Annonce
Læserbrev

Lad skyttegravskrigene være fortid i dansk transportpolitik

Jeg håber, vi kommer til at se et samlet Venstre, der vil involvere sig, søge indflydelse og være i arbejdstøjet, frem for den ukonstruktive linje, som Troels Lund Poulsen lægger for dagen.

Læserbrev: Troels Lund Poulsen (V) bekræfter her i avisen (læserbrevet "Jeg sigter meget præcist på de røde" bragt 18. september, red.), at vores fælles infrastruktur i hans optik i høj grad er en politisk kampplads.

Det er meget ærgerligt.

Jeg mener nemlig, at erhvervslivet, pendlerne og andre trafikanter, der hver dag sidder fast i lange bilkøer, er alt for vigtige til, at vi politikere fortsætter den skyttegravskrig, som transportområdet ofte har været offer for.

Derfor er jeg også glad for, at langt de fleste partier har erklæret sig klar til brede forhandlinger om en plan for fremtidens infrastruktur.

Det samme budskab har jeg hørt fra Venstres transportordfører, og det er jeg meget glad for.

Når det er sagt, så er jeg naturligvis godt klar over, at man i Venstre har forskellige holdninger til, hvordan man skal handle som opposition, og det skal jeg - heldigvis - ikke blande mig i.

Jeg håber dog, at vi kommer til at se et samlet Venstre, der vil involvere sig, søge indflydelse og være i arbejdstøjet, frem for den ukonstruktive linje, som Troels Lund Poulsen lægger for dagen.

Annonce
Benny Engelbrecht. Arkivfoto
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Vi mennesker er slet ikke ufejlbarlige - og E-coli kommer fra byspildevand

Læserbrev: Hver gang emnet er vandmiljø, kigger man på de marker, der skråner ned mod bæltet/fjorden og siger "uha", for de marker får mindst én gang om året gødning, der passer til de afgrøder, samfundet høster for at overleve. Kigger man så ved siden af markerne bare ved Lillebælt, ligger der noget, der svarer til en grisestald med 50.000 grise, Fredericia. Hvor mange toiletskyl om dagen? Der er rensningsanlæg, ja, og det synes utopisk at overdimensionere dem så meget, at de kan omsætte 100 pct. Hvor mange procents omsætning er acceptabelt ved daglig drift, ved spidsbelastninger? Der er ingenting, der "bare" forsvinder, og renset kloakvand er ikke kemisk rent vand! Man kan dyrke bakterier og ændre kemiske forbindelser, men intet forsvinder - alt er et eller andet sted i kredsløbet. Det her gælder ikke kun vores nærområde, det er fælles endestation. Nogle steder separerer man kloak og regnvand, en god idé, men sjovt nok er man begyndt at bruge forskellig farve rør til de to ting, og rørfarven i sig selv hindrer ikke fejlkobling eller retter op på gamle fejl. Vi mennesker er slet ikke ufejlbarlige - og E-coli kommer fra byspildevand. Hvor tager man prøver af vandet - ude i det fri vand, ud for rensningsanlægget, i åen eller i drænrørene på marken?? Ud over at tænke sig bare lidt om kan man også kigge med, når der dumpes slam i Lillebælt ud for Trelde Næs. Den "fint" farvede og lange hale fra dumpningen viser, at slammet ikke bare graver sig selv ned i bunden - det er sikkert også bare landbrugets skyld, eller...

Annonce