Annonce
Horsens

Kristian har levet af musik i 30 år: Hvis energien er rigtig, giver jeg simpelthen ikke op

Kristian Gislason er vokset op i Stensballe og bor i dag i Åbyhøj, ikke langt fra Marselis-skoven. Foto: Axel Schütt

Kristian Gislason har levet af og med musikken i 30 år. Men det bedste er ikke musikken - det er de mennesker, han møder.

Musikken har altid formet og farvet Kristian Gislasons liv. Tonerne har været hans levevej i 30 år, men ikke som komponist eller forreste mand på scenen. I stedet er han manden i baggrunden - bag trommerne, bag mixerpulten, bag scenetæppet og bag begivenheden.

Den rolle stortrives han i - uden at gå i ét med tapetet.

- Jeg skal kunne mærke mig selv i et projekt. Der skal være en indre nødvendighed. Er den der ikke, opgiver jeg det hellere. Men hvis begejstringen og energien er rigtig, kan jeg gå hele vejen. Så giver jeg simpelthen ikke op, forklarer han i dag.

Den 48-årige musikmand med rødder i Stensballe bor med familien i den gamle del af Åbyhøj. Her, et velrettet stenkast fra kirken, er hans hjem og - i en tilbygning - Birdland-studiet, hvor adskillige guld- og platinplader gennem årene er blevet mixet, produceret og finpudset.

Den ene væg i studiet er fyldt med skinnende beviser på succesen; med navne som Lis Sørensen, Lars Lilholt, Jette Torp og ikke mindst skotske Runrig. De sidstnævnte vender vi tilbage til.

At være producer og manager kræver diplomati. Nogle gange næsten mere diplomati, end jeg selv rummer.

Kristian Gislason

Kristian Gislason

Født juli 1970.Gift med Berit, to børn.

Har været eneejer af Birdland Soundfacilities i 15 år.

Har gennem flere årtier produceret og indspillet musik med navne som Runrig, Lis Sørensen, Lars Lilholt, Great Big Sea, DR's julekalender, Børne-MGP m.m.

Har været producer på P4/Café Hack i 10 år, lavet lyddesign og afvikling på adskillige musicals, OB-produktion på store tv-produktioner for DR og TV2 - og ved to koncerter i Oslo i 2011 været lydmand for Prince.

Siden 2005 sideman og manager for Bruce Guthro i Europa.

Siden januar 2017 ejer af eventbureauet Future Live i Aarhus, som pt. har fem ansatte.

Flere gange i livet har Kristian Gislason skiftet spor, men musikken har hele tiden været gennemgående tema. Foto: Axel Schütt

Musikalsk diplomati

Kristian Gislason er ikke en mand, der lægger langsigtede karriereplaner eller pusler med snorlige strategier. Han følger sit hjerte, spiller med på mulighederne og elsker at arbejde med kreative mennesker, hvor følelserne kan sidde langt uden for tøjet, og ego'erne næsten kappes om at være størst.

- At være producer og manager kræver diplomati. Nogle gange næsten mere diplomati, end jeg selv rummer, siger han med et skævt grin.

Han har banket i trommer, siden han var en stor knægt i Stensballe, og forlod gymnasiet den første dag i 3.g, "fordi jeg ikke kunne mærke, hvad jeg skulle med det".

Den oplagte løsning havde været bare at gennemføre for trods alt at få huen, men musikken kaldte for kraftigt på ham, og de kommende år blev det til masser af spillejob rundt i Horsens og omegn - ikke mindst i forbindelse med Landsstævnet i 1990. Han nåede også halvandet år i New York, hvor han studerede trommer.

- Jeg spillede alt i de år. Jazz, fusion, rock, suppe-steg-og-is... Jeg spillede bare. Min far gav mig hurtigt besked på, at hvis jeg ikke ville gå i skole, måtte jeg tjene mine egne penge på en eller anden måde, og det har jeg gjort siden.

Første skridt var at rykke fra trommerne om bag mixerpulten. Med Birdland-studiet i Aarhus skabte Kristian Gislason for godt 25 år siden et af landets første studier til digital lydredigering, hvor han lavede lyd til radio- og tv-reklamer.

- I gamle dage foregik klipning med hobbykniv og tape. At kunne gøre det digitalt var en enorm forenkling af hele processen, og det førte mange andre opgaver med sig, husker han.

Som 18-årig droppede Kristian Gislason ud af 3.g for at spille musik. Branchen har nu været hans levevej i 30 år. Foto: Axel Schütt

Pengene er på landevejen

Navne som Henning Stærk, Thomas Helmig, Lis Sørensen og Gnags blev jævnlige gæster i studiet, og i slipstrømmen fulgte masser af andre danske musiknavne. Dengang, i begyndelsen af 90'erne, var et sekscifret cd-salg ikke usædvanligt på det danske marked. Det dryppede også på produceren.

Penge er ikke noget, man taler højt om i branchen, men Birdland betalte huslejen og mere til i en del år. Men, pointerer Kristian Gislason, selvom man skal have respekt for bundlinjen, må det aldrig blive drivkraften:

- I musik arbejder jeg med mennesker, og det elsker jeg. Jeg kan næsten få forsangeren til at synge bedre, end hun selv havde regnet med - eller få trommeslageren til at spille skarpere, end han selv havde troet var muligt. Det er nok noget af det fedeste ved at være producer, siger han.

Kristian Gislason producerer stadig musik i Birdland - TV2 har her i foråret været i gang med nye indspilninger på Åbyvej, og hans bror Gisli, der er sangskriver, har introduceret ham til stortalentet Freja Kirk, "som I kommer til høre en masse til de kommende år". Men i dag er økonomien i at udgive musik helt anderledes:

- For 20 år siden kunne et album med et stort dansk navn relativt let omsætte for mellem 10 og 15 mill. kr. Til sammenligning kan jeg nævne Phlake, som i 2015 vandt fem DMA'er, bl.a. Årets Album, og som landede en omsætning på ca. tre mill. kr. Så skal man ikke være regnskabschef for at regne ud, at nogle af de involverede må gå ned i løn, konstaterer han. Afklaret og uden spor af bitterhed i en konstatering af, at pengene i dag skal samles op på landevejen.

I Birdland-studiet har Kristian Gislason mixet, produceret og finpudset albums for navne som Lis Sørensen, Lars Lilholt, Jette Torp og ikke mindst skotske Runrig. Foto: Axel Schütt

- Vi lejer Musikhuset!

Fokus i hans liv er fortsat på musikken, men nu i en bredere ramme. Kristian Gislasons væsentligste titel det seneste halvandet års tid har været "eventmager" med sit eget firma Future Live. Kontoret ligger i hjertet af Aarhus, der er pt. fem ansatte, og ideerne står i kø.

Egentlig udsprang firmaet af et andet af de musikalske ben: Jobbet som manager for forsangeren i Runrig, canadiske Bruce Guthro. Her har Kristian gennem flere år arrangeret koncerter og været på tour med stigende succes og et trofast publikum. Senest har Bruce Guthro i 2017 trukket fulde huse i landets tre største byer, bl.a. i den store sal i Musikhuset i Aarhus.

- De var lidt tvivlende på, om vi kunne fylde salen. Så lejede jeg den selv. Det er selvfølgelig et sats, men nogle gange må man selv lægge hånden på kogepladen for de ting, man tror på - og så er der ikke andet at gøre end at gå i gang med at sælge billetter. Det lykkedes meget godt, konstaterer han med et skævt smil.

De fyldte sale til Bruce Guthro er ikke kommet af sig selv. For 12 år siden havde canadieren sin danske solodebut i Helios Teatret i Fåborg - med 26 betalende gæster.

- Så ved man sgu godt, at det bliver op ad bakke. Men vi bed tænderne sammen og blev ved - og jeg betalte i øvrigt arrangørerne pengene tilbage, for jeg ville ikke være andet bekendt, siger Kristian.

Kristian Gislasons far stammer fra Island, og sagaøens store vidder og rå natur betyder meget for ham. Billedet er fra en ferie i år. Privatfoto

Råt og uslebent

Bruce Guthro har en særlig keltisk lyd, som trækker en usynlig tråd fra Skotland og Irland via Island til Nova Scotia i det østlige Canada, hvor han selv kommer fra. Måske er det dette sus fra Nordatlanten, der passer ind i Kristian Gislasons islandske rødder, med en far, der stammer fra sagaøen.

- Mine islandske rødder betyder nok mere for mig, end jeg tænker over i hverdagen. Island rummer nogle vidder og en dynamik i naturen, som tiltaler mig, og som jeg kan identificere mig med, også i mit arbejdsliv. At rejse gennem den islandske natur og mærke uendeligheden - det er helt unikt. Gletschere og lava, den uberørte natur og de store kræfter... det er råt, uslebent og enormt inspirerende, siger Kristian.

I dag har Guthro fire succesfulde soloalbums bag sig og trækker fuldt hus landet rundt og mange steder i udlandet. Kristian Gislason er fortsat manager og kapelmester - dvs. at han sidder bag trommerne og har samlet holdet på scenen og i september har han i Future Live-regi arrangeret den første Come2Live-festival Gram Slot. En festival målrettet dem på 45+, som sætter pris på lækker gastronomi, en ordentlig, håndlavet gin og navne som Poul Krebs og Dodo & the Dodos.

- Ja, det var også et sats. Men der er flere andre slotte i Danmark, der er interesserede i konceptet, og vi har allerede aftaler med fem slotte i 2019, siger Kristian.

Hans filosofi er, at hvis man vil skabe noget nyt, skal man selv være villig til at tage en risiko. At flotte sig for andres penge er i princippet ikke svært - det holder bare ikke.

- Jeg har begået masser af fejl undervejs i mit professionelle liv, måske fordi jeg er 100 pct. selvlært, og jeg har taget de slag, det har givet. Men jeg fortryder ikke noget, for jeg har altid lært noget, selv om der har været dyre lærepenge imellem, siger han.

- At rejse gennem den islandske natur og mærke uendeligheden - det er helt unikt. Gletschere og lava, den uberørte natur og de store kræfter? det er råt, uslebent og enormt inspirerende, siger Kristian Gislason. Privatfoto

Kom med på afbud

Det er 18 år siden, han dumpede ind i Runrigs univers - på afbud.

- De skulle spille i Den Fynske Landsby, men deres lydtekniker blev smidt af flyet i Skotland, fordi han var beruset. Af en eller anden grund fik jeg buddet, og de var tilfredse, så jeg kom med på flere af deres show på den turné. Kemien var sindssygt god, især med de to sangskrivere og Bruce som forsanger - og så udviklede det sig bare.

I første omgang bad bandet ham producere fire numre til deres nye plade. Han fik frie hænder og valgte helt bevidst en mere poppet lyd end tidligere.

- Som producer er mit primære ansvar altid artisten. Men jeg har også et ansvar over for dem, der betaler festen, altså pladeselskabet. At kombinere det kreative med det kommercielle kan nogle gange gøre atmosfæren lidt elektrisk, for der er næsten altid nogle ego'er, der føler sig trådt på, siger han.

Da han efter nogle måneders arbejde sendte de færdige mix til bandet, var det med et stort sug i maven.

- Jeg havde lavet temmelig meget om på deres lyd, så der stort set kun var vokalen tilbage. Så fik jeg et opkald fra deres manager, som med tyk, skotsk accent meddelte: "They bloody like it... some of them". Så vidste jeg godt, at der stadig var mange diskussioner i vente!

Kristian Gislason. Foto: Axel Schütt

Træt af lufthavne

Diskussionerne gik så godt, at forholdet mellem Kristian og bandet holdt i godt 15 år. Han var producer på flere albums og manager for Europa, og var, med egne ord, "med til at gøre en kajak til en supertanker":

- I begyndelsen spillede de for et fåtalligt publikum i mindre klubber rundt om i Europa og havde svært ved at finde deres identitet. Jeg var med til at give dem ny succes, ikke mindst i Tyskland og England, og det kulminerede nok, da de spillede for 18.000 på bredden af Loch Ness - en koncert, der var udsolgt flere måneder i forvejen.

Men de 160 årlige rejsedage trak tænder ud, og langsomt opstod følelsen af at være kommet så langt med bandet, han kunne.

- Jeg var nok på vej væk, før jeg selv kunne mærke det. Pludselig var det ikke så fedt at drøne Europa rundt og arbejde fra diverse lufthavne, og når man først bliver træt af turen til Billund Lufthavn, skal der ske noget andet. Samtidig havde jeg fornemmelsen af, at bandet og jeg ikke længere satte overliggeren det samme sted. Det var ikke en let beslutning, men det var den rigtige, siger han.

Med Future Live er han godt på vej ud i et nyt farvand, uden at kende den endelige destination.

- Går det som hidtil, vil det holde mig beskæftiget de næste ca. 15 år. De fleste ting, jeg har været involveret i, har haft en levetid på ca. 15 år - Runrig, producer på Café Hack, til dels også Birdland. Jeg ved ikke, hvor Future Live bærer hen, men jeg ved, at jeg glæder mig. Energien føles helt, helt rigtig.

Kristian Gislason. Foto: Axel Schütt
Kristian Gislason. Foto: Axel Schütt
Kristian Gislason har i sit Birdland-studie været med til at skabe adskillige guld- og platinplader. Foto: Axel Schütt
Kristian Gislason. Foto: Axel Schütt
Kristian Gislason. Foto: Axel Schütt
Kristian Gislason. Foto: Axel Schütt
Kristian Gislason. Foto: Axel Schütt
Kristian Gislason. Foto: Axel Schütt
Kristian Gislason. Foto: Axel Schütt
Island 2018. Privatfoto
Island 2018. Privatfoto
Annonce
Forsiden netop nu
112

Tre indbrud i tre byer

Læserbrev

På samme måde kan man i klimadebatten spørge: Kan det nu også passe?

Læserbrev: Da jeg i sin tid underviste elektrikerlærlinge, sagde jeg til dem, når de skulle beregne en kondensator, at de lige skulle stoppe op og spørge sig selv: "Kan det nu også passe?" Ellers kunne man med alle de mange millioncifre få en kondensator ud af det, som rent fysisk næppe kunne være i en stor beboelsesejendom. På samme måde kan man i klimadebatten spørge: Kan det nu også passe? Ida Auken fortæller verdens mægtigste mand, hvordan han skal bære sig ad - for hun ved det om nogen. Jeg er bestemt heller ikke enig i Trumps klimapolitik, men Ida Auken ved godt, hvad der giver pote i medierne. Macron rider med på den klimabølge, der giver bonus i øjeblikket, og siger om brandene i Amazonas regnskove, at Jordens lunger brænder, vi må gøre noget! Den går rent ind - eller gør den? Er lunger ikke noget, der optager ilt? Og er der ikke forskere, der siger, at underskoven i regnskoven forbruger næsten lige så megen ilt, som træerne producerer? Det er havet, der er verdens iltmager. Selvfølgelig skal man ikke underkende træernes optag af CO2, som er meget vigtig. Et stort problem ved de skovbrande er også den CO2, der dannes. Greta Thunberg sejler til USA under stor bevågenhed og flyver hjem i hemmelighed! Dansk Folkeparti er nu også klimabevidste, for i fortvivlelsens stund er man jo nødt til at få surfbrættet op på den klimabølge, hvor man før skred i kultveilten op til valget til stor glæde for Danmarks Radios journalister, der jo nødigt ser deres grønne gren savet over af DF. Jeg er ikke på Facebook, så alle I, der nu vil give mig en over nakken med svulstige gloser over dette indlæg, må finde jer i, at jeg ikke kan læse det. Jeg vil så i sandhedens navn lige nævne et par ting: Jeg cykler, når jeg skal købe ind, og har min cykelkurv med til varerne, så jeg ikke skal bruge plastposer. Jeg har aldrig været i Thailand på ferie - jeg foretrækker at cykle på ferien i vort dejlige land, som jeg holder af og er så heldig at leve i.

Annonce