Annonce
Horsens

Kommunen dropper parkeringsvagt-hotline: Det er sløvt

Jesper Knudsen har drevet Truck Center Horsens siden 2007. De seneste tre år har han været generet af lastbiler, der parkerer langs Venusvej, hvor hans virksomhed har adresse. Foto: Søren E. Alwan
Jesper Knudsen, der driver Truck Center Horsens, har været generet af parkerede lastbiler på Venusvej igennem tre år. Han er skuffet over, at kommunen ikke har fulgt op på sin bebudede parkeringsvagt-hotline.

Horsens: - Vi havde armene over hovedet, da vi hørte, at kommunen ville lave en hotline til parkeringsvagterne, men her fire måneder senere er der stadig ikke blevet oprettet en hotline. Og når vi har spurgt efter den hos kommunen, får vi at vide, at der slet ikke kommer en hotline. Det er sløvt, at de ikke har fået det på plads.

Sådan siger Jesper Knudsen, indehaver af Horsens Truck Center på Venusvej i den sydvestlige del af Horsens. Han er ikke imponeret over kommunens indsats for at løse problemet med lastbiler, der parkerer uhensigtsmæssigt i kommunens industrikvarterer.

Et problem, der ifølge ham har stået på de seneste tre år, og som stadig ikke er løst.

Det er jo netop et industriområde, og vi skal alle være her. Men man burde indrette nogle optegnede parkeringsbåse, lastbilchaufførerne kunne benytte, for problemet opstår, når de parkerer på en måde, så vi andre ikke kan være her.

Jesper Knudsen

Nye regler

Som leder af et servicecenter for tunge køretøjer er Jesper Knudsen afhængig af, at lastbiler kan komme ind og ud af hans matrikel.

- Men når der holder lastbiler parkeret i begge sider af vejen, er det svært, og man må forsøge at zigzagge sig igennem. Det er utilfredsstillende for kunderne, og det er også besværligt, når jeg skal ud og testkøre de lastbiler og varevogne, jeg har lavet service på, siger Jesper Knudsen, der har tre mand ansat.

Ved starten af året blev der indført nye parkeringsregler i Horsens' industriområder, der betyder, at køretøjer ikke må parkere i områdernes rabatter i tidsrummet mellem klokken 6 og 18. Samtidig blev det fra kommunens plan- og miljøudvalg meldt ud, at der skulle etableres en hotline, så kommunens parkeringsvagter kunne tilkaldes, hvis man oplevede, at lastbiler holdt ulovligt parkeret. Men de gode intentioner har ikke hjulpet, oplever Jesper Knudsen.

- Problemet er der stadig. Nogle gange holder der ingen lastbiler, og andre dage møder vi ind til, at der holder tre-fire lastbiler ved Venusvej. Og det er selvom, der af og til kommer parkeringsvagter, der udsteder bøder til både lastbiler og personbiler, der holder ved vejen, siger Jesper Knudsen.

Ikke effektiv nok

Jesper Knudsen har drevet Truck Center Horsens siden 2007, og han har aldrig haft noget imod tanken om, at lastbilchauffører parkerer i industriområderne.

- Det er jo netop et industriområde, og vi skal alle være her. Men man burde indrette nogle optegnede parkeringsbåse, lastbilchaufførerne kunne benytte, for problemet opstår, når de parkerer på en måde, så vi andre ikke kan være her, siger Jesper Knudsen.

Han tog derfor vel imod nyheden om en hotline, men hørte aldrig mere i tiden efter. Derfor tog han for nyligt selv kontakt til kommunens afdeling for affald og trafik.

- Her fik vi at vide, at vi nok ikke skulle regne med, at hotlinen ville blive til noget. I stedet ville tippe-muligheden blive en del af kommunens "Giv et praj"-app, siger Jesper Knudsen, der ikke fandt meldingen opløftende.

- Sådan en app-løsning er ikke effektiv nok, siger Jesper Knudsen, der for nyligt benyttede "Giv et praj"-appen, da der holdt en række lastbiler ulovligt parkeret på Venusvej.

- Da gik der fire timer, inden der kom en parkeringsvagt. På det tidspunkt holdt der en enkelt lastbil tilbage, som fik en bøde, konstaterer Jesper Knudsen, der havde foretrukket en hotline, som kunne sætte ham i direkte kontakt med kommunens korps af parkeringsvagter.

Jesper Knudsen havde set frem til at kunne benytte kommunens bebudede parkeringsvagt-hotline. Nu er hotlinen blevet droppet. Foto: Søren E. Alwan

Kommunen dropper hotline

Dorte Kristensen, klagesagsbehandler på parkeringskontrol i kommunens afdeling for affald og trafik, bekræfter Jesper Knudsens udlægning af kommunens svar til ham.

- Der bliver ikke lavet en hotline til parkeringsvagterne. Tippe-muligheden vil i stedet være en del af kommunens "Giv et praj"-app, siger hun til Folkebladet.

"Giv et praj"-appen er en kommunal app, hvor borgere kan tippe kommunen om utilfredsstillende forhold, som kommunen har ansvar for, eksempelvis huller i vejen eller svigtende gadelys.

Jesper Knudsen har drevet Truck Center Horsens siden 2007. De seneste tre år har han været generet af lastbiler, der parkerer langs Venusvej, hvor hans virksomhed har adresse. Foto: Søren E. Alwan
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

På samme måde kan man i klimadebatten spørge: Kan det nu også passe?

Læserbrev: Da jeg i sin tid underviste elektrikerlærlinge, sagde jeg til dem, når de skulle beregne en kondensator, at de lige skulle stoppe op og spørge sig selv: "Kan det nu også passe?" Ellers kunne man med alle de mange millioncifre få en kondensator ud af det, som rent fysisk næppe kunne være i en stor beboelsesejendom. På samme måde kan man i klimadebatten spørge: Kan det nu også passe? Ida Auken fortæller verdens mægtigste mand, hvordan han skal bære sig ad - for hun ved det om nogen. Jeg er bestemt heller ikke enig i Trumps klimapolitik, men Ida Auken ved godt, hvad der giver pote i medierne. Macron rider med på den klimabølge, der giver bonus i øjeblikket, og siger om brandene i Amazonas regnskove, at Jordens lunger brænder, vi må gøre noget! Den går rent ind - eller gør den? Er lunger ikke noget, der optager ilt? Og er der ikke forskere, der siger, at underskoven i regnskoven forbruger næsten lige så megen ilt, som træerne producerer? Det er havet, der er verdens iltmager. Selvfølgelig skal man ikke underkende træernes optag af CO2, som er meget vigtig. Et stort problem ved de skovbrande er også den CO2, der dannes. Greta Thunberg sejler til USA under stor bevågenhed og flyver hjem i hemmelighed! Dansk Folkeparti er nu også klimabevidste, for i fortvivlelsens stund er man jo nødt til at få surfbrættet op på den klimabølge, hvor man før skred i kultveilten op til valget til stor glæde for Danmarks Radios journalister, der jo nødigt ser deres grønne gren savet over af DF. Jeg er ikke på Facebook, så alle I, der nu vil give mig en over nakken med svulstige gloser over dette indlæg, må finde jer i, at jeg ikke kan læse det. Jeg vil så i sandhedens navn lige nævne et par ting: Jeg cykler, når jeg skal købe ind, og har min cykelkurv med til varerne, så jeg ikke skal bruge plastposer. Jeg har aldrig været i Thailand på ferie - jeg foretrækker at cykle på ferien i vort dejlige land, som jeg holder af og er så heldig at leve i.

Annonce