Annonce
Horsens

Krav om mundbind gælder ikke for alle: Episode fra Posthuset Horsens udstiller dilemma for spisesteder

Ifølge brancheorganisationen Horesta står restaurationer som Posthuset Horsens i et dilemma i forhold til, hvad de skal gøre over for kunder, som er fritaget for at bære mundbind, fordi der kan tolkes på reglerne. Derfor er det sikreste at afvise kunder for at undgå en eventuel bøde. Arkivfoto: Morten Pape
Streetfood-markedet Posthuset Horsens er ked af en episode, hvor en mundbindsfritaget kunde følte sig dårligt behandlet, men stedets direktør mener samtidig, at kundens version af oplevelsen er forkert.
Annonce

Horsens: Mundbind er et krav på indendørs steder med offentlig adgang, men ikke alle personer er underlagt det krav, og en situation fra streetfood-markedet Posthuset Horsens udstiller netop, hvilket dilemma der kan opstå i den forbindelse.

Alexander Horsdal Thomsen er fritaget for at bære mundbind, og han følte sig så dårligt behandlet, da han onsdag i forrige uge besøgte det nye madsted, at han skrev et læserbrev i Horsens Folkeblad.

Udlægningen af episoden er helt anderledes fra Posthuset Horsens' side, og administrerende direktør Karina Gadeberg Møller fortæller, at hun har konfereret med både politiet og brancheorganisationen Horesta om, hvad madstedet bør gøre over for mundbindsfritagede kunder.

- Vi er superkede af den her situation, men det, der er gengivet, er ikke rigtigt. Og det er jo ikke for at gøre nogen ondt – det er simpelthen fordi, vi befinder os midt i en pandemi, og derfor skal vi følge nogle regler, siger hun.

Annonce

Som at komme i "skammekrog"

I læserbrevet skriver Alexander Horsdal Thomsen om, hvordan han bliver stoppet i indgangen og får at vide, at han "ikke må gå rundt i butikken og se de forskellige boder", og at han skulle "gå over i hjørnet af beliggenheden, for hun (Posthusets medarbejder ved indgangen, red.) mente, jeg var en trussel, fordi jeg ikke havde mundbind på."

Han uddyber over for Folkebladet:

- Det er som at komme i en ”skammekrog”, og jeg får ikke mulighed for at se faciliteterne. De fratager mig den ret, som alle andre har, og det bliver jeg irriteret over, men jeg beholder en god tone, siger Alexander Horsdal Thomsen og sætter lidt flere ord på det:

- Jeg synes, det er ærgerligt. Horsens har ikke så stort et udvalg af forskellig mad, og så åbner det her, men de laver deres egne regler, så jeg ikke kan få lov til at gå rundt derinde.

Annonce

Anden version fra Posthuset

Posthuset-direktør Karina Gadeberg Møller overværede selv episoden og mener ikke, at læserbrevet giver et retvisende billede. Hun fortæller, at Alexander Horsdal Thomsen virkede til at være på en mission, hvor han skulle teste madstedet.

- Jeg synes, vi er utroligt imødekommende. Og vi prøver at afbøde situationen, men han er tydeligvis på konfrontationskurs og har forberedt sig.

- Vi har købt 10 hagevisirer, som vi tilbyder at give til gæster, som er mundbindsfritaget, siger Karina Gadeberg Møller med henvisning til, at hagevisirerne er godkendte til brug og væsentlig mere behagelige at have på end mundbind i forhold til vejrtrækning.

- Han siger så, at han også er visirundtaget. Vores alternativ er, at vi tilbyder nogle pladser, der er allokeret til mundbindsfritagede, hvor han kan sidde med god mulighed for at kigge mod boderne. På alle vores borde kan man scanne en qr-kode og få adgang til menukort og bestille derfra, og så har vi aftalt, at barpersonalet leverer maden ned til bordene i de her tilfælde. Man kan sagtens være her på samme vilkår som alle andre, siger hun.

Annonce

Tolkning af regler

Det grundlæggende i episoden er tolkningen af regler og anbefalinger.


Vi ved ikke, hvordan politiets fortolkning af sådan en episode vil være. Jeg er ikke sikker på, politiet accepterer det. Som restauratør vil man hellere afvise kunder end risikere en bøde.

Kaare Friis Petersen, erhvervsjuridisk chef i Horesta


Alexander Horsdal Thomsen henviser i sit læserbrev til reglen om, at man er undtaget, "hvis mundbindet eller visiret giver vejrtrækningsbesvær eller kvælningsfornemmelser."

Desuden oplyser Sundhedsstyrelsen, at man ikke må bortvise eller nægte adgang for personer, som har en anerkendelsesværdig grund til ikke at bære mundbind eller visir. Ej heller kræve at se lægeerklæring eller anden dokumentation for, hvorvidt man er fritaget.

Alexander Horsdal Thomsen bør altså ifølge eget udlæg have ret til at gå rundt ligesom alle andre.

- Jeg forstår godt, det kan være frustrerende for butikkerne, men det giver også en dårlig energi, at jeg kommer og gerne vil have en god oplevelse, men bliver mødt af modgang, som ikke ville være der, hvis de læste op på reglerne, siger han.

Annonce

Har anbefalinger fra politiet

Posthuset Horsens har ifølge Karina Gadeberg Møller fået anbefalinger fra politiet og Horesta ud fra samme regler. For det første kan madstedet blive straffet, hvis der går personer rundt uden mundbind og uden en godkendt grund til ikke at have det på. Det kan være svært at skelne, hvis man ikke må forlange dokumentation.

Reglerne for krav om mundbind på spisesteder

Reglerne for brug af mundbind og visir på restauranter og spisesteder fremgår af "Bekendtgørelse om krav om mundbind m.v. på serveringssteder, i detailhandlen, kultur- og kirkeinstitutioner, idræts- og foreningsfaciliteter og på uddannelsesinstitutioner i forbindelse med håndtering af covid-19" - og en anden bekendtgørelse med ændringer til førstnævnte, blandt andet en længere titel.

Her er et udpluk af de relevante punkter:

I §1 står der, at der er krav om mundbind eller visir for alle fra 12 år og op på restauranter med videre.

§3, §4 og §5 nævner en række undtagelser for kravet, såsom "hvis mundbindet eller visiret giver vejrtrækningsbesvær eller kvælningsfornemmelser".

§7 gælder for "fysiske og juridiske personer, herunder offentlige myndigheder, der har rådighed over lokaler omfattet af §1" - altså personer eller virksomheder, der er ejere, indehavere eller på anden måde har ansvar for lokaler i restauranter med videre.

Her fremgår det, at der "må alene tillades adgang for kunder, brugere, tilskuere og lignende, der overholder kravet om at bruge mundbind eller visir" - med undtagelserne in mente.

Altså må der ikke tillades adgang for personer, der ikke overholder reglerne. Men der står ikke direkte, at man som privat sted ikke må bortvise folk - heller ikke dem, der overholder reglerne.

I §8 fremgår det, at der er bødestraf til dem, som overtræder §7. Og at personer, som ikke overholder kravene og nægter at forlade stedet, kan straffes med bøde.

Med andre ord er det spisestederne, der hænger på bøden, hvis de tillader adgang for personer, der viser sig ikke at overholde mundbindskravet. Personer, der ikke overholder kravet, vil kun få bøde, hvis de nægter at forlade stedet.

De to bekendtgørelser kan læses i deres fulde længde på retsinformation.dk - den grundlæggende er nr. 1534 af 28/10/2020, mens ændringerne fremgår af nr. 1610 af 12/11/2020.

Desuden må stedet som privat virksomhed - med offentlig adgang - godt selv fastsætte nogle regler, hvis de holder sig inden for den gældende lovgivning.

- Man kan nemt blive forvirret af det her, og det var vi også, så vi kontaktede politiet. Vi fik at vide, at det her er vores ansvar, siger Karina Gadeberg Møller.

Annonce

Dilemma om fortolkninger

Hun henviser til Horesta, som ikke vil kommentere på den konkrete sag, men som gerne vil fortælle reglerne på et generelt plan.

Erhvervsjuridisk chef Kaare Friis Petersen siger blandt andet, at restaurationerne står i et dilemma, hvis de bare lukker kunder ind uden mundbind, og det viser sig, at en kunde ikke kan dokumentere over for myndighederne, at vedkommende er fritaget.

- Vi ved ikke, hvordan politiets fortolkning af sådan en episode vil være. Jeg er ikke sikker på, politiet accepterer det. Som restauratør vil man hellere afvise kunder end risikere en bøde, siger han.

Annonce

Private steder bestemmer selv

Ifølge lovgivningen vil der ikke lande en bøde hos restauratøren, men kun hos kunden, hvis vedkommende nægter at forlade stedet.

Sådan som Horesta tolker lovgivningen, fremgår det ingen steder, at man ikke må forlange dokumentation, og samtidig må restauratørerne godt afvise kunder.

- Det her er private steder, så de bestemmer selv, så længe de overholder reglerne om diskrimination, siger Kaare Friis Petersen, der ikke har indtryk af, at problemet her er stort - Horesta har langt flere henvendelser omkring kompensationspakker end mundbindsregler.

Episoden på Posthuset Horsens endte med, at Alexander Horsdal Thomsen gik et andet sted hen, da han ikke ønskede, at politiet skulle komme for at afgøre, hvorvidt han måtte gå rundt derinde eller ej.

På Posthuset Horsens har man valgt først at tilbyde hagevisir til kunder, som siger, at de er fritaget. Ellers får de tilbudt allokerede siddepladser, hvor de kan bestille fra og få maden leveret af barpersonalet. Administrerende direktør Karina Gadeberg Møller fortæller, at de arbejder ud fra, at personer, som er fritaget for mundbind, samtidig ofte er i risikogruppen for at blive alvorligt syg af covid-19, og derfor ønsker stedet også at tilbyde dem en sikker oplevelse. Arkivfoto: Morten Pape
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Odder

Gør noget: Gå en tur

Annonce