Annonce
Horsens

Læsernes dom om 430 boliger ved indfaldsvej: Nej tak, kvoten for boligkvadratmeter er opbrugt

Et forslag til en kommuneplan, der rækker frem mod 2033, er lige nu i offentlig høring. Boligprojekter ved Høegh Guldbergs Gade indgår i planerne. Foto: Michael Svenningsen
Trafikkaos og mangel på grønne områder er bekymringer, der luftes, når vi spørger til planen om 430 boliger ved Høegh Guldbergs Gade i Horsens. Tommelfingeren vendes i høj grad ned blandt Folkebladets følgere på Facebook.

Horsens: 430 boliger på Høegh Guldbergs Gade og en række bilforhandlere ud af midtbyen, lyder det i forslaget til en kommuneplan, der netop er sendt i høring. Kunne du tænke dig at bo dér?

Det spørgsmål har vi stillet Folkebladets følgere på Facebook.

Her en række af de mange svar:

Annonce

1 Lej ledige byggerier ud, før I starter på noget nyt

Kim Daugaard: Nej tak. Måske alt det andet, der er blevet bygget rundt i byen, først skal lejes ud, før i starter på noget nyt. Vi skulle nødigt have en ny kåring med det ikke kønneste byggeri i Danmark.

2 Jeg vil ikke bo på en gammel losseplads

Elinor Gravgaard Kristensen: Jeg er født i byen, og der, hvor I nu vil bygge boliger, ligger den gamle losseplads, og jeg kunne aldrig drømme om at købe et hus der.

3 Så er det bedre med en bro

Kirsten Givskov: Nej tak. Så var det bedre med en bro, så alle os fra Stensballe ikke skal ind gennem byen for at komme ud i industriområdet. Kan ikke se hvordan trafikken i midtbyen skal afvikles, hvis der kommer flere boliger samtidig med, at stikvejene lukkes én efter en. Bymidten er efterhånden kun ét stort rod af flaskehalse, fordi ingen kan smutte ud af køen. At der så oven i købet skal åbnes op for åen gennem byen - så tror jeg godt nok, alt bliver kaos! Før der blev lavet om på strækningen Strandpromenaden ud til Vejlevej, kritiserede nogle politikere/byrødder, at der var ufremkommeligt - men det er da kun blevet værre!

4 Hellere det end en mark i Tyrsted eller Egebjerg

Karl Henning Hedemann Hansen: Ja, hellere der end på en mark i Tyrsted eller Egebjerg. Hvis man i samme omgang kunne få flyttet genbrugspladsen og Jem & Fix ud i et industrikvarter, så slap man for mange biler med trailer inde i byen.

5 Benyt chancen for en lokalplan med klimafokus

Niels Voetmann Jepsen, Radikale Venstre Horsens: Fint at få bilforhandlerne ud af midtbyen, men benyt nu chancen for at lave en god lokalplan med fokus på klimaet og en genetablering at naturen.

6 Ryk de store butikker ud af byen

Henrik Vestbo: Hvis det skal give mening, så burde man fjerne de "store" butikker som Jem & Fix, Harald Nyborg, Biltema, Jysk, Bilka og lignende og flytte det ud i områder, som der hvor Plantorama ligger. Alle andre byer end Horsens anbringer tung erhverv (hvor folk kører til - ofte med trailer) uden for centrum, fordi det skaber totalt håbløse trafikale forhold. Og når vi samtidig har forbrænding og genbrugspladsen i samme område, så er kasketten da helt røget af. Men ellers er det da en fornuftig idé at bebygge attraktive områder tæt på centrum og havn, bare man gør det smart og inkluderende i lokalområdet.

7 Jeg synes virkelig, det er nok nu

Vickie Haick Nielsen: Nej tak! Jeg synes virkelig, det er synd at bygge endnu mere tæt i en midtby som er et trafikalt mareridt. Og som andre nævner, så behøver alle grønne arealer i byen jo ikke at blive erstattet af beton-helvede. På Lilli Gyldenkildes Torv blev der lagt op til små grønne arealer, men det er tydeligvis blevet droppet. Jeg synes virkelig, det er nok nu!

8 Kvoten for boligkvadratmeter er opbrugt

Kristian Bjørn Rühne: Nej tak, nu tror jeg godt nok, kvoten for boligkvadratmeter er opbrugt i byen. Vi er nødt til at have nogle grønne områder i bybilledet.

9 Man kan snart ikke trække vejret

Carsten Vandsøe Rønning: Hvis der udelukkende tænkes på kapitalens indryk af driftige forretningsfolk, som er fuldstændig ligeglade med andet end profit, så bliver det vist en dødssejler med det projekt. Man kan som menneske og skatteborger i Horsens Kommune snart ikke længere “trække vejret“, og fremtiden vil helt sikkert byde på en fraflytning fra byen af mange borgere, der søger kvalitet frem for kvantitet. Tænk jer om inden det er for sent. P.s. Hvem vil også bo på forurenet jord og lugten af olie og slam?

10 Nye beboere er opskriften på mere trafikkaos

Jeanette Skytte Christensen: Det bliver et nej tak herfra. Med alt den trafik der er der nu, toppet med eventuelle nye beboere, så er det da bare opskriften på mere trafikkaos på den strækning. Tænker også at der er rigeligt med grimme klodser banket op inde i byen. Jeg synes ikke, at vi behøver flere af den slags. Byen bliver mere og mere “ødelagt”, kan ikke forstå, at det hele skal skal være så stramt og koldt at se på. Byen bliver mindre hyggelig og er ikke særlig tillokkende at komme ind til.

11 Hvad er det, der sker med vores by?

Anne Mette Rye Sørensen: Nej tak. Hvad er det, der sker i vores by? Hvorfor skal den smadres med den ene grimme klods efter den anden? Det er jo ikke fordi, vi mangler boliger.

12 Man går amok med boliger på hver en lille plet

Lasse Laursen: Horsens lider måske af galopperende storhedsvanvid. Byen har jo så godt som intet at byde på i form af historie, miljø og skønhed til alle de mennesker, der kommer til byen. Kulturtilbuddet består primært af HNT og Hansi i Lunden. Undergrundsmiljøet er pinligt lille og nærmest ikke-eksisterende og/eller i færd med at blive passet/presset ind i kontrollerbare rammer, af samme årsag. Historisk har Horsens altid været bagud på point på det punkt. Der har aldrig været givet seriøs støtte og plads til udvikling af et studie- eller kunstnermiljø af betydning i byen. Man har prioriteret Bilka-byggerier uden samtidig at udvikle byens intellektuelle tilbud. Nu går man så helt amok med boligbyggerier på hver en lille plet uden tanke for miljø og velvære for beboerne (forkortet af red.).

13 Fantastisk område med blandede boliger

Peter Pørtner Voldby: Spændende. Lækkert område tæt ved vandet. Det kunne blive et fantastisk område, hvis man tænker blandede boliger - eje og leje, grønne områder, søer god plads. Naturligvis med respekt for trafikken.

14 Det man man da ikke svare på!

Torben Busk: Det spørgsmål kan man da ikke svare på! Det afhænger af støjværn, trafikregulering, parkeringsforhold, forureningsforhold, prisniveau og ikke mindst bygningsdesign, dagslys, de sociale rum mellem bygningerne og mulighederne for udeliv.

15 Prioritér parker og aktivitetsområder

Jan Nissen Petersen: Det er som sådan fint nok at få bilforhandlerne ud til industriområderne. Jeg kan dog på ingen måde begribe, hvorfor man død og pine skal sætte mursten på alle grønne områder i byen. Hvordan vil man håndtere den i forvejen pressede trafik? 430 boliger kan hurtigt blive til 430 biler, der skal ind og ud af området. Det ville være bedre og kønnere for byen, at man brugte de forladte byggegrunde til parker og aktivitetsområder. Nogle må snart stoppe det byråd! Ja, vi skal vækste Horsens, men stop nu med at gøre midtbyen grimmere.

16 Vi har sagt farvel til Horsens som bopæl

John-Lennart Pedersen: Vi har sagt farvel til Horsens som bopælsadresse. Den bedste beslutning for os. Byen er jo et trafikalt mareridt i alle dagtimerne, og intet bliver gjort udover bare at bygge i højden. Få nu løst infrastrukturen!

17 Der må være en opgave for avisen

Kim Hagsten Sørensen: Det ser ud til at det kunne være en opgave for avisen at undersøge situationen på boligmarkedet i Horsens. Er det korrekt, at der er mange lejligheder i midtbyen, som ikke kan udlejes? Er der faktisk efterspørgsel på boliger og hvilken type boliger i så fald? Efterlader nybygning af boliger en masse tomme lejemål i ældre byggeri - hvis ja, hvad stiller man så op med disse boliger? Tænker at avisen sikkert kan finde på flere relevante emner, der burde belyses, inden der udrulles 430 nye boliger.

18 Alt erhverv i området bør flyttes ud af byen

Pia Krohne Johansen: Mit sidste kryds ved kommunalvalget blev sat ud fra et ønske om en bedre infrastruktur i Horsens midtby (til trods for jeg dengang ikke havde bil). Særligt området omkring Høegh Guldbergs Gade er et trafikmareridt. Det gør det ikke bedre, at man lukker alle sideveje og samler hele trafikken på få veje. Hvis man bygger yderligere 400 boliger i dette område, vil det blive endnu sværere at komme frem og tilbage i Horsens, både for os almindelige trafikanter og særligt for udrykningskøretøjerne, som jo også er placeret i samme område. Det eneste rigtige i dette høringsforslag, set fra min side, er at flytte bilforhandlerne ud af byen. Jeg mener dog ikke, man bør stoppe der. Alt erhverv i området bør flyttes uden for byen, og så bør man udvide vejnettet, så trafikken nemmere kan blive afviklet i midtbyen (forkortet af red.).

Annonce
Navne For abonnenter

S-nestor og eks-viceborgmester i Horsens er død

Danmark

Torsdagens coronatal: 173 testet positiv det seneste døgn - antallet af indlagte stiger med fire

Annonce
Annonce
Annonce
Horsens

Afføring over det hele og tisseri i Vitus Berings Park: Ulækre toiletter får folk til at finde alternative løsninger

Hedensted For abonnenter

Tidligere souschef brugte 51.000 kroner af sfo-forældres madpenge på at dække over sin spilafhængighed

Horsens

Mønstereksempel på den gode idé: FC Horsens' prestigeprojekt henter over to millioner ind

Erhverv

Vinbutik lukker: Indehaver vil have mere tid til familien

Debat

S-spidser takker nej til S-udspil: Nye provinsstudiepladser skal ikke betales af ingeniørstudier i Horsens

Erhverv For abonnenter

Ny forsinkelse i betændt ådal-sag: - Den her sag er dybt uheldig, siger borgmester

Horsens

En kvælersnor for udviklingen: Det er alt for snævert, lyder det fra 20 landsbyer

Danmark

Her er de nyeste corona-tal søndag: 497 nye smittetilfælde

Kultur

Største koncert-satsning i flere år: Sir Elton siger farvel i Horsens

Danmark

Snart bliver toiletbesøg en del af corona-bekæmpelsen

AC Horsens

Her er hullerne: AC Horsens har mistet halvdelen af startopstillingen

Horsens For abonnenter

Kommunen afviser dispensation: Autocentralen skal flytte dæklager på Vejlevej, men naboerne er ikke tilfredse

Horsens

19-årig stak af med tre kartoner smøger fra Bilka

Annonce