Annonce
Horsens

Kommunen vil undersøge om private skal klare ældres vasketøj

Der kan spares penge ved at lade private leverandører overtage tøjvasken for de borgere, der er visiteret til hjælp til tøjvask. Arkivfoto: Jens Nørgaard Larsen/Ritzau Scanpix
Forventningen er, at der kan spares op til 1,5 millioner kroner, hvis private leverandører overtager tøjvasken for borgere, der i dag får hjælp fra hjemmeplejen til at klare vasketøjet.

Horsens: I dag er det medarbejdere i hjemmeplejen, der klarer vasketøjet for de 849 borgere i Horsens Kommune, der bor i egen bolig og er visiteret til hjælpen, fordi de ikke selv kan klare opgaven.

Det bliver der muligvis lavet om på. Udvalget for velfærd og sundhed har på sit seneste møde drøftet muligheden for at få private leverandører til at klare opgaven; det kan der spares op til 1,5 millioner kroner ved.

Enden blev, at forvaltningen skal arbejde videre med opgaven.

Hos 551 borgere, som har en vaskemaskine i deres bolig, klares tøjvasken i dag i borgerens egen vaskemaskine. Hos 298, som ikke har en vaskemaskine, bliver tøjet vasket på et fælles vaskeri. I begge tilfælde er der som hovedregel tøjvask hver anden uge.

Annonce

Fravalg giver besparelse

- Når medarbejderne vasker tøjet i borgerens hjem, sker det over flere besøg. Tøjet skal i maskinen, senere skal det hænges op og tages ned igen. Mange andre kommuner vælger at lade en privat leverandør stå for den opgave, forklarer Ellen T. Schmidt (S), der er formand for det politiske udvalg.

Tøjvask kræver således flere besøg, når den foregår i borgerens hjem.

Erfaringer fra andre kommuner viser, at ændringen har udløst en besparelse. Erfaringen er også, at besparelsen hentes ved en nedgang i antallet af borgere, der gør brug af den private løsning. Det fremgår af indstillingen til udvalget.

- Nu har vi ikke valgt en model, så det er jo ikke sikkert, det bliver tilfældet her, men vi har bedt forvaltningen udarbejde et konkret forslag, siger Ellen T. Schmidt.

Og med et budget på velfærd og sundhed, der lige nu er på vej mod en stor overskridelse, er der behov for at tænke nyt, ligesom der er behov for at tænke i nye baner for at frigive tid hos medarbejderne.

Brugerbetaling i Hedensted

Niels Rasmussen, formand for det folkevalgte Ældreråd i Horsens Kommune, er grundlæggende positiv over for, at man bliver nødt til at tænke nyt i en tid, hvor der bliver flere ældre, er mangel på social- og sundhedshjælpere, og økonomien er trængt.

- Vi har ikke vendt emnet i ældrerådet endnu, men når kommunen fattes penge, er det godt at undersøge, om en opgave kan laves med samme kvalitet for færre penge. Det kan også betyde, at flere bliver afhængige af hjælpen fra familie og venner - og måske vil nogen investere i deres egen vaskemaskine, funderer Niels Rasmussen.

Han har fulgt situationen i Hedensted Kommune, hvor tøjvask i dag klares af en privat leverandør, ligesom der blev indført brugerbetaling på cirka 130 kroner om måneden.

- Nu skal vi se udspillet fra Horsens Kommune og så drøfte det i ældrerådet, siger formanden.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Leder: Dårligt argument for dyrere børnepasning

Fra nytår bliver det dyrere at få passet sine børn i Horsens Kommune. Den slags er en politisk beslutning, og Horsens Byråd er naturligvis i sin gode ret til at sætte prisen op og ned alt efter politisk prioritering. Så langt så godt, og indrømmet, det er svært tit og ofte at skulle forklare prisstigninger, men det er er altså tæt på være verdens dårligste argument, når man forklarer prisstigningen med, at kommunen tilfører syv millioner kroner ekstra til området. Flere kommunale kroner er altså lig med, at man som forældre skal betale mere, lyder logikken. Argumentet holder også så langt, at for at få økonomien til at hænge sammen, når vi skal have passet de små i vuggestue, dagpleje, børnehave eller sfo, er der også en forældrebetaling. Den må maksimalt andrage 25 procent. En sats, der er indført, så ingen kommuner uhæmmet bruger den knap at skrue på, når der skal lægges budget. Nøgleordet her er maksimalt. For det er klart, at forældrebetalingen stiger, når procentsatsen fastholdes, og det samlede budget stiger, men i ordet maksimalt ligger også, at man selvfølgelig kan sætte satsen ned, så forældrene ikke skal betale mere for at få passet børn efter nytår. Der kan være mange gode argumenter for at tilføre midler til børnepasning og at lade forældrebetalingen stige, men der er ingen sammenhæng mellem flere midler og øget forældrebetaling. Horsens Byråd kunne uden problemer vedtage, at det fra nytår skulle være billigere for forældrene at sende deres børn i kommunale pasningstilbud og samtidig tilføre flere midler for at kunne ansætte eksempelvis flere pædagoger. Det kunne eksempelvis være begrundet i at ville tiltrække flere børnefamilier til kommunen. Det er en politisk beslutning med tilhørende solide argumenter, som man så kan være enig eller uenig i, men at sige, at forældrene skal betale mere, fordi kommunen bruger flere penge på området, har ingen logisk sammenhæng.

Annonce