Annonce
Odder

Luk bare Torvet: Der er p-pladser nok i midtbyen

Firmaet COWI har lavet et forslag til en parkeringsstrategi. Heri hedder det, at p-pladserne på Torvet godt kan fjernes. Foto: Hans Jørgensen
Ifølge et forslag til en ny parkeringsstrategi, er der ikke brug for nye steder at holde, hvis p-pladsen på Torvet og foran Rådhuset fjernes. Nu skal forslaget sendes i høring, og mtk-formand vil gerne høre, hvad borgere og handlende mener.

Odder: Parkeringspladsen på Torvet en af de mest populære i Odder. Faktisk kører mange bilister forgæves for at få en plads. Men det kan alligevel godt gå an at lave et bilfrit torv.

Sådan hedder det i et forslag til en parkeringstrategi for midtbyen i Odder. Forslaget er lavet på baggrund af en parkeringsanalyse fra februar i år samt en række trafiktællinger og besigtigelser. Desuden er belægningsgraden på parkeringspladser blevet talt op i løbet af sommerferien.

- Analysearbejdet er et godt grundlag. Jeg blev overrasket, da jeg læste, at vi har 1568 offentlige og private p-pladser. Nu skal vi have en høringsperiode, hvor vi får borgerne og butikkerne ud af busken og hører, hvad de mener, siger Ole Lyngby Pedersen (V).

Han er formand for miljø-, teknik- og klimaudvalget, som har kigget på forslaget. Det er dog byrådet, der skal træffe den endelige beslutning om at sende det ud i en otte uger lang offentlig høring.

Annonce

Jeg blev overrasket, da jeg læste, at vi har 1568 offentlige og private p-pladser i byen.

Ole Lyngby Pedersen

Er lydhør

I øjeblikket arbejder kommunen med tre byfornyelsesprojekter, der skal give mere liv i midtbyen: En folkepark foran Rådhuset, en klimaboulevard på Aabygade og et bilfrit torv. Hvis alle tre projekter gennemføres, skal der lukkes omkring 100 p-pladser.

I disse uger er Torvet som et forsøg delvist spærret for gennemkørsel, men man kan stadig parkere der. Allerede nu melder butikkerne på Torvet, at der forsvinder kunder og omsætning.

- Jeg er meget lydhør, hvis der skal ske ændringer. Flere har henvendt sig til mig og sagt: I lægger byen død. Og vi skal ikke være hellige. Men så må midtbyudvalget tage det op. For jeg vil ikke som formand for mtk-udvalget gå ind og overrule midtbygruppen. Jeg håber, at dem, der er bekymrede, også kommer med deres meninger og bekymringer til midtbygruppen og til høringen af parkeringsstrategien, siger Ole Lyngby Pedersen.

Han henviser til, at der er nedsat en politisk følgegruppe til den byudviklingsstrategi, der fører til nedlæggelsen af p-pladser. Det er Kresten Bjerre (R), der er formand for følgegruppen.

P-vagter kan hjælpe

Det er COWI, der har lavet forslaget til en parkeringsstrategi. Ifølge firmaet er der nok p-pladser i midtbyen til at dække behovet, hvis der bliver fjernet 100 pladser. Men der skal bruges 100.000 kroner på at skilte bedre og 250.000 kroner på kampagner, der understøtter nye vaner i trafikken. Og antallet af handicappladser skal tages op til en ny vurdering.

Desuden kan kommunen arbejde bedre sammen med private om at udnytte flere pladser, og det er også en mulighed at asfaltere 48 pladser, der i forvejen er på et grusareal ved siden af Pakhuset. Endelig kan der ansættes p-vagter i et stykke tid, hvis bilisterne ikke vænner sig til de nye forhold.

Foruden de løsninger, som COWI har peget på, har forvaltningen endnu et par forslag. Det ene går på at lave retningslinjer for medarbejdere på Rådhuset og andre centrale arbejdspladser, så de ikke tager de p-pladser, der er handlende og andre gæster. Det andet handler om at lave en parkeringsnorm, der skal bruges ved nybyggeri mv.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce