Annonce
Østjylland

Kvinde, bevæg dig: DGI vil have flere unge kvinder i træningstøjet

Det er især billeder som de her, der skal inspirere unge kvinder til at trække i træningstøjet. Foto: SJORT
Med inspiration fra en engelsk kampagne vil DGI Østjylland få flere unge kvinder til at dyrke mere motion.

AARHUS: Flere unge kvinder skal trække i træningstøjet i Aarhus. Sådan lyder i hvert fald opfordringen fra DGI Østjylland, som igangsætter et nyt initiativ, der skal gøre op med en udvikling, der gør, at yngre kvinder er de mindst idrætsaktive i Danmark.

Det kan nemlig være godt for både krop og sjæl at komme ud og røre sig, lyder det fra Anne Marie Aebeloe, der er formand for DGI Østjylland Udvikling.

- Der er et stort sundhedsmæssigt potentiale med at gøre yngre kvinder mere aktive. Vi ved, at der er øget mistrivsel med stress og depression blandt yngre kvinder kombineret med stigende kropsforskrækkelse og utilfredshed med egen krop blandt de helt unge piger. Fysisk aktivitet fremmer både fysisk og mental sundhed, og mange inaktive kvinder ønsker faktisk at blive mere aktive, siger hun.

Kampagnen, som for alvor skal udvikles efter sommerferien er kraftigt inspireret af en kampagne, som Sport England har kørt, som hed This Girl Can. Problemstillingen findes nemlig også i flere andre EU-lande, og derfor skal der nu laves en århusiansk udgave af den engelske kampagne.

Annonce

Helt almindelige kvinder

Ifølge Anne Marie Aebeloe er der stor opbakning til projektet, som også har fået økonomisk støtte af Købmand Herman Sallings Fond.

Men ideer skal der jo til, når en engelsk kampagne skal gøres dansk.

- Alle foreninger i Aarhus inviteres til efteråret til en fælles konference, hvor de får inspiration fra den succesfulde engelske kampagne, og de bedste erfaringer og idéer fra andre foreninger til at gøre flere kvinder aktive. Samtidigt får de mulighed for at udvikle nye og flere aktiviteter for kvinder gennem kurser og foreningsudviklingsforløb, siger Anne Marie Aebeloe.

Fokus for kampagnen bliver især positive billeder af helt almindelige kvinder, og deres glæde og motivation for at bevæge sig - billeder, som man altså kommer til at støde på i både bybilledet i Aarhus og på de sociale medier inden alt for længe.

Udover donationen fra Købmand Herman Sallings Fond gennemføres kampagnen af DGI Østjylland med yderligere medfinansiering fra Aarhus Kommune samt Lokale- og Anlægsfonden, og i samarbejde med århusianske idrætsforeninger, brandbureauet Pravda samt konsulent- og forskningsenheden i Region Midtjylland, DEFACTUM.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Hedensted For abonnenter

Tilsynssag: Når man ender i denne situation, er der selvfølgelig noget, man ville ønske, at man havde gjort anderledes

Annonce