget med harpun under overfladen.

Da man kun få steder i Danmark kan dykke dybere end otte meter, er han også flere gange om året på ture til for eksempel Malta, hvor han har været 40 meter under overfladen.

Dyb koncentration før hovedet kommer under vand. Foto: Søren E. Alwan
Når der skal trænes vejrhold, er det godt at være tæt på andre, der holder øje med en. Foto: Søren E. Alwan
Statisk fridykning hedder disciplinen, hvor det alene handler om af holde vejret længst muligt under vand. Foto: Søren E. Alwan
Man skal ikke langt ned under vandet for at kunne træne i vejrhold. Foto: Søren E. Alwan
Medlemmer af Havodderen, Foreningen for Fridykning og Undervandsfiskeri trænede fredag i, hvordan man ved hjælp af meditation kan lære at holde vejret under vand. Foto: Søren E. Alwan
Læg mærke til, hvor roligt det hele bliver, når I kommer under vand, sagde Stig Pryds blandt andet. Foto: Søren E. Alwan
Koncentration før hovedet kommer under vand. Foto: Søren E. Alwan
Deltagerne blev også delt op i tomandshold, hvor den ene hjalp den anden til at føle sig tryg. Foto: Søren E. Alwan
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce