Annonce
Horsens

Kristín fra Island har åbnet egen frisørsalon

Foto: Morten Pape
37-årige Kristín Diego fra Island har åbnet Vox Hairstudio i Smedegade 93. Beliggenhed tæt ved Nørretorv og privatbolig i gåafstand var med til at gøre udslaget - Horsens er blevet valgt fremfor hjemlandet. Beslutningen tog Kristín Diego sammen med sin mand, som hun har fire børn sammen med.

Horsens: Hun har boet i Danmark de seneste fire år og arbejdet som frisør i byen frem til maj i år.

37-årige Kristín Diego overtog i august nøglerne til Smedegade 93 og har hen over fem uger transformeret lokalet, der har huset en slagterforretning, om til sin egen salon - Vox Hairstudio.

- Det var en stor beslutning for mig at blive selvstændig. At åbne forretning her i landet betyder samtidig, at min mand og jeg nu satser på at blive her fremfor at vende hjem til Island med vores fire børn på fire, ni, 12 og 14 år, fortæller Kristín Diego.

Beslutningen har været den hel rette, beretter den nyudklækkede selvstændige frisør. For Kristin Diego og familien er faldet rigtig godt til i Horsens, fortæller hun.

Annonce

At åbne forretning her i landet betyder samtidig, at min mand og jeg nu satser på at blive her fremfor at vende hjem til Island med vores fire børn på fire, ni, 12 og 14 år.

Kristín Diego

100 kvadratmeter

I den nye Smedegade-salon har Kristin Diego indrettet sig på 100 kvadratmeter med plads til tre kunder af gangen, hvor hun til selve istandsættelsen har fået massiv hjælp fra sin mand, der blandt andet er uddannet tømrer, samt fra en hel del venner, fortæller hun.

I sit hairstudio er hun gået efter en indretning og et udtryk, der skal signalere afslapning og ro.

Per 30. september har hun ansat en medarbejder, 33-årige frisør Maria Nielsen fra Vejle, som hun har arbejdet sammen med på sin tidligere arbejdsplads i byen.

- Nu er rammerne sat, og det er et dejligt at være i Smedegade. Her er god stemning, og det er tæt på torvet - apoteket, pølsevogn og bager - der er med til at trække godt med folk til området. Her er også gode parkeringsforhold, så placeringen kunne ikke være bedre. Og så ligger det i gåafstand fra vores bolig tæt ved Hotel Opus, lyder det tilfreds fra Kristín Diego.

På grund af uddannelse

Kristín Diego er uddannet frisør i 2003 og har haft arbejde som sådan siden da, lige på nær af tre måneder op til købet af Vox Hairstudio.

Hun og familien kom til Danmark, fordi Kristín Diegos mand her skulle læse til produktions-teknolog. Som årerne er gået, har familien slået rod i Horsens, fortæller hun.

Salonen i Smedegade er både for mænd, kvinder og børn.

Selve navnet Vox Hairstudio har Kristín Diego selv fundet på.

- Der ligger ikke den store mening bag ordet Vox. Men det supplerer godt ordet hairstudio, og kan, vil jeg mene, let afkodes af såvel danskere som af andre med anden oprindelse som jeg selv, lyder det fra Kristín Diego.

37-årige Kristín Diego fra Island har åbnet Vox Hairstudio i Smedegade 93, hvor der tidligere lå en slagter. Med butiksbeslutningen blev hun og hendes mand også enige om at blive boende i Danmark. Foto: Morten Pape
Kristín Diego har en ansat i Vox Hairstudio, 33-årige frisør Maria Nielsen fra Vejle, som hun har arbejdet sammen med hos en frisør her i byen. Foto: Morten Pape
I den nye Smedegade-salon har Kristín Diego indrettet sig på 100 kvadratmeter med plads til tre kunder af gangen. Indretning og udtryk skal signalere afslapning og ro, fortæller hun. Foto: Morten Pape
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Der er alt for mange ludomaner

Kampen mod cigaret-reklamer har ikke været forgæves. Det har givet gode resultater i kampen mod den usunde tobak. Nu er tiden inde til endnu en kamp, nemlig reklamerne mod spil. Der er alt for mange ludomaner. Det er lige så ødelæggende som tobakken. Mange er lette at friste, og det vrimler med reklamer for alle slags spil. Jeg ser det ikke som noget problem, når Brian Laudrup står frem og fortæller om sine afgørende mål. Men når det ene almindelige menneske efter det andet sidder og fortæller omverdenen om de gevinster, de har vundet, er det et helt andet problem. Hvis de virkelig vandt så meget, som de fortæller om, ville spilselskabet være konkurs for længst, og det ville ikke have penge til at betale for tv-reklamerne. Når de alligevel laver den type reklamer, er det selvfølgelig, fordi der er svage sjæle, der kan blive fristet. Når man ser reklamer, tænker mange: "Tænk, hvis det var mig. Jeg vil også gerne en tur sydpå". Det er bare så sjældent, det lykkes. Jeg kan sagtens lade mig friste til at købe en lottokupon eller kaste mig over et skud på Oddset, men her oplever jeg virkeligheden. Det er bare så lidt, der kommer i gevinst, og som regel en del mindre, end jeg har spillet for. Oddset er et videnspil, så her er man selv ude om det, men det er sjældent, man rammer odds 116 med gevinst, som de taler om i reklamerne. Der kan være ganske muntre reklamer undervejs, men de har kun ét formål: At skaffe nye kunder i fælden. Jeg har ondt af de familier, der får deres økonomi ødelagt af ludomaner. Det er så fristende. Man skal huske på, at spilselskaberne tjener styrtende med penge, og taberne er os, der køber lotto-kuponerne. Danmark har en gruppe af ludomaner. Vi har ikke brug for engelske tilstande, hvor fodboldmillionærer har spillet hele deres formue op i en naiv tro på, at der var penge at hente i selskaberne. Sæt ind over for reklamerne. Vi har ikke brug for flere ludomaner.

Annonce