Annonce
Odder

Letbane-direktør: - Toget ville have nødbremset ved fejl i signalet

Overskæringen ved Trustrup på Djursland er defineret som et sikkert anlæg, fordi der er lyd og lys ved overskæringen. Der har ikke været bomme ved overskæringen, men BaneDanmark er igang med et opgraderingsprojekt, hvor der vil blive sat bomme op, så togene fremover kan køre 100 km/t mod de nuværende 75 km/t. Foto: Local Eyes
Letbanen har ingen registrerede hændelser af signalfejl eller nødbremsning på strækningen, hvor et tog kolliderede med en personbil.

AARHUS: Lørdag formiddag blev en norsk far og hans søn dræbt, da et letbanetog kolliderede med en personbil på en overskæring ved Trustrup på Djursland. Havarikommissionen blev straks tilkaldt og arbejder i døgndrift på at finde ud af, hvad der er gået galt, siden ulykken kunne ske, og Letbanen har brugt lørdag og søndag på at finde materiale frem til Havarikommissionen.

- Vi har haft travlt med at finde alt relevant materiale frem, det gælder også lydoptagelser og videooptagelser. Det er jo et moderne togsystem, så der foreligger videooptagelser ud af toget i køreretningen, og togets sidespejle er ikke sidespejle, det er kameraer. Alle de optagelser har vi overdraget til Havarikommissionen, siger Letbanens direktør Michael Borre.

Annonce

Nødbremser ved signalfejl

Efter ulykken har borgere i lokalområdet udtrykt frustration, da der var indkøbt men ikke opsat bomme ved overskæringen, og flere syntes at have oplevet fejl ved signalet i dagene op til ulykken.

- Når letbanen kommer kørende frem mod en overskæring med 75 kilomter i timen, så rammer toget et tændsted, der skal registrere, at toget kommer, og så går klokken i gang med at bimle, og der kommer blinkende lys i trekanterne, da det er en sikret overkørsel. Og så får føreren en bekræftelse på, at advarsselsanlægget er tændt. Hvis han ikke får den bekræftelse, så nødbremser toget fra 75 kilometer i timen til 0 på meget kort tid. Det skete ikke i går, og det er ikke sket andre gange siden 30. april, siger Michael Borre, der samtidig forklarer, at i tilfælde af, at toget nødbremser, fordi alarmsignalet ikke er gået i gang, så skal føreren af toget have kontakt til centralen for at få systemet frigivet for at toget kan køre videre.

- Vi har ingen hændelser registreret af den slags. Hvad der så er sket, det må afvente redegørelsen fra Havarikommissionen, siger direktøren.

Bomme til opgraderingsprojekt

Hvad angår bommene, så har overskæring 102 aldrig haft bomme, men det er stadig en sikker overgang, fordi der er advarselssignal med lyd og lys.

De omtalte bomme, som er indkøbt, er en del af et opgraderingsprojekt, som BaneDanmark er i gang med på hele strækningen.

- Vi er i gang med et opgraderingsprojekt på hele strækningen, så sikkerheden er i orden til, at togene kan komme til at køre 100 kilometer i timen på strækningen, og dermed kan der køre to tog i timen. Det er et projekt, hvor vi opgraderer nogle af overgangene, og derfor er der indkøbt bomme, siger Steen Neusch, der er anlægsdirektør hos BaneDanmark.

Opgraderingsprojektet, der betyder at togene skal kunne køre 100 kilomter i timer, har hele tiden været planlagt med en slutdato 1. oktober 2019.

Hos Letbanen lytter man til de frustrationer, der er kommet fra de lokale borgere i området ved Trustrup.

- Vi afprøvede systemet i aftes, og der virkede det. Derfor har vi også genoptaget kørslen på strækningen søndag, og vi har ikke fået nogen henvendelser fra hverken Havarikommissionen eller politiet om, at det ikke skulle være sikkert. Men tager det selvfølgeligt alvorligt, at borgere har følt, det var usikkert på overskæringen. Der vil vi gerne fremadrettet opfordre til, at man indberetter det på vores hjemmeside og meget gerne med billeder eller video-dokumentation, hvis man oplever noget, der ikke virker sikkert, siger Michael Borre.

Det kan gøres på letbanen.dk/sikkerhed, ”Indberet en sikkerhedshændelse”.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce