Annonce
Horsens

Mægler: Tom dagligvarebutik på Sønderbrogade kan blive til fitness-center eller restaurant

De 1000 kvadratmeter butiks-lokale under Odinsgaards nybyggeri på Sønderbrogade har aldrig været i brug. Nu åbner mægleren op for andre anvendelsesmuligheder end dagligvarer. Foto: Thomas Schütt
Salling Group har i halvandet år forgæves forsøgt at få udlejet Sønderbrogade 42, der oprindeligt skulle huse en Kiwi-butik. Mægleren åbner op for, at de 1000 kvadratmeter kan bruges til noget helt andet end dagligvarer.

Horsens: Butik, showroom, restaurant eller måske et fitness-center.

Det er nogle af de muligheder, som ejendomsmægleren, EDC Poul Erik Bech med base i Aarhus, byder ind med, hvis man vil leje de 1000 ledige kvadratmeter på Sønderbrogade 42.

Butikken i stueetagen af Odinsgaards nybyggeri har stået tom og klar til indflytning i halvandet år.

Den blev oprindeligt født som en dagligvarebutik, der skulle drives af Kiwi, men mens byggeriet var i gang, gik Kiwi konkurs. Salling Group overtog derefter en række Kiwi-butikker i landet, herunder butikken i Sønderbrogade, men det stod ret hurtigt klart, at Salling Group ikke selv ville gøre brug af lokalerne til for eksempel en Føtex eller en Netto-butik.

Siden har Salling Group uden held forsøgt at få lejet den spritnye butik ud. Dagligvaregiganten ønsker ikke at kommentere sagen.

"Vi deltager i udgangspunktet gerne, når vi har noget at bidrage med. Lige i denne sag er der imidlertid ikke noget nyt at berette om, så vi takker nej til at deltage i interview i denne omgang", skriver Mai Bakmand, kommunikationsmedarbejder i Salling Group, i en mail til Folkebladet.

Annonce
Hvis Salling Group var interesseret, ville de have gjort brug af muligheden nu, men lejemålet kan bruges til meget andet end dagligvarer.

Frank Heskjær, head of international retail, EDC Poul Erik Bech

Mægler: Flere ting i spil

I ejendomsmæglerens annonce for lejemålet kan man læse, at den årlige leje for de 1000 kvadratmeter er 850.000 kroner. Det er et "meget velbeliggende lejemål" opført i kvalitetsmaterialer og med 40 p-pladser, lyder det.

- Vi har haft lejemålet i omkring halvandet år. Der har været flere ting i spil, men det er ikke lykkedes for nogen at indfri de økonomiske krav. Hvis Salling Group var interesseret, ville de have gjort brug af muligheden nu, men lejemålet kan bruges til meget andet end dagligvarer. Den er født som dagligvarebutik, men vi vurderer, at den uden de store problemer vil kunne laves om til noget andet, siger Frank Heskjær, der har titlen head of international retail hos EDC Poul Erik Bech.

- Er der konkrete forhandlinger i gang med en mulig lejer lige nu?

- Det ville jeg gerne udtale mig om, men det kan jeg ikke, siger Frank Heskjær.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Leder: Hvorfor er kontrol og straf altid løsningen?

Fagbladet 3F og DR Nyheder har over de seneste dage afdækket en række uhyrlige forhold om kinesiske kokke ansat i danske restauranter. Kokke har fortalt om, at de bliver spist af med meget lav løn, kummerlige boligforhold og næsten ingen fritid. Dokumentationen viser, at nogle restauranter har spekuleret i at udnytte den såkaldte beløbsordning, der gør det muligt at hente ikke-EU-borgere til Danmark for at arbejde. Ordningen er sat i verden for at tiltrække højtuddannet arbejdskraft til Danmark, og den fungerer grundlæggende sådan, at hvis der betales en månedsløn på minimum 35.582 kr., og ansættelsen ellers er efter danske forhold, kan der udstedes opholdstilladelse. De to medier, Fagbladet 3F og DR Nyheder, har påvist, at der på et socialt medie i Kina søges efter kokke til danske restauranter - til ansættelsesvilkår, som er langt fra danske normer. DR har spurgt integrationsminister Mattias Tesfaye (S), hvordan han vil løse problemet, og her tyr han til en klassisk model: øget kontrol og hårdere straffe til de virksomheder, der snyder. Men hvorfor er det, at kontrol og straf (næsten) altid bliver standardsvaret til at løse problemer med brodne kar? I en sag som denne sker det endda, længe inden man har et billede af, hvor udbredt problemet er. Kunne det være, at der var en bedre løsning. Et velkomst-møde for alle, der kommer til Danmark på besøgsordningen måske? Eller kunne det være, at problemet slet ikke er så stort? Som Fagbladet 3F skriver, var der i 2018 582 kinesere i Danmark på beløbsordningen. Men det er ikke ensbetydende med, at alle 582 er blevet udnyttet af deres arbejdsgivere. Det kan godt være, at en nærmere undersøgelse viser, at der skal mere kontrol til, eller at der skal være hårdere straffe til restauratører, der udnytter arbejdsivrige kinesiske kokke. Men jeg bliver simpelthen så træt, når kontrol og straf igen og igen bliver danske politikeres standardsvar på, hvordan vi løser et problem. For kontrol og straf ændrer ikke ved, at der er folk, der vil forsøge at snyde systemet. Så lad os nogle gange prøve at se, om der kan være andre løsninger.

112 For abonnenter

Politiet måtte sende ekstra mandskab til Endelave for at tackle demensramt

Erhverv For abonnenter

17-årige Lasse måtte køres til salgsmøder af sin mor: Nu sælger han 225.000 lammeskind om året

Annonce