Annonce
Horsens

Kommunens penge er fordelt: Fem partier med i budgetaftale - to står udenfor

19 af byrådets 27 medlemmer er blevet enige om en budgetaftale, der sætter rammerne for Horsens Kommunes økonomi i de kommende år. Arkivfoto
Torsdag formiddag præsenterer fem forligspartier den budgetaftale, der skal sætte rammen for Horsens Kommunes økonomi i de kommende år.

Horsens: Fem partier i Horsens Byråd - Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Konservative, SF og Liberal Alliance - er blevet enige om, hvordan pengene i kommunekassen skal fordeles og prioriteres i de kommende år.

Kommunen oplyser i en pressemeddelelse, at forhandlingerne om budgettet er overstået. De fem partier er enige om et budget, der ifølge forligspartierne rummer et massivt løft på velfærden i kommunen - bl.a. med flere penge til børn og ældre.

- Horsens Kommune står på et solidt fundament. Det skal bruges aktivt til at sætte fokus på det, der er hjertet i kommunen. Den gode velfærd. Fokus på velfærd kommer først. Med budgetaftalen for 2020 investeres der i det gode liv, skriver forligspartierne i indledningen til budgetaftalen.

Samlet set sker der med budgetaftalen en stigning i de kommunale serviceudgifter på 1,5 pct. i forhold til 2019. Og forligspartierne lægger op til, at der skal investeres 350 millioner kroner i bl.a. nye vuggestuer, børnehaver, skolerenoveringer og infrastruktur i hele kommunen.

Annonce
Videreførelsen af Ringvej Syd er en af de helt centrale milepæle i Trafik 2030-planen, som vil have en stor betydning for infrastrukturen i og omkring Horsens. Forligspartierne står bag projektets gennemførelse, og der er enighed om, at projektet skal gennemføres så hurtigt, som det lader sig gøre.

Fra budgetaftalen

Venstre og Enhedslisten er ikke med

Allerede i sidste uge meldte Venstre sig ud af forhandlingerne, og mandag fulgte Enhedslisten trop. De to partier med tilsammen otte af byrådets 27 medlemmer har dermed ikke siddet med ved de endelige forhandlinger.

Ifølge Venstres gruppeformand Martin Ravn var der flere store knaster i det forslag til forligstekst, som borgmesteren lagde frem, der gjorde, at Venstre måtte forlade forhandlingerne. Martin Ravn nævnte bl.a. uenigheder om den kommende Ringvej Syd som en af de største grunde til uenigheden.

Det samme gjorde Enhedslistens Lisbeth Torfing, som derudover pegede på, at der - ifølge hende - mangler velfærd i budgettet.

Med de to partier ude af forhandlingerne kunne de resterende partier skrive ind i budgetaftalen, at alle forligspartier er enige om, at Ringvej Syd skal fremrykkes, så man allerede kan gå i gang med anlægsarbejdet, når vvm-redegørelsen om miljø-påvirkningen er gennemført. Det er formentlig om mindre om et år.

- Videreførelsen af Ringvej Syd er en af de helt centrale milepæle i Trafik 2030-planen, som vil have en stor betydning for infrastrukturen i og omkring Horsens, står der i budgetaftalen.

Den samlede budgetaftale bliver præsenteret på et pressemøde på Horsens Rådhus torsdag formiddag.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

Kvindelige bilister i sammenstød

Leder For abonnenter

Leder: Dårligt argument for dyrere børnepasning

Fra nytår bliver det dyrere at få passet sine børn i Horsens Kommune. Den slags er en politisk beslutning, og Horsens Byråd er naturligvis i sin gode ret til at sætte prisen op og ned alt efter politisk prioritering. Så langt så godt, og indrømmet, det er svært tit og ofte at skulle forklare prisstigninger, men det er er altså tæt på være verdens dårligste argument, når man forklarer prisstigningen med, at kommunen tilfører syv millioner kroner ekstra til området. Flere kommunale kroner er altså lig med, at man som forældre skal betale mere, lyder logikken. Argumentet holder også så langt, at for at få økonomien til at hænge sammen, når vi skal have passet de små i vuggestue, dagpleje, børnehave eller sfo, er der også en forældrebetaling. Den må maksimalt andrage 25 procent. En sats, der er indført, så ingen kommuner uhæmmet bruger den knap at skrue på, når der skal lægges budget. Nøgleordet her er maksimalt. For det er klart, at forældrebetalingen stiger, når procentsatsen fastholdes, og det samlede budget stiger, men i ordet maksimalt ligger også, at man selvfølgelig kan sætte satsen ned, så forældrene ikke skal betale mere for at få passet børn efter nytår. Der kan være mange gode argumenter for at tilføre midler til børnepasning og at lade forældrebetalingen stige, men der er ingen sammenhæng mellem flere midler og øget forældrebetaling. Horsens Byråd kunne uden problemer vedtage, at det fra nytår skulle være billigere for forældrene at sende deres børn i kommunale pasningstilbud og samtidig tilføre flere midler for at kunne ansætte eksempelvis flere pædagoger. Det kunne eksempelvis være begrundet i at ville tiltrække flere børnefamilier til kommunen. Det er en politisk beslutning med tilhørende solide argumenter, som man så kan være enig eller uenig i, men at sige, at forældrene skal betale mere, fordi kommunen bruger flere penge på området, har ingen logisk sammenhæng.

Annonce