Annonce
Sport

Kommunikationschefen måtte skrive en nyhed på et toilet i New York - mens han var på bryllupsrejse

Morten Pelch i samtale med Kjartan Finnbogason efter sejren over Vendsyssel den 10. juli. Efter oprykningen til Superligaen har komminikationsmanden ikke ro. Arkivfoto: Mette Mørk
Med oprykning til Superligaen følger et langt større pres. Medierne hungrer efter nyt, og telefonen kimer konstant. VB's kommunikationschef måtte i 2018 skrive en nyhed på et toilet i New York, selvom han var på bryllupsrejse.
Annonce

Vejle: Hvordan er det for en traditionsklub som VB at rykke op i Superligaen?

Følelsen kan bedst beskrives ved at forestille sig en tur i en meget høj rutschebane. Det lange, seje træk mens vognene hives op mod toppen af en knirkende kæde. Og det enorme sus, når toget slippes og det går nedad og rundt i loops med 150 kilometer i timen.

- Medieinteressen i løbet af en uge er meget større nu. Det er spændende, der er fart på, og det er det, vi i den her klub lever for og synes, vi altid har fortjent at høre hjemme i, siger VB's kommunikationschef Morten Pelch.


Jeg sad og skrev præsentationen af Gustaf Nilsson på min bryllupsrejse. Det foregik på et toilet i New York klokken tre om natten, fordi den skulle være klar til om aftenen dansk tid.

Morten Pelch, kommunikationschef for VB


I 1. division sad det typisk syv eller otte personer på pressepladserne. Fordelt på lokale medier og talentspejdere. I Superligaen kan man roligt gange tallet med syv.

- Superligaen er bare noget helt andet. Der er flere kameraer, flere medarbejdere, flere journalister, flere scouts og større krav. Men vi står godt rustet til at klare det. Vi har været klar længe, for vi har bare gået og ventet på det her, siger Morten Pelch.

Annonce

På et toilet i New York

Da VB rykkede op i 2018 var Morten Pelch også ansat som kommunikationschef i klubben. Her mærkede han det øgede tryk fra omverdenen på nærmeste hold.

- Jeg sad og skrev præsentationen af Gustaf Nilsson på min bryllupsrejse. Det foregik på et toilet i New York klokken tre om natten, fordi den skulle være klar til om aftenen dansk tid. Så du er på, og telefonen kimer hele tiden. Der er pludselig mange journalister der ringer og spørger til rygter. Hvem er på vej ind? Hvem er på vej ud?, siger han.

I løbet af vores korte samtale, lyser Morten Pelchs telefon op nærmest konstant. Kampprogrammet til Superligaen er kommet, og det giver skvulp i mediedanmark.

Meget sigende er det, at telefonens batteri er totalt drænet.

Vi lever i en verden, hvor sociale medier har sørget for vilde vest-tilstande. Og det betyder, at klubberne ikke selv kan styre mediestrømmen længere. En kommunikationsmand har aldrig fred.

- Forskellen nu og for 10 år siden er, at der er agenter og sociale medier. Der er nogle, der kan sætte deres twitter profil til at overvåge, når Vejle bliver nævnt. Hvis en eller anden midtbanespiller i Italien er på vej til Danmark, ved de det, næsten inden vi har bestilt flybillet til ham, siger Morten Pelch og fortsætter.

- Det er et vilkår, der gør det stort set umuligt at overraske. Der er måske interessenter, der vil have historien ud i den klub, som spilleren kommer fra. Og så er nyheden bare ude.

Hos VB kommer man ikke til at skrive noget om nye spillere, før deres tilgang er stensikker.

- Det er et ufravigeligt princip. Vi melder ikke noget ud, før lægetjekket er bestået og kontrakten skrevet under. Der er masser af eksempler på, at en spiller ombestemmer sig i en lufthavn eller får et bedre tilbud, siger kommunikationschefen.

Annonce

Spillerne skal være sig selv

Med det øgede tryk stiger også trykket på spillerne.

- Sidst vi rykkede op, tog det ikke mere end en uge, før vi havde syv henvendelser fra mediebureauer. De ville medietræne vores spillere. Det siger vi pænt nej til, siger Morten Pelch.

Spillere, der er lagt i rør og rettet ud, giver simpelthen et dårligere produkt. Hvis de alle siger det samme, er ordene uinteressante.

- Vi ønsker ikke at træne dem til at sige ting der bliver uvedkommende, fordi det skal være ufarligt. Du skal kunne mærke spillerne, og de skal have lov at sige det, de brænder for, siger han.

Derfor var der også åbent hus, da VB rykkede ned efter nederlaget til Hobro en fatal dag i maj 2019. Kjartan Finnbogason fremstod som den store synder, fordi han misbrugte et straffespark, og islændingen forlod banen med tårene løbende ned ad kinderne.

- Skulle vi være gået hen og skubbet fotograferne væk? Det ville netop gøre produktet dårligere. At man kunne se, spillerne var kede af det, gjorde at folk støttede op i stedet for at buhe, siger Morten Pelch.

VB spiller sin første kamp i den kommende sæson mandag den 14. september, hvor turen går til Ceres Park og AGF.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Hedensted

Kvinde kørte op i anden kvinde

Horsens

Lars mener, at hans 150.000 burhøns har det fantastisk: Intet taler for at nedlægge produktionen

Annonce