Annonce
Erhverv

- Kunderne vil have ordentlig service, det er det eneste, de leder efter

Henning Jørgensen: - Det vigtigste for os lige nu er at få bygget et marked op uden for Danmark. Vi må konstatere, at på et tidspunkt kommer byggeaktiviteten i Danmark til at gå ned. Derfor skal vi øge omsætningen på det udenlandske marked. Foto: Jørgen Høg
Direktør Henning Jørgensen, Bad Element A/S i Horsens, skal i gang med at overdrage ansvaret til en ny direktør. Det bliver en udfordring at lære den kommende chef at forstå, hvordan virksomhedens dna er bygget op.

HORSENS: I 2017 købte den tyske kapitalfond Findus den Horsens-baserede virksomhed Bad Element A/S af Lise og Henning Jørgensen.

Henning Jørgensen er fortsat administrerende direktør, men sådan bliver det ikke ved med at være.

Han har netop taget afsked med en direktør. Desværre var der ikke enighed omkring metoder og mål. Henning Jørgensen er også selv på vej ud af ledelsen.

- Kapitalfonden købte virksomheden for at kunne sælge den videre. Hvis man køber en personlig ejet virksomhed og skal udvikle den til at være en selvstændig virksomhed uden den personlige ejer, så må han ikke følge med, siger Henning Jørgensen.

Han forklarer, at en ny direktør er på plads fra 1. september. Det er Hans Henrik Nielsen, som kommer fra et lignende job i Grindsted-virksomheden Agrometer, men Henning Jørgensen ved af erfaring, at overdragelsen er en meget vanskelig proces.

- Jeg skal forsøge at få de nye ind i den kultur, der nu skal til for at drive en virksomhed som den her, siger han.

Bad Element A/S

  • Grundlagt i 2008 af Lise og Henning Jørgensen.
  • Virksomheden producerer badekabiner til blandt andet etagebyggeri, hoteller, plejehjem og rækkehuse.
  • Produktionen foregår i Cheb i Tjekkiet samt i Boleslawiec og Rakovice Male i Polen med en produktionskapacitet på 40 færdige badekabiner dagligt.
  • Fra kontoret i Horsens styrer medarbejderne salg, projektering, indkøb, leverancer til byggepladserne og service.
  • I 2017 købte den tyske kapitalfond Findus Bad Element A/S. I forbindelse med handlen købte Lise og Henning Jørgensen 20 procent af aktiekapitalen, således at det nuværende ejerforhold er 80/20.

Streng disciplin

Henning Jørgensen beskriver Bad Elements kultur som præget af streng disciplin i hele processen i forhold til de projekter, som man bearbejder og leverer til kunden.

- Vi er afsindig fleksible og servicemindede. Man må ikke fokusere på, at det bare skal være billigt for at tjene penge. For hvis man laver det for billigt, får man reklamationer bagefter. Man skal i stedet lave det så optimalt som muligt.

- Når vi fremstiller 5000 badeværelser om året, så kan man hurtigt tænke: Hvad nu hvis jeg kunne spare 100 kroner per badeværelse? Eller 1000 kroner? Så kunne man spare rigtig mange penge. Men man skal lade være med at fokusere på de tal, for hvis man bare siger til folk, at de skal finde de billigste metoder, så gør de det, siger direktøren.

Det har vi prøvet

Med 38 års erfaring i bagagen kan han roligt sige: Glem det. Det har vi prøvet.

- Min rolle bliver at rådgive den nye direktion om, hvordan man ikke skal gøre. Min kone og jeg ejer fortsat 20 procent af virksomheden. Jeg har noget at skulle at have sagt, for kapitalfonden lytter til mig. De ved godt, de har købt en ejerledet virksomhed, der er bygget op på en hel masse knowhow.

At få den nye ledelse til at forstå, hvordan man har bygget virksomheden op gennem mange år, er den altoverskyggende aktuelle udfordring. Henning Jørgensen og hustruen Lise kan dokumentere, at det har fungeret hidtil, og ifølge Henning Jørgensen er rettidig omhu fortsat vejen frem.

- Enhver, der kommer ind i ledelsen nu, har en kæmpe viden bag sig, og det bør de selvfølgelig benytte sig af. En ny ledelse skal så bare respektere, at hvis jeg siger: Det har vi prøvet, så skal man ikke prøve det alligevel. Det er fristende, for der ligger et væld af muligheder, men det er lidt træls at få at vide, at 80 procent af de muligheder, dem har vi prøvet, specielt hvis man skal performe over for en bestyrelse, der gerne vil se, at man har fået en ny, slagkraftig direktør.

Produktionen foregår på tre lokationer i Polen og Tjekkiet, hvor man i år når op på 9700 enheder. Pressefoto

9700 enheder i år

Den kommende direktør træder ind i en succes. Sidste år leverede Bad Element A/S 7600 badekabiner, i år kommer man op på 9700 enheder.

De senere år har man tjent gode penge. I 2016 endte årets resultat på 33,7 mio. kroner ud af en bruttofortjeneste på 58,5 mio. kroner, mens 2017-resultatet lød på 35,1 mio. kroner og en bruttofortjeneste på 57,9 mio. kroner.

I 2018 var nettoresultatet dog næsten halveret til 17,2 mio. kroner ud af en bruttofortjeneste på 35,1 mio. kroner, men Henning Jørgensen forklarer nedgangen med, at overdragelsen til en kapitalfond koster penge, og det har været vanskeligt at finde den helt rigtige nye ledelse.

- Det første, jeg har sagt til vores nye direktør er, at han skal sørge for at sætte sig godt ind vores serviceafdeling og sørge for at komme på alle serviceafdelingens mails. Hvis der er en rykker på et svar, så skal han selv tage sig af det med det samme. På den måde lærer han kunderne at kende. Hvis du har løst det for dem, når de rykker, så får de meget stor respekt for dig. De kender dit navn, de kan huske dit navn. Næste gang de har en sag, så ringer de til dig, og hvis du sørger for hurtigt at svare tilbage igen, så har du en ven for livet, siger 63-årige Henning Jørgensen, der har flere årtiers erfaring i branchen bag sig.

Bad Element A/S leverer færdige badekabiner til etagebyggeri, hoteller, plejehjem og rækkehuse. Målet er at erobre markedsandel i blandt andet Norge og Sverige med konceptet. Pressefoto

Det hårde arbejde

- Jeg erkender, at det er svært at finde sådan en profil med den indstilling, fordi man skal passe på ikke at drukne i detaljerne, men man må heller ikke glemme dem. Det er detaljerne, der driver den her virksomhed. Det er ikke at gå på en messe og vise en hel masse fine ting, det er ikke at tage til reception. Nej, det er det hårde arbejde med at sørge for, at kunderne får det, de har bedt om. Jeg har ikke holdt fri her i sommerferien, jeg tager altid telefonen. Hvis fru Hansen ringer og siger, at hun ikke har vand i blandingsbatteriet i sin lejlighed, så kan jeg ikke bare sige, at vores serviceafdeling er tilbage om tre uger. Jeg er nødt til at få det løst, så fru Hansen kan få vand igen. Når man har arbejdet sådan i tilstrækkeligt mange år, så skal kunderne bare prøve nogle andre én gang, så kommer de tilbage igen, siger Henning Jørgensen.

For at fastholde og udbygge væksten bliver Bad Element A/S nødt til at kigge på andre markeder end det danske. Man er i gang med at bearbejde Færøerne, Island og Grønland, hvor man i år har solgt 500-600 enheder.

Hidtil har man på det danske marked klaret sig helt uden salgsorganisation.

- Vi lever af forespørgsler. Folk kommer til os, vi kommer ikke til dem. Sådan har det altid været, så længe jeg har været med. Når man ringer til mig, så får man for det første et hurtigt svar, nogle kompetente svar, og man får den rigtige pris. Og man får et svar med det samme. Vi arbejder sådan, fordi, det er det, kunderne vil have, og det giver respekt ude i markedet. Kunderne vil have ordentlig service, det er det eneste, de leder efter. De vil have en partner, som respekterer dem, som servicerer dem, og som leverer det, de har brug for, til enhver tid. Hvis der er nogen, der ringer til mig med en reklamation, så kontakter jeg vores serviceafdeling og ringer tilbage til kunden og siger, at de får et svar med det samme. Det er en del af forklaringen på, at vi kan sælge uden at have sælgere, siger direktøren.

I 2019 når man en omsætning på ca. 450 mio. kroner, og der følger et pænt resultat med. Nu er Bad Element på vej ind i Sverige og Norge, og her er det i modsætning til Danmark vigtigt at bygge en salgsafdeling op, for i de skandinaviske nabolande starter man fra nul.

Den aktuelle målsætning lyder på at skabe en kontrolleret vækst på fem-ti procent.

- Det vigtigste for os lige nu er at få bygget et marked op uden for Danmark. Vi må konstatere, at på et tidspunkt kommer byggeaktiviteten i Danmark til at gå ned. Derfor skal vi øge omsætningen på det udenlandske marked.

Den tyske kapitalfond Findus købte i 2017 den Horsens-baserede virksomhed Bad Element A/S af Lise og Henning Jørgensen. Ejerforholdet mellem Findus og ægteparret er i dag 80-20. Foto: Jørgen Høg
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce