Annonce
Erhverv

Klimaduks i en CO2-tung branche: Dania Connect går efter CO2-neutral containertransport, selvom kunderne endnu ikke står klar

- Jeg tror, at dem, der gør en indsats nu, på den lange bane har valgt rigtigt. Fordi kunderne vil kunne se tilbage på, at vi trods alt var nogle af dem, der prøvede at gøre en forskel, siger Frank Hjortekær-Jensen. Foto: Laura Uldahl Aggernæs
Hos containertransportfirmaet Dania Connect har en sund økonomi længe gået hånd i hånd med bæredygtige initiativer. Men med et mål om at halvere firmaets co2-udledning frem mod 2025, har firmaet sat turbo på den grønne omstilling. Det koster i øjeblikket på bundlinjen, men spørger man firmaets administrerende direktør, er der tale om en meningsfuld investering i fremtiden.

Aarhus: Fra Frank Hjortekær-Jensens hjørnekontor har han udsigt til containerterminalen på Østhavnen. Her kører lastbiler dagligt frem og tilbage i pendulfart læsset med skibscontainere fra fjerne egne.

- Nogle siger, at det er internettet, der har givet os mulighed for at handle med hele verden. Men det er faktisk containerne. For uden dem, ville vi ikke kunne transportere varer over så lange afstande, siger den 46-årige administrerende direktør med et underfundigt smil.

Siden 2012 har han stået i spidsen for containertransportfirmaet Dania Connect, som han foruden at være administrerende direktør for, også ejer hovedparten af. Et firma, som qua sin branche hører til blandt de største CO2-udledere i verden.

Annonce

Men netop det ry, kæmper Frank Hjortekær-Jensen en brav kamp for at ændre på. Siden 2015 har han haft det som mål at halvere firmaets CO2-udledning frem mod 2025. Og netop det arbejde blev han så sent som i starten af november belønnet for, da han modtog en regional temapris for sit arbejde med bæredygtighed i forbindelse med uddeling af prisen Årets Ejerleder, som revisions- og konsulenthuset PwC, Nykredit, Dansk Erhverv og Finans står bag.

Prisen fik han blandt andet for firmaets udvikling af platformen spotrate.dk, hvor tomme containere kan blive parret med gods, der skal retur til skibet alligevel, så man kan undgå kørsel med tomme containere, der ellers er et markedsvilkår i branchen.

- Det gør, at vi kan give en bedre pris til kunderne, og samtidig sparer vi nogle lastbiler på det. Så det giver rigtigt god mening i en tid, hvor det kan være svært at inde chauffører og vognmænd, siger Frank Hjortekær-Jensen.

Et opbrud på vej

Firmaet har også fået ros for den CO2-beregner, som Dania Connect har oprettet på sin hjemmeside. Den gør det muligt for deres kunder at udregne, hvor stor en CO2-udledning en given kørsel vil have.

Netop CO2-beregneren giver da også rigtig god mening for firmaet at hive frem, da Dania Connects administrerende direktør for år siden tog en beslutning om at droppe samtlige af firmaets grænseoverskridende kørsler til og fra udenlandske havne.

En beslutning, der ikke kun hænger sammen med, at firmaet dermed mindsker deres CO2-aftryk. Men i lige så høj grad handler om, at Frank Hjortekær-Jensen ikke vil gå på kompromis med medarbejdernes trivsel.

For skulle Dania Connect kunne konkurrere på pris med andre firmaer, der i dag hiver deres indtægter hjem på at kunne levere varer billigere og hurtigere ved at køre containerne fra havne i Tyskland til Danmark med hjælp fra billig udenlandsk arbejdskraft, ville det kræve, at de gik ind i kampen på samme præmisser. Og det vil Frank Hjortekær-Jensen ikke.

Frank Hjortekær-Jensen gode råd om bæredygtighed

1. Få hjælp udefra

Da Dania Connect i 2015 kastede sig ud i arbejdet med bæredygtighed, var det i første omgang med hjælp fra et konsulentfirma, som de fik støtte til at hyre ind gennem en tilskudsordning hos Region Midtjylland.

- Vi havde meget gavn af at have nogen udefra til at kigge ind i firmaet og se, hvad der var af muligheder. Der findes jo for eksempel både lastbiler, der kører på HVO-diesel, biogas og mange andre muligheder. Så det kan være svært at finde ud af, hvad der er det rigtige at vælge. Der har det været rart med nogen udefra, der kunne hjælpe os med at analysere mulighederne, fortæller Frank Hjortekær-Jensen.

2. Hav styr på din data

Et vigtigt redskab i Dania Connects bæredygtige omstilling har været indsamling af data om alt fra brændstofforbrug til kørte kilometer.

- Hvis du ikke kan måle dine forbedringer, er det jo svært at vide, om du gør det rigtige. Så for os har målingerne været et godt udgangspunkt, for at se om tingene er blevet bedre, understreger direktøren.

3. Kast dig ud i det nye

Hos Dania Connect har vejen mod bæredygtighed medført en del usikkerhed. For når man træder ud i nyt land, kan man ikke altid vide, om det bærer eller brister. Alligevel er det netop her, at man som virksomhed kan blive klogere, mener Frank Hjortekær-Jensen, der af samme grund opfordrer virksomheder til at turde kaste sig ud på ukendt grund.

- Vi kan tale om at gøre en forskel fra nu af, og til teknologierne er færdigudviklet. Men nogle gange har man godt af at springe ud i det for at se: virker det eller virker det ikke, siger han.

- Da vi anskaffede en biogaslastbil, anede vi for eksempel ikke, hvor langt den kørte på literen. Og det viste sig, at der kun var 17 tankanlæg i hele Danmark, hvoraf ingen lå i Aarhus. Så vores chauffør var ret stresset ved tanken om, han overhovedet kunne køre til Odder og tilbage igen på en tank. Oveni det viste det sig, at der var flere ting, vi ikke kunne køre med, fordi lastbilen har en vægtbegrænsning. Og sådan nogle ting, har vi kun fundet ud af ved at prøve det af, understreger han.

4. Fortæl andre, hvad I er gode til

Allerede før Dania Connect gav sig i kast med en strategi om bæredygtighed, havde firmaet gang i flere aktiviteter på området. Men de var ikke særlig gode til at fortælle hverken indadtil eller udadtil om det. Men det er der god grund til at gøre, mener direktøren.

- Der er garanteret mange virksomheder, der gør en masse i dag, men som er bange for at blive opfattet som greenwashere, hvis de går ud og fortæller om det. Men så længe, at man har styr på sin data, så gør det det lettere at sige; det her har vi gjort; her er vi nået til, og dér vil vi hen, siger Frank Hjortekær-Jensen.

- For mig er ordentlighed vigtigt. Og man er ikke ordentlig, hvis man ikke giver sine ansatte ordentlige arbejdsbetingelser. Så havde vi gjort det, ville jeg ikke have kunnet se mig selv i spejlet, siger han.

Af samme grund ser han frem til den nye vejpakke fra EU, der træder i kraft næste år, som blandt andet skal sikre europæiske chauffører ordentlige arbejdsforhold, når de arbejder i EU.

- Det bliver et opbrud i branchen, konstaterer han.

Annonce

Hønen eller ægget

Valget om udelukkende at køre gods i Danmark, traf Frank Hjortekær-Jensen allerede i 2012, da han sammen med Anders Christiansen overtog firmaet fra Mærsk. Og ser man overordnet på firmaets bæredygtige aktiviteter, strækker en stor del af dem sig da også længere tilbage end den strategi, som firmaet sammen med et konsulenthus fik udarbejdet i 2015.

For selvom Dania Connect de seneste fem år har talt mere og mere om bæredygtighed, har mange af initiativerne rod i tankegang om at skabe en økonomisk bæredygtig forretning, som Dania Connect har båret med sig helt tilbage fra Mærsk-tiden.

- For os har det i første omgang handlet om god økonomi og sund fornuft, og så har det vist sig, at der også været bæredygtighed i det. For ofte hænger det jo sammen, siger Frank Hjortekær-Jensen.

- Jo længere du kører på en liter diesel, jo bedre er det økonomisk set, og jo bedre er det også for miljøet, nævner han som eksempel.

- Og jo nyere lastbiler, du kører i, jo bedre er brændstoføkonomien i det, og jo bedre er de for miljøet, tilføjer han.

Sidste år investerede Dania Connect i en biogaslastbil. Men selvom bilen endnu ikke har vist sig at være en kundemagnet, har det ikke afskrækket firmaet fra at afprøve nye teknologier. -Så længe du ikke har det på hylderne, så køber folk det ikke. Derfor har vi det på hylderne, og så håber vi, at folk en dag vil betale for det, siger Frank Hjortekær-Jensen. Pressefoto

Alligevel har det forstærkede fokus på bæredygtighed været med til at sætte endnu mere skub på udviklingen, da virksomheden i dag for det første følger sin udvikling langt tættere ved hjælp af dataindsamling, og derudover også er blevet langt bedre til at sætte ord på, hvordan den arbejder med bæredygtighed, så både kunderne i Dania Connect, og også medarbejderne, er blevet mere opmærksomme på, hvad de rent faktisk gør.

Det er lidt hønen eller ægget. Skal vi give kunderne en mulighed for at købe et grønt produkt? Eller skal vi vente på, at de beder os om det?

Frank Hjortekær-Jensen, administrerende direktør ved Dania Connect

Derudover har firmaet for at nå målet om at halvere deres CO2-udledning også kastet sig ud i helt nye projekter, som for eksempel indkøbet af en CO2-neutral biogaslastbil, som Dania Connect sendte på vejen første gang sidste år.

- Vi har haft den et år, og den er meget dyrere at køre med på grund af højere afgifter, og så har det ovenikøbet vist sig, at det er begrænset, hvad vi kan bruge den til, fortæller Frank Hjortekær-Jensen, der i øvrigt havde forventet en lang større efterspørgsel på bilen, end tilfældet har været.

Men selvom bilen i snit koster firmaet op mod 250.000 kroner mere om året sammenlignet med deres andre lastbiler, og selvom efterspørgslen har været begrænset, fortryder direktøren ikke købet.

- Det er lidt hønen eller ægget. Skal vi give kunderne en mulighed for at købe et grønt produkt? Eller skal vi vente på, at de beder os om det? Nu giver vi dem muligheden, og så skal vi så være dygtige nok til at fortælle dem om det, så de opdager den, forklarer han.

Annonce

Lang til mål

Selvom biogaslastbilen endnu ikke er blevet en bestseller i firmaet, har den til gengæld gjort noget andet. Den har skabt omtale.

- Mange har efterhånden opdaget, at bæredygtighed er blevet en mærkesag for os. Så vi er blevet kontaktet af flere, der gerne vil høre, om vi vil prøve deres teknologier af, fortæller Frank Hjortekær-Jensen.

Han er blandt andet blevet kontaktet af en brintproducent og af et firma, der arbejder på at omdanne CO2 fra fjernvarme til metan, som man kan køre bil med.

Og netop nye teknologier er, hvad der skal til, hvis Dania Connect skal nå sit mål om at halvere sin CO2-udledning. For 2025 nærmer sig med hastige skridt.

- Vi er for langt fra mål, konstaterer direktøren.

- Vi er lige nu på en CO2-reduktion på 12 procent. Så vi har taget de lavthængende frugter til at starte med, og nu skal vi til at arbejde hårdere. Og her er vi nødt til at vente på, at der kommer nogle teknologier til at hjælpe os, siger han.

Med 159 lastbiler på vejene hører Dania Connect til i den tunge ende, når det kommer til co2-udledning. Derfor arbejder de målrettet på at reducere udledningen af co2. - Ud fra de forudsætninger, vi har, gør vi en kæmpe forskel, mener direktør Frank Hjortekær-Jensen. Pressefoto

Men selvom firmaet stadig har langt til mål, er han stolt over, hvor langt de trods alt er nået.

For med containerkørsel som hovedbeskæftigelse er rejsen mod co2-neutralitet væsentligt længere for firmaet, end den er for virksomheder i andre brancher.

- Det er klart, at hvis andre typer af virksomheder havde sat sig samme mål, så kunne de måske være co2-neutrale inden året var omme. Men for os er en 12 procent reduktion virkelig meget, siger direktøren, der frem til dags dato allerede har postet flere millioner kroner i den bæredygtige omstilling.

- Vi ved godt, at det på den korte bane ikke er noget, som vi får noget økonomisk fornuftigt ud af. Men vi håber, at vores kunder på den lange bane vil synes, at det er spændende, siger direktøren og drager en parallel til dengang, hvor et par landmænd gav sig i kast med økologi for første gang.

- I dag vil vi jo gerne betale fem kroner ekstra for en liter økologisk mælk. Og det håber jeg, bliver det samme indenfor transport; at man vælger dem til, der rent faktisk gør noget for miljøet, siger Frank Hjortekær-Jensen.

Dania Connect

  1. Det tidligere Mærskejede containtertransportfirma Dania Connect, som har rødder tilbage til 1938, blev stiftet i sin nuværende form i 1976. I 2012 overtog Frank Hjortekær-Jensen og Anders Christiansen firmaet, der i dag hovedsageligt er ejet af Frank Hjortekær-Jensen, der også er firmaets administrerende direktør.
  2. Firmaets hovedbeskæftigelse er oversøisk containertransport.
  3. Dania Connect har hovedkontor i Aarhus samt pladsområder til udstyr og materiel i Fredericia, København, Køge og Kalundborg.
  4. Firmaet havde i 2020 en bruttofortjeneste på knap 43 millioner kroner samt et årsresultat på knap otte millioner kroner efter skat.
  5. Dania Connect beskæftiger 85 fuldtidsansatte. Derudover har firmaet omkring 100 vognmænd tilknyttet, der kører fast for firmaet som underleverandør.


Annonce

Torben er stud. bådebygger: - Min drøm er at bygge klassiske træskibe

Erhverv For abonnenter

Dyre gaspriser, dyre importvarer og kundernes ønske om billige blomster gør det svært at drive forretning

Danmark

Torsdagens coronatal:overblikket over epidemiens udvikling

Annonce
Annonce
Annonce
Horsens

38-årig mand overfaldet og forsøgt bortført ved sit hjem på Chr. M. Østergaards Vej: Nu er endnu en mand sigtet i sagen

Horsens For abonnenter

Spejdere har nu købt omstridt grund ved Nørrestrand: - Det er en kæmpe lettelse

Horsens

Førsteplads til Horsens: Danmarks fedeste by at være ung i

Horsens For abonnenter

15 boliger har skiftet hænder denne uge - en af dem for over fem millioner kroner: Se listen her

For første gang i to år: Storm rammer Danmark med vindstød af orkanstyrke

Horsens

Granvoksne mænd med potente småbiler: Vi mødes til ræs hver uge

AC Horsens For abonnenter

Nu må AC Horsens, Horsens Kommune og DBU tage sig sammen og tale sammen, før det bliver pinligt

Erhverv

Fra en specialitet til en anden - ny butik åbner i det tidligere Bronuts

Hedensted For abonnenter

Ny pasnings-model bekymrer forældre: Er det forsvarligt, at pædagoger kører rundt med vores børn i store busser?

For abonnenter

Effektiv fidus til at undgå tårnhøje el- og gaspriser: Folk køber brændeovne og bygger skorstene i hobetal for at spare på strømmen

Brædstrup

Slut med rekorder: Færre besøgte Den Genfundne Bro sidste år

AC Horsens For abonnenter

AC Horsens har mere eller mindre lukket transfervinduet: Disse to punkter gør cheftræneren tilfreds med udbyttet

Debat

Tidligere AC Horsens-formand: Få lavet en løsning, så sponsorloungen igen kan anvendes til det, den er bygget til

Annonce