Annonce
Biler

Mazda3 gør sig mere lækker

Den nye Mazda3 har et nærmest dramatisk design. De smalle full LED-forlygter er standardudstyr. Fotos: Jens Overgaard
Den nye Mazda3 løfter niveauet og vil bide premium-konkurrenterne i haserne, men den velkørende mellemklassebil er ikke den mest praktiske i hverdagen.

Hvornår har du sidst haft en ahaoplevelse? Altså en ny erkendelse.

Her på redaktionen indtraf en af slagsen, da vi hentede den nye Mazda3 til test, og den voksede i de dage, vi kørte bilen.

Det er nemlig lykkedes Mazda at skabe en så helstøbt og unik mellemklassemodel med så meget premium-fornemmelse, at de japanske bilsnedkere uden at blinke kunne have tilføjet betegnelsen Xedos, der i sin tid var navnet på mærkets hedengangne luksusdivision. Det gælder også det dramatiske design, som dog har nogle klare minusser: Bagsædepladsen er trang og klaustrofobisk, mens den monumentalt store C-stolpe tager udsynet ved højresving.

Det står klart efter en uge i selskab med Mazda3 i den femdørs hatchback-version bestykket med den 2,0 liters Skyactiv-G-benzinmotor på 122 hk og mellemudstyret Sky, der med ekstraudstyr løber op i 280.500 kr. Men du kan få Mazda3 fra 250.000 kr.

i den billigste Sense-version.

Det placerer den nye 3'er prismæssigt mellem den helt nye Ford Focus og VW Golf, hvilket er meget rammende, for den har nogle af de bedste egenskaber fra begge modeller, nemlig et sportsligt antrit og en udglattende komfort.

Mazda3 har altid været en model med et præcist vejgreb og en træfsikker ergonomi bag rattet. Det holder i den nyeste generation, hvor designere og ingeniører har løftet overliggeren.

Det oplever du bag rattet som det første sted, hvor de nye sæder støtter bedre, og alt er optimeret og justeret med japansk millimeterakkuratesse, så det sidder spot on inden for den helt rigtige afstand. Det gælder også den brede integrerede skærm på 8,8 tommer med klar opløsning, der sammen med Apple Carplay er standard. Antallet af kontakter er kogt ned til et minimum, men når du lader fingrene glide over dem, der er, mærker du niveauet.

Her er brugt indbydende materialer i fuldfed aluminium og læder med rigtige kantsyninger på instrumentbordet.

Det er lykkedes Mazda at skabe en luksusoplevelse i kabinen, som du ikke finder andre steder i den her prisklasse.

Tag samtidig en udstyrsliste, som allerede fra grundniveauet bl.a. omfatter full LED-forlygter, adaptiv fartpilot, fjernlysassistent, sikkerhedspakke med vognbaneassistent og et rigtigt head-up-display, som projiceres op i forruden.

Her er roser til den brede skærm, som yder bedre retfærdighed til de mange apps i Apple Carplay. Betjeningen klares med et drejehjul under kørsel, mens her er ikke mulighed for berøring på den dybtliggende skærm under kørslen.

Fakta

MAZDA 3 SKYACTIV-G 2,0 SKY

Pris: 280.500 kr.

Mazda3 fra 250.000 kr.

Grøn ejerafgift, halvårlig: 890 kr.

Brændstoføkonomi: 15,9 km/ l (WLTP)

C02 per km: 142 g

Motor: Firecylindret motor på 2,0 liter

Effekt: 122 hk

Ydelse: 213 Nm/4000 omdr.

Topfart: 197 km/t.

0-100 km/t.: 10,4 sek.

L/B/H: 446/178/144 cm

Anh. vægt u/m. bremser: 600/1300 kg

4 stjerner ud af 6

Avanceret udstyr

I det hele taget kan du få masser af avanceret udstyr for små penge. Sikkerhedspakken til 12.000 kr. omfatter bagudvendt nødbremse, advarsler for krydsende trafik for og bag, 360 graders kamera og træthedsalarm med kamera, som advarer, hvis du SMS'er under kørslen.

Men, hvordan fungerer motoren. Mazda holder fast ved Skyactiv-motorteknologien, som betyder, at der er stor volumen og høj kompression frem for turbo.

Den opgraderede motor spiller godt sammen med bilen og føles, som om der kunne være mere end de 122 hk i staldene. Du skal dog op i omdrejninger for at få effekt, men så er der også hurtig speederrespons.

Mazda har modereret forgængerens noget direkte affjedring og oplevelse af undervognen.

Vi kan dog stadig følge ideallinjerne i vejens sving, mens mindre bump glattes ud som med et strygejern.

3'eren er kort og godt kommet mere i balance, mens motor, hjul og vindstøj er pakket fornemt ind. Forbruget på 15,9 km/ l er godkendt efter dagens standard.

Det er dog stadig en bil, som er bygget op omkring føreren.

Mens du sidder forbilledligt foran, er der altså snævert på bagsædet, hvor udsynet heller ikke tager nogle priser. Bagagerummet er med sine 351 liter lige i underkanten.

Hvis du går efter en mere klassisk afrunding, kan du også få en Mazda3 sedan til samme pris som den femdørs.

Konklusion

Den nye Mazda3 har en række egenskaber, som placerer den på et premium-niveau.

Det er en bil, som byder på et unikt design, har sportslige - men velafbalancerede - køreegenskaber, byder på en fin kvalitetsfornemmelse og har masser af avanceret udstyr for pengene. Hvis der ofte skal passagerer med på bagsædet, så prøv bilen grundigt af, før du køber.

Interiøret er både funktionelt og indbydende med læder og aluminiumsdetaljer.
Annonce
Forsiden netop nu

Mest læste

112

Tre indbrud i tre byer

Annonce