Annonce
Horsens

Byggeboom i Horsens giver også udgifter: Boligstøtten går kun én vej

Lilli Gyldenkildes Torv er et af de steder i Horsens, hvor der lige nu bliver opført boliger, der er relevante for folk, der er berettiget til at modtage boligstøtte. Arkivfoto: Morten Pape
En læser har spurgt Folkebladet, hvilken betydning Horsens' byggeboom har for kommunens udgifter til boligstøtte. Her er svaret.

Horsens: Det centrale Horsens bliver i de kommende år leveringsdygtig i et eldorado af boliger for lejere.

692 almene boliger, 367 lejeboliger, 307 eje/leje boliger og 75 plejeboliger er ifølge Folkebladets optælling undervejs.

En udvikling, der lugter af vækst og rimer på øgede befolkningstal, arbejdsstyrke og skatteindtægter.

Men som en læser indirekte antyder i sin henvendelse til Folkebladet, trækker nybyggeriet ikke kun kommunens økonomi i den indbringende retning.

I forbindelse med serien "Spørg Folkebladet - Vores by vokser" spørger Finn Eriksen: "Hvilken betydning har alle de nye lejligheder for økonomien vedr. boligtilskud."

Annonce

Boligstøtte

Der findes to former for boligstøtte:

Boligydelse, der tilfalder folkepensionister og førtidspensionister, der har fået tilkendt deres førtidspension inden 2003.

Boligsikring, der tilfalder alle andre, der er berettiget til boligstøtte. Det er eksempelvis studerende, kontanthjælpsmodtagere, folk i beskæftigelse og førtidspensionister, der har fået tilkendt deres førtidspension efter 1. januar 2003.

Størrelsen på boligydelsen er individuel og beregnes blandt andet ud fra, hvor meget man tjener, og om man har en formue.

Størrelsen på boligsikring er individuel og beregnes ud fra husleje, antal beboere i husstanden, boligens størrelse og husstandens samlede indkomst. En husstand kan maskimalt modtage 42.984 kroner i boligsikring på et år.

I 2018 havde Horsens Kommune udgifter til boligydelse for 39.179.000 kroner. Heraf refunderede staten 75 procent, så kommunens udgift landede på 9.794.750 kroner.

Samme år havde Horsens Kommune udgifter til boligsikring for 37.268.000 kroner. Heraf refunderede staten 50 procent, så kommunens udgift landede på 18.634.000 kroner.

Hvem bliver berørt

Finn Eriksens spørgsmål tog sit afsæt i en artikel i Folkebladet.

- Jeg læste, at Hedensted Kommune skal af med flere penge på grund af, der bliver bygget flere lejeboliger, og så kom jeg til at tænke på, hvilke konsekvenser det har med al den nybebyggelse, der foregår i Horsens. Er det staten eller kommunen, der bliver berørt, og påvirker det kommunens budget, spørger Finn Eriksen, der selv modtager boligstøtte.

- Jeg er pensionist og bor på Gnisten (i Dagnæs, red.), og hvis ikke vi fik 3000 kroner i boligydelse, ville vi ikke have råd til at bo her. Og så begynder man jo at regne op, siger han.

Et kig i Horsens Kommunes årsregnskab vidner om, at Finn Eriksens anelser ikke er uden grund.

Udgift stiger

Horsens Kommune havde i 2018 udgifter til boligstøtte, henholdsvis boligydelse og boligsikring (se faktaboks) for 76.447.000 kroner. Af det beløb refunderede staten henholdvis 75 procent af udgifterne til boligydelse og 50 procent af udgifterne til boligsikring.

Hermed landede kommunens udgift til boligstøtte på 28.428.750 kroner.

Det beløb er steget med 2.440.500 kroner siden 2014. En stigning, kommunen selv har en forklaringen på.

"Det antages, at stigningen skyldes generelt højere husleje, ikke mindst i forbindelse med nybyggeri og renovering af boliger i Horsens," lyder det i en kommentar i Horsens Kommunes regnskab for 2018.

Og stigningen forventes at fortsætte.

- Når vi forsøger at fremskrive næste års budget, kan vi se en stigning på området, siger Malene Rasmussen, leder af Borgerservice hos Horsens Kommune.

Det ligger altså fast, at kommunens udgift til boligstøtte er stigende.

For at komme nærmere en forklaring på, hvorfor den er det, har Folkebladet taget kontakt til Curt Liliegreen, der er cand. polit. og direktør for Boligøkonomisk Videnscenter.

Udgifter til boligstøtte

De seneste år har Horsens Kommune haft følgende udgifter til boligstøtte:

2018: 28.428.750 kr.

2017: 27.979.250 kr.

2016: 27.973.250 kr.

2015: 27.448.000 kr.

2014: 25.988.250 kr.

9000 flere på 10 år

Curt Liliegreen peger som udgangspunkt på, at udgiften til boligstøtte er afhængig af en kommunens befolkningstal.

- Hvis det eksempelvis er borgere, der i forvejen bor i kommunen, som flytter til de nye byggerier, vil det jo være mennesker, der i forvejen modtager boligstøtte fra kommunen, pointerer han.

Udgiften til boligstøtte bliver således først påvirket, når der er tale om tilflyttere.

Det er svært at sige, præcis hvordan befolkningstallet udvikler sig, men ifølge Danmarks Statistik skønnes Horsens Kommune at vokse med cirka 9000 borgere de kommende 10 år. Dermed er der udsigt til flere borgere, der modtager boligstøtte.

Spørg Folkebladet - Vores by vokser

Horsens vokser, og det kan man se i bybilledet.

Nye byggerier langs havnen og Niels Gyldings Gade, nyt uddannelses-campus på den gamle slagterigrund og en ny bydel ved Nørrestrand er bare nogle af de projekter, der er i gang.

Horsens Folkeblad sætter fokus på byggeprojekterne med "Spørg Folkebladet - Vores by vokser", hvor du kan stille spørgsmål til redaktionen, hvis du går og undrer dig over noget - stort eller småt.

Vi har blandt andet allerede kigget på, hvor mange boliger der bygges, hvem der viser interesse for dem, og hvorfor der ikke var 's' på Lilli Gyldenkildes Torv.

Vi vil også gerne prøve at svare på dine spørgsmål, så skriv til os via dette link: redaktion.hsfo.dk/spoergfolkebladet - her samler vi alle spørgsmål og svar.

Flere pensionister og singler

Direktøren peger også på en anden væsentlig faktor for, at boligstøtten vil stige.

- Over de seneste 30 år er der blevet flere ældre og flere singler i Danmark. Og når man kigger på boligstøtte, vejer tilkomsten af pensionisthusstande og singler tungt, siger Curt Liliegreen, der især forudser en stigende udgift i boligydelse til pensionister.

- Aldringen i befolkningen er forholdsvis kraftig. Der er en markant bevægelse, og det vil under alle omstændigheder påvirke udgiftsposten, siger han.

Som altid er det dog vigtigt at se tingene i et bredt perspektiv, understreger Curt Liliegreen.

- Man skal huske, at boligstøtte kun er et enkelt lille element i det enorme puslespil. En tilgang af borgere betyder jo eksempelvis også en tilgang af skatteindtægter og børn i daginstitutioner og skoler, siger han.

Dagens spørger

Finn Eriksen spørger:
"Hvilken betydning har alle de nye lejligheder for økonomien vedr. boligtilskud. Mange ældre flytter også ind i disse lejligheder og får boligtilskud, for ellers havde man ikke råd til at bo der."
Du kan også stille spørgsmål eller dele din undren på redaktion.hsfo.dk/spoergfolkebladet

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Beboer i Østerbo i Vejle: Der må være noget helt galt med Casas måde at organisere arbejdet på

Læserbrev: Rygning er farligt, passiv rygning er farligt. Det er der ikke nogen tvivl om. Derfor er det helt uforståeligt, at Østerbo ikke har taget højde for, at tobaksrøg, mados og andre lugte uhindret stiger op gennem det nye ventilationsrør for til sidst at ende i de øverste lejligheder. Ifølge planen skulle opsætningen af det nye ventilationssystem tage 17 dage for en opgang. Fire en halv måned senere er ventilationssystemet stadig ikke taget i brug, og passiv rygning er blevet et stort og farligt problem. Desværre er det ikke kun ventilationssystemet, der tager alt for lang tid, det gør alle de andre arbejder også. Et andet eksempel er udskiftningen af fire indvendige døre, der ifølge planen skulle tage halvanden dag for en lejlighed. Fire måneder senere er dette arbejde heller ikke færdigt. "Hvorfor får de aldrig gjort noget færdig?", spørger alle. Direktørerne og projektlederne i Casa og Østerbo kan prøve at spørge deres egne familier, hvad de vil sige til, at de kan forvente, der kan komme fremmede og låse sig ind på alle tider af dagen de næste fire måneder, hvis de bestiller håndværkere til at lave et arbejde, der kan gøres på halvanden dag. Der må være noget helt galt med Casas måde at organisere arbejdet på. Håndværkerne bliver sendt rundt for at reparere ting, der er ordnet, og andre ting bliver ikke ordnet, fordi de glemmes, og sådan fortsætter det i månedsvis. Håndværkerne bliver frustrerede og stressede, og beboerne mistrives i en sådan grad, at det fører til trusler mod håndværkerne - noget, Casa og Østerbo let kan forebygge med lidt omtanke og respekt. Alle har ret til respekt for privatliv, familieliv og hjem ifølge FN's menneskerettigheder, Den Europæiske Menneskerettighedskonvention og grundloven, og målet helliger ikke midlet. Når vi har rettigheder, har andre pligter, og selvom tilgængelighedsprincippet til vore hjem blev ændret, da vi stemte ja til renovering, har vi stadig krav på respekt for hjem og privatliv. Casa skal naturligvis ikke have adgang til vore hjem længere end højst nødvendigt. Østerbo bliver nødt til at tage beboerne alvorligt og også lære at informere på en konkret og fyldestgørende måde, så vi ikke gang på gang bliver taget med bukserne nede, også i vore egne badeværelser, når der pludselig står fremmede i hjemmet. Beboerhåndtering og fagtilsyn består i, at beboerne skal henvende sig til Østerbo, men der er intet proaktivt tilsyn i lejlighederne. Henvendelserne fører sjældent til andet end en sludder for en sladder, og fem måneder efter min henvendelse har jeg stadig ikke fået svar fra Østerbo. Alt for mange har den oplevelse. Vi håber, Casa og Østerbo lærer af deres fejl og ændrer strategien for de sidste boligblokke.

Annonce