Annonce
Læserbrev

Læserbrev: Et eftersyn på folkeskolereformens resultater

Så når skolereformens manglende resultater nu trækker overskrifter, skal vores lærere så dukke nakken?

Overskrifterne har været mange omkring evaluering af resultaterne på folkeskolereformen i den seneste tid. Og Vive, som er evalueringsinstituttet, der klarer disse opgørelser, finder, at det er så som så med de faglige forbedringer.

Vores undervisningsminister Pernille Rosenkrantz Theil melder, at det er en selvstændig katastrofe, at så mange unge ikke magter matematik og danskkundskaberne. SF går så vidt som til at bruge ord om reformen som ”politisk makværk” – noget af en selverkendelse, da det, så vidt jeg husker, var i en regering med S, R og SF, at reformen så dagens lys.

Det hele faldt sammen med en reform af lærernes arbejdstidsregler. Og det var en meget dårlig cocktail: En folkeskole- og lærerarbejdstidsreform i samme hug.

Og lærernes arbejdstidsreform gav nogle sår, som har haft svært ved at læges. Det er ganske forståeligt, for når flere eksempelvis i argumenternes ærinde var ude med, at lærernes indsats nødvendigvis måtte kalde på reformer, virkede det som et urimeligt slag i ansigtet på lærerstanden.

Så når skolereformens manglende resultater nu trækker overskrifter, skal vores lærere så dukke nakken?

Nej, I - vores lærere her i Skanderborg Kommune - skal rette ryggen. I gør et flot stykke arbejde. Hermed ikke sagt, at resultaterne ikke kan bedres, men jeg synes, vi generelt godt kan være stolte over de resultater, som vore elever præsterer.

Jeg har i regi af Undervisnings- og Børneudvalget været på besøg på alle vore skoler i kommunen. Og jeg har mødt engagerede og stolte medarbejdere, som energisk beretter om det arbejde, der sker på deres respektive skoler.

Og den skole, vi ser i dag, er meget forskellig fra den, vi så i går, og vil være meget forskellig fra den, vi møder i morgen. Altså vi står midt i udviklingen, en udvikling, som ingen ende vil tage. Og derfor er det nødvendigt, at vi har lærere, der er klar til dette stykke vanvittigt vigtige arbejde. Og det har vi.

Vores elever skal dygtiggøre sig, kunne klare sig i samfundet og kunne se sig selv i den nye verdensorden, som kræver omstilling på omstilling. Tempoet vil kun tiltage, idet den teknologiske side af undervisningen vil overtage mere og mere, og det kræver, at lærerkræfterne kan følge med og dertilhørende opkvalificering.

Over tid – om 10-15 år – vil lærerindsatsen ændre karakter. På mellemtrinnet og opad vil den teknologiske undervisningsdel overtage mere og mere af indlæringen. Og læreren vil dermed få en lidt anden, men stadig utrolig vigtig, rolle – nemlig at højne de sociale, de menneskelige og de dannelsesmæssige elementer i den unges hverdag – selvfølgelig samtidig med at understøtte indlæringen.

Og det allermest vigtige - at sikre, at når folkeskolen er færdig, har eleverne en indædt nysgerrighed. En nysgerrighed, som er basis og dermed grobund for det selvværd, der danner fundament for at uddanne sig, udvikle sig og klare sig til fremtidens mange udfordringer. Og vi er klar i Skanderborg – også til at have øget fokus på vores børns trivsel.

Annonce
Søren Erik Pedersen (V), byrådsmedlem og medlem af Undervisning og Børneudvalget i Skanderborg Kommune. Arkivfoto
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv

Hvad gjorde størst indtryk på Velux

Annonce