Annonce
Horsens

Lystbådehavn ramt af diesel-forurening: Sunken båd med 300 liter diesel i tanken kan være synderen

Lystbådehavnen i Horsens var tirsdag præget af en stærk lugt af diesel som følge af en forurening. Kommunen arbejder på at få forureningen under kontrol. Foto: Claus Skovholm
Brandvæsen, miljøvagt og Horsens Kommune har mandag og tirsdag været til stede på lystbådehavnen i Horsens for at få en diesel-forurening under kontrol.
Annonce

Horsens: Den friske havluft var tirsdag eftermiddag udskiftet med en umiskendelig stank af diesel på lystbådehavnen i Horsens.

En lugt, der var suppleret af et farverigt vandspejl få meter fra havnekajen, og gav mistanke  om et olieudslip.

En mistanke, som Tina Kjærgård Pedersen, jordbrugsteknolog og miljøsagsbehandler hos Horsens Kommune, bekræfter.


Der kan være nogle miljømæssige konsekvenser. Rigtig meget af dieselolien vil fordampe, men et sådan udslip er ikke godt for hverken vandmiljø eller dyrelivet.

Tina Kjærgård Pedersen, Horsens Kommune


- Vi ved ikke 100 procent, hvad kilden er, men vi kan konstatere et dieseludslip i havnen, siger Tina Kjærgård Pedersen, der er ansvarlig for at behandle forureningssagen i Horsens Kommune.

Hun oplyser, at kommunen har to potentielle kilder i spil.

- Der sank en båd i havnen i starten af juli, som ejeren fik hævet op fra vandet her i weekenden. I den forbindelse kan der være sket mange forskellige ting, siger Tina Kjærgård Pedersen.

Den mistænkte båd her fotograferet den 20. juli. Arkivfoto: Morten Pape

- Dieselolien kan eksempelvis komme fra en dykpumpe, der automatisk går i gang med at pumpe vand ud af båden, hvis vandet stiger over et vis niveau. Det kan have ført til, at den har pumpet dieselforurenet vand ud i havnen, men vi ved ikke, om det er det, som er sket, siger Tina Kjærgård Pedersen.

Annonce

Diesel kan komme fra flydespærre

Ejeren af båden har ifølge Tina Kjærgård Pedersen oplyst til kommunen, at bådens tank formentlig indholdt 300 liter diesel, da den sank, og det er dele af denne beholdning, som kommunen antager kan være ophav til forureningen.

- Men selv to dråber diesel syner af meget og lugter rigtig meget, så hvor meget eller lidt diesel, der er røget i vandet, vil jeg ikke udtale mig om. Men det har været synligt, siger Tina Kjærgård Pedersen.

Vandoverfladen ud for havnekajen bar tirsdag eftermiddag tydelig præg af forureningen. Foto: Claus Skovholm

Den anden potentielle kilde er ifølge jordbrugsteknologen en flydespærre, som beredskabet har lagt i vandet for at suge dieselolien op.

- Når en flydespærre ikke kan suge mere, kan det ske, at der flyder en smule fra den. Vi ved dog ikke, om det er tilfældet, siger jordbrugsteknologen.

Annonce

Miljømæssige konsekvenser

Både brandvæsen og miljøvagten har været til stede på havnen i løbet af mandag og tirsdag, og planen er nu, at både dykpumpen og flydespærren skal fjernes i løbet af tirsdag eftermiddag.

- Og hvis der derefter fortsat er diesel i vandet, bliver der lagt en ny flydespærre ud. Er der derefter fortsat forurening, sætter vi gang i yderligere tiltag, siger Tina Kjærgård Pedersen uden at komme nærmere ind på hvilke tiltag.

Den økonomiske regning for flydespærren samt bortskaffelsen af det forurenede vand fra båden og flydespærren lander hos ejeren af den sunkne båd. Det er dog ikke nødvendigvis den eneste regning, der skal betales. En miljømæssig ditto, som tilfalder havmiljøet i lystbådehavnen, kan således også risikere at komme i spil.

- Der kan være nogle miljømæssige konsekvenser. Rigtig meget af dieselolien vil fordampe, men et sådan udslip er ikke godt for hverken vandmiljøet eller dyrelivet, siger Tina Kjærgård Pedersen.

Hun forventer, at forureningen vil være helt under kontrol senest onsdag morgen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce