Annonce
Østjylland

Klimavenligt: Om syv år kører bybusserne på strøm

Transportminister Benny Engelbrecht var fredag i Aarhus for at præsentere klimasamarbejdsaftalen, der blandt andet betyder, at Aarhus Sporveje skal til at køre med elbusser. Sådan en kører allerede på linje 12. Her fortæller chauffør Carsten Sloth, hvor tilfreds han er med at sidde bag rattet. Benny Engelbrecht, teknik og miljørådmand Bünyamin Simsek (V) og borgmester Jacob Bundsgaard (S) lytter. Foto: Kim Haugaard
Klimaaftale udfaser dieseldrevne bybusser. Aarhus Kommunes skal købe biler, der ikke skader klimaet.
Annonce

AARHUS: Om syv år er det slut med diesel-stinkende og larmende bybusser. Det er også slut med kommunale personbiler med diesel eller benzin som drivkraft.

Det er resultatet af en klimasamarbejdsaftale mellem transportminister Benny Engelbrecht og København, Aarhus, Odense, Aalborg, Vejle og Frederiksberg kommuner.

Aftalen forpligter Aarhus Kommune til fremover kun at købe nulemissions personbiler. Og Aarhus Sporveje må kun købe nulemissions-busser. En bestemmelse, der gælder fra i år.

Udsigten til pludselig at skulle til at købe elbusser får nu ikke Finn Mikkelsen, direktør i Busselskabet Aarhus Sporveje, til at lyde stresset.

- Der er egentlig ikke så meget nyt i i det. Vi følger planen, og det betyder, at i 2027 kører alle vores busser fossilfrit, siger Finn Mikkelsen.

Og som teknologien ser ud lige nu, er drivmidlet elektricitet.

- Brint kunne være et alternativ, men lige nu er det for dyrt, siger Finn Mikkelsen.

Annonce

Dyrere end diesel

Elbusser er også dyrere end de diesel-busser, der i dag kører rundt i Aarhus.

- De er dyrere i indkøb, men vi forventer pæne besparelser på driften, fordi en elmotor er en meget mere simpel teknologi end en forbrændingsmotor, siger Finn Mikkelsen.



Udregninger viser, at så længe el er afgiftsfritaget, vil den totale forskel være på 3-4 procent.

- De penge kan komme fra passagererne eller fra skatteyderne, siger Finn Mikkelsen.

I dag betjenes rute 13 mellem Frydenlund og Holme Parkvej af en elbus. Som et forsøg og for at få nogle erfaringer.

- Og de er faktisk så gode, at jeg har en forventning om, at elbusser kan betyde flere passagerer. Vi ved fra linje 13, at det et produkt, folk er glade for. Elbusser er lydsvage og behagelige at køre i, siger Finn Mikkelsen.

Annonce

Tanker strøm om natten

Elbussen på linje 13 oplades ved en såkaldt pantograf på endestationen i Frydenlund.

Fremtidens elbusser vil blive ladet op om natten på busselskabets garageanlæg.

Borgmester Jacob Bundsgaard, transportminister Benny Engelbrecht og teknik og miljørådmand Bünyamin Simsek ved linje 13's endestation, hvor en pantograf sørger for at lade bussens elmotor op. Foto: Kim Haugaard

- Der udvikles hele tiden på batterierne, og vi er tæt på en situation, hvor der kan tankes strøm på om natten, som busserne kan køre på hele dagen. Det vil gøre elbusser langt mere anvendelige, siger Finn Mikkelsen.

I begyndelsen af 2012 får Busselskabet Aarhus Sporveje leveret 29 elektriske ledbusser med lavt gulv.

Og i løbet af i år sætter vi gang i et udbud af yderligere 29 elbusser af samme type som dem, der kører på linje 13, siger Finn Mikkelsen.

Busselskabet Aarhus Sporveje råder i alt over cirka 185 busser.

Også Aarhus Kommunes flåde af personbiler skal skiftes til fossilfri drift.

Det skal ske fra i år, og i 2025 skal alle kommunale "vejgående køretøjer" køre på CO2-neutrale drivmidler.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Horsens

Forstå kravet om mundbind i Horsens: Hvor skal man have dem på? Hvem kan slippe for dem? Må man bruge et af stof?

Annonce