Annonce
Østjylland

Forandringer venter århusianerne: Stor del af den lokale CO2-udledning skal væk

Elektriske bybusser er vejen frem, hvis Aarhus skal nå sit mål om CO2-neutralitet i 2030. Lige nu er kun Linje 13 elektrisk, men mange flere elbusser er på vej i 2021. Foto: Henrik Havbæk Madsen
Store forandringer venter århusianerne i løbet af de næste 10 år, når byens CO2-udledning skal i bund.
Annonce

AARHUS:  Målet er ambitiøst: I 2030 skal Aarhus være et CO2-neutralt samfund.

Tiden vil vise, om det lykkes. Men omsætter vi en ny klimahandlingsplan til handling, kommer vi tættere på.

Det kræver blot, at virksomheder og private borgere vil lege med.

For 90 procent af den resterende CO2-udledning kommer fra kilder, som kommunen ikke har indflydelse på.

- Den sidste del af rejsen kræver, at vi alle yder det bedste, vi kan. Gør vi det smart, er vi ikke kun med til at løse klimakrisen. Vi er også med til at sætte gang i erhvervslivet, for med den grønne omstilling kommer også en lang række investeringer. Dem skal vi bruge til at sætte skub i - ikke bare den grønne omstilling - men også i et erhvervsliv, der har behov for en ny start, siger Bünyamin Simsek ((V), rådmand for Teknik og Miljø.

En af de helt store udfordringer på vejen mod et CO2-neutralt samfund er transporten og mobiliteten.

Århusianerne skal ud af benzin- og dieseldrevne biler og op på cyklen, ind i den kollektive trafik eller diverse samkørselsordninger.

Og skal vi fortsætte med at køre i personbil, skal det være en elbil.

Annonce

Fossilfri køretøjer

Klimahandlingsplanen beskriver, hvordan transport gerne skal foregå i 2030:

"Gennem rigtig infrastruktur og aktiv ladestanderpolitik er teknologien på transportområdet skiftet, så alle køretøjer og maskiner er blevet fossilfrie. Forskellige teknologier præger forandringen af transportsektoren. På privatbilsområdet er el dominerende, men til den tunge transport, for eksempel lastbiler, skibe og fly, har vi udnyttet de muligheder, vi har skabt i Aarhus for at arbejde med CO2-fangst fra biomasse og overskudsstrøm fra vindmøller til at lave elektrobrændsler," står der i klimahandlingsplanen.

En anden måde at begrænse transportens CO2-udledning på er simpelthen at reducere behovet for transport. Måske inspireret af coronakrisen foreslår klimahandlingsplanen flere hjemmearbejdspladser.

Når el er den mest udbredte form for energi, bliver det nødvendigt at lagre energi i store mængder, så der er energi til rådighed, når der ikke er vind nok til vindmøllerne og sol til solcellerne.

Annonce

Energieffektive bygninger

Fremtidens bygninger skal være energieffektive og indgå i energisystemer, der leverer el til eksempelvis elbiler.

Og så skal de opføres, så de i byggefasen udleder minimale mængder CO2.

Hvis CO2-udledningen skal i bund, skal både industri og landbrug udfase fossile brændsler og minimere mængden af ressourcer.



"Industrien og landbruget har gentænkt deres energi- og næringsstofkilder. De skal nu understøtte et samfund på vedvarende energi. Derfor bruger industrien og landbruget energien fleksibelt og producerer selv så meget energi som muligt, som kan lagres," beskriver  klimahandlingsplanen situationen i 2030.

Annonce

Klimarigtige valg

Selv om virksomheder og borgere skal lege med, hvis CO2-aftrykket skal blive mindre, så er meget op til Aarhus Kommune og byrådets politikere. For det er byrådet, der har mulighed for at skabe de rammer, der skal til, så borgerne rent faktisk kan deltage i den grønne omstilling.

- Vi har en stor opgave i at skabe de rammer, der gør, at århusianerne og ikke mindst virksomhederne kan tage de klimarigtige valg. Det er lige fra at lave intelligente investeringer i offentlig transport, skabe  gode rammer for elbiler til at bruge kommunens driftopgaver til at understøtte udvikling, test og demonstration af nye løsninger, siger Bünyamin Simsek.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Østjylland

Coronavirus viser tænder: Der er enorme forskelle i smittespredningen i de østjyske kommuner

Annonce