Annonce
Erhverv

Kritik af nye parkeringsregler: Horsens' ry er på spil

Virksomhedsledere fra DSV og Truck Center Horsens forudser, at de nye parkeringsregler for lastbiler i Horsens Kommune kommer til at have negativ effekt for kommunens erhvervsvenlighed. Arkivfoto: Mette Mørk

Horsens' erhvervsliv lider under kommunens beslutning om at gøre det ulovligt for lastbiler at parkere langs kommunale byzone-veje i dagtimerne, mener lokale virksomhedsledere. Byrådspolitiker afviser.

Horsens: Kommunens indsats for at holde langtidsparkerede lastbiler væk fra kommunale veje har en negativ effekt for Horsens' erhvervsvenlighed.

Sådan lyder vurderingen fra to lokale virksomhedsledere, efter Horsens Kommune har ændret parkeringsreglerne for lastbiler, så det er ulovligt at parkere ved kommunale veje inden for byzone i dagtimerne.

- Forbuddet mod at parkere i dagtimerne gør det grundlæggende sværere for virksomheder i området at konkurrere. For lastbilerne forsvinder ikke, de flytter sig bare. Måske rykker de til en nabokommune, hvor der ikke er forbud, og så har den kommune lastbilerne let tilgængelige. Lastbiler, som vi, erhvervslivet i Horsens, er afhængig af, siger Simon Holm Galsgaard, administrerende direktør i DSV Road Denmark.

Annonce

Man har løst et problem ved at skabe et nyt. For selvom de nye regler vil løse problemet med lastbiler, der langtidsparkerer, og som gør det svært for andre at komme forbi, rammer man samtidig dem, som kommer i området dagligt.

Jesper Knudsen

Lastbiler og kommunal parkering

Fra sommeren 2018 blev det ulovligt for langturschauffører at tage deres lange weekendhvil på parkeringspladserne langs de danske motorveje.Reglen fik politikerne i Horsens Kommunes plan- og miljøudvalg til at sætte spot på den mulige udfordring, der måtte opstå, når langturschaufførerne i stedet tog deres lange hvil langs kommunale veje.

På et møde i efteråret 2018 mellem Business Horsens, Dansk Industri og medlemmer af plan- og miljøudvalget blev det foreslået at ændre på kommunens parkeringsregler, så det er lovligt for lastbilchauffører at parkere langs kommunale veje i byzone fra klokken 18 til 6, men ulovligt i dagtimerne. På den måde ville man forhindre, at lastbilerne holdt og blokerede for andre køretøjer, der havde ærinder i Horsens' industriområder.

Foreslaget blev efterfølgende politisk vedtaget og trådte i kraft 1. januar 2019.

Nu bliver de nye parkeringsregler kritiseret for at være til ulempe for Horsens' erhvervsvenlighed.

Et dårligt ry

Den problemstilling genkender Jesper Knudsen, indehaver af Truck Center Horsens, der får leveret varer og olie af fragtmænd.

- Lastbilchaufførerne må køre i fire en halv time, og så skal de ifølge reglerne holde en pause. Men den pause må de ifølge de nye regler ikke holde i Horsens' industri, så de er nødt til at køre ud af byen for at parkere. Det, tror jeg, vil give Horsens et dårligt ry blandt de involverede, siger Jesper Knudsen.

Han er blandt dem, som har efterspurgt en løsning på udfordringen med langtidsparkede lastbiler, der holder langs kommunale veje, blandt andet Venusvej, hvor han selv driver firma. Og selvom han på den front ser en vis værdi i de nye parkeringsregler, mener han ikke, løsningen er tilstrækkelig.

- Man har løst et problem ved at skabe et nyt. For selvom de nye regler vil løse problemet med lastbiler, der langtidsparkerer, og som gør det svært for andre at komme forbi, rammer man samtidig dem, som kommer i området dagligt, siger Jesper Knudsen, der desuden påpeger, at zoneforbudsskiltene ved Venusvej endnu ikke er opdateret efter de nu gældende regler, hvorfor effekten af de nye regler lader vente på sig.

I den ideelle verden skulle man ifølge Jesper Knudsen etablere parkeringsbåse i industriområderne, hvor lastbiler kan holde i en tidsbegrænset periode. På den måde kunne man komme ulovlig langtidsparkering til livs, men uden at ramme de, som har et lovligt ærinde.

Svær nød at knække

Hos Business Horsens, der var blandt forslagsstillerne til de nye regler, lytter man til bekymringen.

- Før var problemet, at lastbilerne parkerede således, at folk ikke kunne komme ind på deres virksomhedsmatrikel (i dagtimerne, red.). Så havde vi en lang snak om, om ikke det var bedre, at der var forbud mod parkering om dagen i stedet for natten. Men nu kan vi se, at de nye regler rammer andre, og det er uheldigt, siger Anders Killmann Petersen, direktør i Business Horsens.

- Vi er meget interesserede i at finde den løsning, der opnår størst fællesnævner, men det er en svær nød at knække, siger han, der anerkender, at den nuværende løsning ikke er tilstrækkelig.

En ideel løsning vil ifølge direktøren være at etablere nogle pladser, hvor chaufførerne kan holde lovligt. En idé, Business Horsens har drøftet med kommunens plan- og miljøudvalg, men uden at nå frem til en køreklar model.

- Problemet er, hvem der skal drifte en sådan plads, siger Anders Killmann Petersen.

- Vi bør finde et fællesområde, hvor de her stakkels chauffører kan være uden at genere nogen, men det kræver, at nogen vil smide penge efter det, siger han.

Storm i et glas vand

Michael Nedersøe (DF), der er medlem af kommunens plan- og miljøudvalg, afviser, at Horsens-virksomheders konkurrenceevne er på spil med de nye regler.

- Vi har nogle statsveje i Horsens, hvor chaufførerne kan holde pause, så at de nye regler skulle ødelægge konkurrenceevnen for Horsens, er en storm i et glas vand, siger Michael Nedersøe.

Han er åben for ideen med at etablere holdepladser for lastbilerne, men det bliver ikke på kommunens regning, slår han fast.

- Det er ikke en kommunal opgave at drive parkeringshotel for østeuropæiske lastbiler på hr og fru Jensens regning. Men hvis virksomhederne vil finansiere det, står det dem frit for, siger han.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

25-årig overså holdende bil på motorvej

Hedensted

Intens eftersøgning endte lykkeligt: Hundehvalpen Nala stak af efter uheld på motorvej, men er fundet igen

Annonce