Annonce
forside

Mange flere skov- og markbrande: Sensationelt sommervejr sender brandvæsenet på overarbejde

Fra 10. til 20. juli er Sydøstjyllands Brandvæsen rykket ud til 10 skov- og markbrande i Horsens og Hedensted Kommune. Arkivfoto

Brandene opstår eksempelvis i forbindelse med høst, og når der bliver smidt cigaretskodder i naturen.

Horsens/Hedensted: Én om dagen. Så mange skov- og markbrande er Sydøstjyllands Brandvæsen i gennemsnit rykket ud til i Horsens og Hedensted kommune i den seneste tid.

Fra 10. til 20. juli har brandvæsenet nemlig været i gang på marker og i skove 10 gange, og det er mere end på en normal sommer.

- Naturen er meget tør i år, og vi har lidt mere travlt, end vi plejer. Vi kører nok ud 50 procent flere gange, end vi gør på en normal sommer, fortæller beredskabsdirektør ved Sydøstjyllands Brandvæsen, Dennis Ottosen.

Af de 10 brande har otte været registreret som værende i Horsens Kommune, mens Hedensted tegner sig for to.

Beredskabsdirektøren har dog ikke bemærket, at specielle områder har været hårdere ramt end andre.

Markbrandene har haft et stort omfang, og nok også større, end de ville have haft, hvis det ikke var så tørt.

Dennis Ottosen, beredskabsdirektør

Brandene spreder sig

Dennis Ottosen fortæller, at det, der kendetegner brandene, er, at når der går ild i noget, er der større risiko for, at branden nemmere kan brede sig på grund af de tørre omgivelser.

Det oplevede brandvæsenet eksempelvis tirsdag 17. juli, da der pludselig udbrød brand i en bil i Hjortsvang.

Her holdt bilejeren ind til siden, men fik i den anledning antændt rabatten og var ved at sprede sig til en skov.

- Brandene er lidt mere farlige, fordi der er større brandspredning, forklarer Dennis Ottosen.

Glasskår kan starte brand

Hændelsen i Hjortsvang er registreret som den eneste deciderede skovbrand af de 10 brande, mens fire har afsæt i landbrugsmaskiner, og to er opstået på marker.

- Markbrandene har haft et stort omfang og nok også større, end de ville have haft, hvis det ikke var så tørt, siger Dennis Ottosen.

Tre er opstået i forbindelse med rabatter, skråninger og grøfter, og her har brandvæsenet kunnet få slukket brandene uden den store skade.

Brandene i vejsiderne opstår eksempelvis, når folk smider cigaretskodder ud ad bilvinduet, som så kan antænde en brand i den tørre natur.

Dennis Ottosen har også en formodning om, at glasskår kan være skyld i nogle af brandene, da solens kraftige stråler går gennem glasset og skaber en så stærk koncentration af varme, at det kan sætte en brand i gang.

Det skal du ikke gøre

Brandene i landbruget sker ifølge Dennis Ottosen oftest i forbindelse med høst, hvor en landbrugsmaskine eksempelvis støder på en sten, der skaber en gnist og så antænder en brand.

Det er også set, at der er gået ild i traktorer eller presseren bag på en traktor, hvorefter branden spreder sig.

Brandene har for det meste kun efterladt skade på naturen, men enkelte gange er landbrugsmaskiner også blevet beskadigede.

Mens Dennis Ottosen håber på, at der snart kommer lidt regn, vil han også råde borgere til ikke at kaste cigaretskodder i naturen eller grille uforsvarlige steder.

Han råder også landmænd til at holde deres maskiner så rene som muligt, så der ikke går ild i dem.

Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Transportminister svarer igen: Hvorfor sænker du ikke sigtekornet, Troels Lund Poulsen?

Læserbrev: Troels Lund Poulsen (V) påstår her i avisen, at jeg løber fra et løfte om at ville udbygge E45 (læserbrevet "Tillykke. Nu skylder de røde en ny motorvej" 13. september, red.). Inden han skyder os for mange såkaldte "løftebrud" i skoene, vil jeg ganske stilfærdigt oplyse, hvad vi rent faktisk lovede før valget. For som vi sagde, så ønsker vi - i modsætning til hvad den tidligere regering leverede - at indgå en bred infrastrukturaftale til gavn for hele Danmark, som kan holde uanset, om regeringsmagten skulle skifte. Jeg synes derfor, at Troels Lund Poulsen skal sænke sigtekornet og lytte til opfordringen fra dele af erhvervslivet, som gør opmærksom på, at investeringer i infrastruktur er for vigtige til at være en årlig tilbagevendende politisk kampplads. Jeg kan naturligvis ikke svare på, hvorfor den tidligere regering valgte at indgå en så smal infrastrukturaftale kort før lukketid inden folketingsvalget. Men jeg kan konstatere, at hvis det havde været magtpåliggende for den tidligere regering, at dens investeringsplan skulle overleve efter et valg, så havde de nok brugt energien bedre på at sikre et bredt flertal. Og her - få måneder efter valget - så har Venstre allerede selv har trukket stikket på den tidligere regerings investeringsplan ved at melde ud, at partiet ikke længere vil prioritere Ring 5-motorvejen. Situationen er altså den, at der ikke længere er flertal for planen. Og det er den risiko, man løber, når man indgår smalle politiske aftaler. Det er også derfor, jeg ønsker at indgå en så bred infrastrukturaftale som muligt, hvilket også var formålet med vores eget trafikudspil fra før valget. Og i den forbindelse vil det være naturligt, at vi også drøfter trængselsudfordringerne på E45. Jeg ser meget frem til de kommende forhandlinger om en ny infrastrukturaftale og glæder mig over den konstruktive tilgang, som jeg har bemærket fra Venstres transportordfører, der på et samråd har udtalt: "Nu er valget overstået, og nu skal vi så se, om vi kan finde hinanden i en bred aftale, og det er vi da opsat på fra Venstres side." Det, synes jeg, er meget positivt. Og det synes jeg, at Troels Lund Poulsen bør lytte til. For vores fælles infrastruktur bør ikke være en politisk kampplads. Det er erhvervslivet, pendlerne og alle andre trafikanter, der hver dag sidder fast i trafikken, altså for vigtige til.

Odder

Digt, drama og dokumentar på Egmont Højskolen: Kunst kan lære unge at blive hørt

Annonce