Annonce
Ikast-Brande

Lyskryds belønner dem, der kører pænt

Lyskrydset på Brandlundvej i Brande er som stort set alle andre lyskryds i Ikast-Brande Kommune nærmest "selvtænkende". Foto: Mikael Lund
Lyskryds på Brandlundvej i Brande er udstyret med 25 detektorer.
Annonce

Brande: Vidste du, at man kan blive belønnet for at køre pænt? Måske, men at man kan blive det af et lyssignal? Nej, vel?

Ikke desto mindre er det faktisk tilfældet. Det forklarer Anna Lind Jensen, der er anlægsingeniør og ansat i Ikast-Brande Kommunes afdeling for Vej & natur, en af tre underafdelinger indenfor Teknisk Område.

Belønningen falder, hvis man kører frem mod lyskrydset på Brandlundvej med en hastighed på under de tilladte 50 km i timen, forklarer hun. I så fald bliver man ”set” på længere afstand af det trafikkamera, der holder øje med trafikken fra hver af de fire veje, som mødes i krydset, end hvis man kører hurtigere end den tilladte hastighed, og dermed vil lyssignalet skifte hurtigere til grønt end ellers.

I det hele taget tænker lyskrydset på Brandlundvej, som der er tale om, stort set selv takket være blandt andet de fire trafikkameraer, som er forbundet med hver deres boks, og de fire detektorer, der holder øje med cyklisterne. I alt er lyskrydset udstyret med 25 detektorer, der alle sammen er forbundet til det skab på hjørnet af Skolestien og Brandlundvej, der styrer trafikafviklingen.

Tidligere blev krydset styret af de spoler, der ligger i vejen lige før krydset, men de var simpelthen for følsomme og blev bl.a. påvirket af små ændringer i asfalten, forklarer Anna Lind Jensen.

Annonce

Sikkerheden tæller også

Et lyskryds’ primære funktion er naturligt nok at afvikle trafikken hurtigst om smidigst muligt, men derudover er trafiksikkerhed også et aspekt, der skal tages højde for, forklarer hun videre.

Det er eksempelvis derfor, krydset ikke bare står på gennemkørsel for trafikanterne på Brandlundvej, når der ikke kommer trafik fra Ørbækvej eller Skolestien.

Under normale omstændigheder vil man, hvis der ikke er trafik fra nogle af siderne, kunne opleve et lyskryds, hvor alle fire signaler står på rødt. Årsagen er, at man gerne vil have trafikken til at bremse lidt op, forklarer Anna Lind Jensen – ser man et grønt lyssignal forude, har de fleste en tendens til at speede lidt op, uddyber hun.

Til gengæld vil man også kunne opleve et lyskryds, der skifter tilbage til grønt igen få sekunder efter at være skiftet til rødt – hvis der vel og mærke ikke dukker tværgående trafik op.

Annonce

Tælles og registreres automatisk

Det er ca. et halvt år siden, lyskrydset på Brandlundvej blev opgraderet, og stort set alle lyskryds over hele kommunen er efterhånden ”selvtænkende”.


Ser man et grønt lyssignal forude, har de fleste en tendens til at speede lidt op,

Anna Lind Jensen, anlægsingeniør


En defekt detektor har på det seneste betydet, at krydset ikke har fungeret optimalt, men problemet er muligvis allerede løst, når disse linjer læses. Når detektoren ikke virker, er systemet nødt til at tro, at der kommer biler fra den pågældende retning, ellers ville de kunne komme til at holde for rødt til evig tid – derfor har lyssignalet i et stykke tid skiftet til grønt for den tværgående trafik, selvom der hverken kom biler, cyklister, fodgængere eller andre trafikanter fra Ørbækvej og Skolestien, forklarer Anna Lind Jensen.

Øverst sider trafikkameraet, som er forbundet til boksen, nederst ses den sensor, der holder øje med, om der er cyklister i krydset. Foto: Mikael Lund

Når problemet er løst, skulle lyskrydset igen fungere optimalt. Det betyder bl.a., at der er fra 8 helt op til 30 sekunders grønt lys for trafikken på Brandlundvej ad gangen. Hvis der er tilstrækkeligt mange biler, forlænges varigheden i to omgange, mens den tværgående trafik højst kan opnå én forlængelse og i alt 22 sekunder med grønt lys. Årsagen er, at der kører flere biler ad Brandlundvej end på tværs af krydset – selv det bliver automatisk talt og registreret af sensorerne.

Annonce

Tryk for grøn mand

Samlet set tager det i øvrigt maksimalt 66 sekunder at gennemløbe hele sekvensen, så man skal være pænt uheldig for at komme til at vente på grønt i mere end et halvt minut. Undtaget herfra er fodgængere: Som de fleste nok har opdaget, er det nødvendigt at trykke på knappen for at få ”grøn mand”, hvis man vil krydse vejen til fods.

Alle pærer er i øvrigt energibesparende LED-pærer, oplyser Anna Lind Jensen, men ligesom traditionelle glødepærer kan de naturligvis gå i stykker – men det kræver mere end en sprunget pære, før lyskrydset går helt i sort, hvilket dog også – om end i meget sjældne tilfælde – kan forekomme.

Annonce
Annonce
Horsens

HFS testede nye spillere

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Horsens

Er mundbind falsk sikkerhed?

Horsens

Danish Crown tester dagligt 1330 ansatte, men chauffører går fri: Vi har indført et system, som minimerer fysisk kontakt

Annonce