Annonce
Horsens

Kommunen åbner hotline til udsatte og bekymrede børn

Kommunen har åbnet en helt ny børnetelefon, hvor alle børn og unge kan ringe ind og få hjælp eller en snak, hvis der er noget, som bekymrer dem. Arkivfoto: Frederik Steen Nordhagen
I disse tider, da børn og unge ikke kommer i skole eller dagtilbud, er det vigtigt, at de alligevel har voksne at gå til, hvis det for eksempel er svært derhjemme. Horsens Kommunen har derfor oprettet en hotline.

Horsens: At være hjemme dag efter dag og afskåret fra at se sine kammerater, lærere og pædagoger i skoler og daginstitutioner er i længden svært for de fleste børn.

Men for børn af for eksempel forældre, der drikker eller har andre udfordringer, kan det være endnu hårdere at opholde sig bag hjemmets fire vægge, hvor der ikke er nogen, som kan se, hvad der foregår.

For at give alle børn, som har brug for det, en hjælpende hånd, har Horsens Kommune åbnet en helt ny hotline, hvor børn og unge kan ringe ind, hvis de har det svært eller har brug for nogen at tale med.

- Ingen af os har prøvet det her før, og derfor har vi tænkt: Hvordan får vi rakt hånden ud og vist, at vi er klar til at tale med og understøtte og hjælpe de børn, der har behov for det, fortæller Tanja Nyborg, der er direktør for uddannelse og arbejdsmarked i Horsens Kommune.

Annonce
Vi ved ikke, hvis der er en familie, et barn eller en ung, der har brug for hjælp, hvis vi ikke hører noget, så den her telefonlinje er en mulighed, hvor vi rækker ud og siger, at vi er her. I den her tid skal vi allesammen stå sammen og hjælpe hinanden.

Tanja Nyborg, direktør

Stadig hjemmebesøg

Tanja Nyborg forsikrer, at telefonlinjen ikke står alene, og selvom skoler og institutioner er lukkede, har kommunen fortsat kontakt til de familier, hvor nedlukningen kan være med til at belaste børnene yderligere.

- De familier og børn, der allerede i dag får støtte, har vi et kendskab til, da børnene til daglig går i vores skoler og dagtilbud. På baggrund af det kendskab er skolerne og dagtilbuddene i dialog med familierne, og vi gør alt, hvad vi kan i forhold til at spotte og spore, hvordan børnene med et særligt behov har det, siger hun.

- De socialrådgivere i familieafdelingen, der til daglig sidder med familiesagerne, er også med til at se på, hvilke børn der skal fortsætte i eller tilbydes nødpasning, eller hvilken støtte de derudover skal have under den her nedlukning.

Ifølge Tanja Nyborg er der også stadig hjemmebesøg. Frekvensen er godt nok skruet ned, og der bliver taget hygiejnemæssige forholdsregler, men, pointerer hun:

- Vi kommer ud i de familier, vi har vurderet, der fortsat har behov for, at vi kommer, og også til de unge, der bor selv.

Men selv med gode intentioner er det ikke alt, hvad der foregår under nedlukningen, som kommunen ved, og derfor har fagpersonalet en særlig opgave i denne tid.

- Når børnene ikke kommer i skoler og dagtilbud, har lærere, pædagoger og socialrådgivere skærpet opmærksomhed på at tage kontakt til børnene og for eksempel sende en underretning, eller som socialrådgiver tage på hjemmebesøg, hvis man ikke kan få kontakt. Og børnene kan selvfølgelig også selv stadig kontakte deres pædagog eller lærer, siger Tanja Nyborg.

Vi ved kun det, vi får at vide

Den nye børnetelefon skal altså ikke erstatte kontakten med trygge voksne, som børnene kender, men den er en hotline, hvor børn og unge kan ringe ind, hvis de oplever noget ubehageligt derhjemme, men også hvis de bare har brug for en at tale med eller for eksempel er utrygge ved hele coronasituationen.

- Telefonlinjen er ikke nødvendigvis kun børn og unge, som er udsat, men også til de generelle spørgsmål, som man normalt ville snakke med sin lærer eller pædagog om. Der kan også være børn, som har brug for at snakke med nogen i forhold til angst omkring corona, lyder det fra Tanja Nyborg.

Den nye telefonlinje åbnede fredag, og der er endnu ikke tal for, hvor mange der har gjort brug af den, men, forsikrer Tanja Nyborg, den kommer til at være der, så længe der er behov for den.

- Vi ved ikke, hvis der er en familie, et barn eller en ung, der har brug for hjælp, hvis vi ikke hører noget, så den her telefonlinje er en mulighed, hvor vi rækker ud og siger, at vi er her. I den her tid skal vi allesammen stå sammen og hjælpe hinanden.

Børnetelefonen har nummer 76 29 34 00.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Horsens

Ny tennis-dille på vej: Sådan har kommunen fordelt 900.000 kroner til nye faciliteter

Annonce