Annonce
Brevkasse

Medarbejderes opslag på sociale medier

Hvornår kan en arbejdsgiver gribe ind over for en medarbejders opslag om arbejdspladsen på Facebook? Foto: Colourbox
Annonce

Jeg har igennem de seneste år oplevet en udvikling i, hvor meget folk deler på de sociale medier. Jeg har sågar set folk "reklamere" med pjækkedage fra arbejde og klager over arbejdsgivere opslået på Facebook.

Jeg kunne derfor godt tænke mig at få beskrevet, hvor grænsen går for sådanne opslag på sociale medier, såfremt det en dag er en af mine medarbejdere.

Annonce

Svar

For alle lønmodtagere gælder en pligt til at handle loyalt over for sin arbejdsgiver. En illoyal adfærd fra medarbejderens side kan berettige en arbejdsgiver til at afskedige den pågældende.

Nogle gange kan en illoyal adfærd være så grov, at arbejdsgiveren endda berettiges til at bortvise medarbejderen, altså lade ansættelsesforholdet ophøre med øjeblikkelig virkning. Der skal dog være tale om et meget groft forhold, som udgør en væsentlig misligholdelse af ansættelsesforholdet. Til illustration og uddybelse af dette følger en kortfattet gennemgang af retspraksis på området nedenfor.

I en dom fra 2016 afsagt af Østre Landsret var arbejdsgiveren, et rejseselskab, berettiget til at bortvise en medarbejder. Medarbejderen havde i forbindelse med en avisartikel skrevet i en offentlig kommentar, at man i rejseselskabet havde et tæskehold til at tage sig af episoder, hvor gæster bliver krænket.

Selvom retten fandt, at kommentaren var skrevet i spøg mellem to bekendte, var kommentaren så grov, at rejselskabet var berettiget til at bortvise medarbejderen. Der blev desuden lagt vægt på, at det i ansættelseskontrakten var anført, at negativ omtale af arbejdsgiveren på de sociale medier ville blive anset som en væsentlig misligholdelse af ansættelsesforholdet.

I en anden dom fra 2016, afsagt af Vestre Landsret, var en arbejdsgiver ligeledes berettiget til at bortvise en medarbejder. Da medarbejderen og arbejdsgiveren ikke kunne blive enige om forlængelse af orlov, skrev medarbejderen et kritiserende opslag på Facebook. Det var ikke nævnt, at opslaget omhandlede arbejdsgiveren, men retten fandt, at der dog ikke var tvivl herom og at andre, herunder arbejdsgiverens kunder, ligeledes kunne identificere, at opslaget omhandlede arbejdsgiveren.

Da opslaget var egnet til at skade arbejdsgiverens virksomhed, og da medarbejderen tidligere havde modtaget en advarsel, var en bortvisning berettiget.

Disse to afgørelser viser begge, at opslag på sociale medier, som er egnet til at skade arbejdsgiverens virksomhed, er udtryk for illoyal adfærd. Afgørelserne viser dog også, at såfremt bortvisning skal kunne bringes i spil, skal medarbejderen være klar over, at en sådan adfærd ikke tolereres, eksempelvis qua en advarsel eller et vilkår herom i ansættelseskontrakten.

Annonce

Mest læste

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Horsens

Ung butikstyv stjal for 35 kr.

Horsens For abonnenter

Borgmester er ærgerlig over Learnmark-beslutning - bestyrelsesformand åbner dør på klem

Annonce