Annonce
Horsens

Læsere på besøg ved havnebygggeri: Det er ikke så tæt, som vi havde ventet

Tonnie Merete Søgaard, Stensballe: Jeg tror, at det bliver et dejligt område, når det bliver asfalteret og helt færdigt. Vi bor i hus i Stensballe, og jeg kunne måske godt se os flytte herned på et tidspunkt, men vi har ikke besluttet os for, hvor vi skal hen. Jeg kunne egentlig godt lide prøvelejligheden i Kanalhusene, men der manglede et gæstetoilet.

Horsens: Lørdag besøgte 40 abonnenter på Horsens Folkeblad Torntoft & Mortensens byggeplads på nordhavnen i Horsens. Vi spurgte dem, hvad de synes om nybyggeriet.

Annonce
Margit Rasmussen, Sydbyen: Jeg cykler tit forbi, og det er spændende at se det fra den her side. Byggeriet er ikke så tæt, som jeg havde forventet, og der er stor variation i det. Det kan jeg godt lide.
Mogens Rasmussen, Sydbyen: Det er et havneområde tæt på vand, og på den måde er det attraktivt i sig selv. Det er et pænt byggeri, men jeg bor godt på Ternebakkevej, så det er ikke aktuelt for os at flytte lige nu.
Henrik Christiansen, Sydbyen: På sigt tror jeg, at det bliver godt. Jeg ville dog nødig flytte ind i februar med det byggerod, der er i dag. Jeg er overrasket over, at der er så meget luft mellem bygningerne. Sådan ser det ikke ud, når man ser det fra den anden side. Foto Michael Svenningsen
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Leder: Folkedomstolen i aktion

Skulle hun have været dømt for uagtsomt manddrab, den 28-årige kvinde, der i maj måned sidste år overtrådte færdselsloven og som konsekvens af det kørte ind midt i et cykelløb og ramte en 18-årig cykelrytter, der et døgn senere døde af sine kvæstelser? Nej, mente retten i Aarhus, der mandag middag idømte den 28-årige kvinde fra Odder en bøde på 1500 kroner. Det er samme bøde, som man får, hvis man taler i mobiltelefon, mens man kører. I den situation får man også et klip i kørekortet. Det koster også en bøde på 1500 kroner at køre imod ensretningen uden at ramme nogen, eller at køre mellem 84 og 90 kilometer i timen i en 70 kilometers zone. Hvis der er vejarbejde, bliver bøden fordoblet. Ikke overraskende har dommen i cykelløb-sagen affødt mange kommentarer på diverse Facebook-sider. Ikke mindst kommentarer, der udtrykker undren over, at det kun koster 1500 kroner at køre et andet menneske ihjel. Retsfølelsen er krænket, er overskriften for mange af de kommentarer, der vælter ind på de sociale medier, hvor folkedomstolen peger på alt fra lang fængselsstraf til fratagelse af kørekort. Dommerne i folkedomstolen har talt. Dommen er for mild, retssystemet en hån og retsfølelsen sat ud af spil. Men god gammeldags forargelse er heldigvis ikke nok til at afgøre en passende dom. For hvilken straf er egentlig den rigtige, når man ved et uheld tager et andet menneskes liv? Vil en fængselsstraf overhovedet give mening? Hun gjorde det helt sikkert ikke med vilje, og hun har formentlig straffet sig selv hvert eneste sekund siden den fatale dag i maj sidste år. Forældrene får ikke deres søn tilbage, og man må formode, at den 28-årige uanset straffens størrelse vil undgå at gentage fejlen resten af livet. Og er straffen ved at skulle leve resten af livet med bevidstheden om, at hun har taget et andet menneskes liv, måske ikke straf nok. Og at hun ved, at hun i nogles øjne slet ikke burde gå frit rundt.

112

Tricktyve fulgte efter 76-årig og smadrede hendes bilrude

Annonce