Annonce
Horsens

Læserbrev: Infrastruktur er vigtig for vores vækst

Læserbrev: Infrastruktur bliver i undersøgelser betegnet som noget af det, vi går mest op i i Horsens Kommune. For virksomhederne er tid penge, når varer og medarbejdere helst ikke skal holde i kø.

For os som pendler, skal det helst gå let til og fra familiens skød. For børn og unge handler det især om sikkerhed, når vi taler cyklisme og både frekvens, tidspunkt og forbindelser for de med vores busser.

Fordi man fra politisk hold har haft stram økonomisk styring af kommunens udgifter, og fordi flere og flere bidrager til den fælles kasse, diskuterer vi nu, hvor vi skal prioritere at investere i infrastruktur frem for, hvor vi skal skære. Den situation gør ikke, at det ligefrem skorter på ønsker, men der må vi som politikere prioritere.

Silkeborgvej skal have fire spor, og vi skal i dialog med Vejdirektoratet, så vi får optimeret ramperne, som er deres område, og ikke bare flytter køen derhen.

Vi skal investere i supercykelstier, så vi binder Horsens sammen med kommunens andre byer. Busserne skal være grønnere, og vi skal nytænke måden, vi driver bus på. Vi skal undersøge, hvordan vi kan koble Hatting-afkørslen på industrikvarteret ved Lund. Vi skal udvide Schüttesvej.

Vi skal dirigere trafikken uden om Horsens by i et ringvejsystem, hvor vi samtidig sørger for klimatilpasning af midtbyen. Og vi skal naturligvis have fokus på tilstanden af vores eksisterende veje. Ikke mindst i vores vækstende byer, hvor det kan være på tide at tænke nye løsninger. Det vil jeg gerne arbejde for i næste byrådsperiode.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Nu burde det være forbudt at nøjes med at lave korte uddannelsesaftaler

Læserbrev: Når man har fået en læreplads og klaret prøvetiden, får man en uddannelse, hvis man da ikke dummer sig gevaldigt undervejs eller dumper til svendeprøven. Sådan var det altid i de gode gamle dage, da en mester var en mester og tog ansvar for, at unge mennesker blev uddannet i byggefagene. Den slags mestre findes der heldigvis stadig en stor del af. Men der er altså også mange af de andre. Det er især dem med de større og større biler, der råber op om, at lærlinge er alt for dyre. Det er de samme mestre, der klynker over, at de ikke kan få folk nok og derfor må sige nej til opgaver. At de to synspunkter i den grad strider mod hinanden, er åbenbart ikke gået op for dem. Men uden nye svende i fremtiden bliver det jo endnu sværere at skaffe arbejdskraft nok. Alligevel er det den slags mestre, der tager en lærling på en kort lærekontrakt for så at skifte ham/hende ud med en anden, når praktikperioden er gået. Det kan være forståeligt i perioder med lav beskæftigelse, at mestre kan føle sig presset til at tage en lærling, som der måske ikke rigtig er plads til i virksomheden. Men lige nu, midt i en højkonjunktur med noget nær fuld beskæftigelse, gang i alle hjul og sorte tal på langt de fleste bundlinjer, burde det være forbudt at nøjes med at lave korte uddannelsesaftaler. En undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut har påvist, at de korte praktikaftaler skaber usikkerhed hos lærlingen og kan betyde en noget diffus uddannelse, fordi det langtfra er altid, praktiksted nummer to helt ved, hvad praktiksted nummer et har uddannet det unge menneske i. Selv i de tilfælde, hvor en kort praktikaftale virker som en forlænget prøvetid, og praktikken udvides til at omfatte hele forløbet i samme virksomhed, kan den korte uddannelsesaftale have negative følger, fordi den skaber usikkerhed. Nogle gange så stor, at lærlingen helt opgiver uddannelsen, når det nu er så svært at få en rigtig læreplads. Også derfor mener vi, de korte uddannelsesaftaler bør afskaffes. Tre måneders prøvetid må være nok til at finde ud af, om et ansættelsesforhold er rigtigt eller forkert. Indfør til gengæld gerne en uddannelsesbonus i vores næste overenskomst - altså en præmie til mestre for at uddanne til faget. Men kun for et helt og fuldt uddannelsesforløb. Vel vidende at en bonus måske ikke er nok, kunne det være fint, om man på alle uddannelser siger, som det allerede nu er tilfældet inden for malerfaget: En enkelt kort praktikaftale er maksimum - derefter er det fast arbejde resten af uddannelsen. For en uddannelse stykket sammen udelukkende af korte uddannelsesaftaler har sjældent samme kvalitet som et helt sammenhængende uddannelsesforløb.

Annonce