Annonce
Biler

Klassisk familietransport fra Toyota

I princippet er den nye Toyota Proace City Verso blot en Citroën Berlingo eller Peugeot Rifter, tilsat logo fra den japanske producent. Det nye er, at Toyotas udgave kan leveres som syvpersoners på det danske marked. Foto: Toyota
Toyota lancerer nu søsterbilen til Citroën Berlingo & co. Kodeordet er plads til en storfamilie, der har lyst til at bruge penge på oplevelser frem for en kostbar bil.
Annonce

Brug pengene på noget sjovere end en bil, der taber værdien fra det sekund, du triller den første kilometer. Hvis du har det sådan, er du ikke alene, og hvis du samtidig har mange børn i familien, har du måske på et tidspunkt ejet en Peugeot Partner eller Citroen Berlingo.

Ikke verdens mest eksotiske biler, men med en rummelighed og en godmodig affjedring, der passer godt til en falmet bomuldssweater med lynlås og et par cowboybukser med hvide tørretumbler-striber.

Nu kommer Toyotas version af Peugeot Rifter, som den hedder nu, og Citroën Berlingo.

Rent teknisk er produkterne stort set ens, og de franske versioner blev lanceret tilbage i 2018. Toyotas udgave hedder det knap så mundrette navn, Toyota Proace City Verso. Måske kan nogen huske modellen Verso, som indikerer, at der er tale om en personbil, for bilen lanceres også som varevogn.

Toyota Proace City Verso 1,2 110 hk

Pris fra: 215.000 kr.

Verso fra: 200.000 kr.

Motor: 1,2-liter

Ydelse: 110 hk

Omdrejningsmoment: 205 Nm

0-100 km/t: 11,0 sek.

Økonomi: 14,7 km/l

Topfart: 175 km/t

Anhængervægt: 1.150 kg

L/B/H: 440/185/180 cm

Annonce

Toyota er dyrest

Priserne starter ved 199.990 kroner for basisudgaven kaldet Combi og med 1,5-liters dieselmotor, som yder 102 hk. Her vil benzinudgaven på 1,2 liter og 110 hk til 15.000 kroner ekstra givetvis være et mere relevant valg for de fleste, medmindre man kører rigtig mange kilometer om året.

Standardudstyret omfatter her kun lige det mest nødvendige med automatisk nødbremse og gammeldags aircondition, mens man skal op i Family-udgaven for at køre rundt med detaljer som alufælge, stor skærm med Apple Carplay/Android Auto, parkeringssensorer, klimaanlæg og nok så væsentligt: skydedøre i begge sider.

Priserne løber hurtigt i vejret, for en Family med 110-hk benzinmotor og plads til fem personer koster fra 270.000 kroner, mens automatgear kun leveres sammen med en 130-hk benzinversion, der bringer prisen yderligere 40.000 kroner i vejret.

Den tilsvarende Peugeot Rifter er markant billigere, hvor en 110-hk Allure-version for tiden koster 225.000 kroner. Hos Citroën satser man mere på dieseludgaven, som til gengæld fås helt nede fra 190.000 kroner.

Som tommelfingerregel er Toyotas version altså dyrere end de to franske, men samtidig er Toyotas garanti længere, og forhandlerne har en lang tradition for at have meget tilfredse kunder. Det betyder, at har man først en gang været fornøjet med både Toyota-bil og værkstedet, så skal der meget til at skifte til et andet mærke.

Annonce

Let adgang

Vi har kørt en kortere rute i versionen med 110 hestekræfter, og oplevelsen er en bil, der transporterer personer og bagage tyst og med en behagelig affjedringskomfort. Læg dertil en letskiftende manuel gearkasse, og du har signalementet af et transportmiddel til storfamilien, hvor ingen vil klage over pladsen uanset, hvor du sidder i bilen. Der er små rum overalt i den rummelige bil.

Modsat de franske rivaler kan Toyota Proace City Verso leveres med en tredje sæderække, hvor to ikke alt for store voksne faktisk kan sidde fornuftigt, men så savner bilen i sagens natur plads til bagage, men er perfekt til at køre børn til fritidsaktiviteter. Med de to ekstra sæder er bilen en ægte syvpersoners, og dem er der ikke mange af på markedet, hvor mange danske familier køber bil. Selve bilen med syv sæder er markant længere end de øvrige udgaver. Desværre er merprisen for den lange udgave hele 40.000 kroner.

Bredden af bilen tillader også, at man monterer hele tre autostole ved siden af hinanden på anden sæderække, hvilket ikke kan lade sig gøre i ret mange andre biler til den pris.

Adgangsforholdene er lette, især hvis man vælger modellen med to store skydedøre i hver side, hvor grundudgaven må nøjes med en skydedør.

Der er masser af plads ombord, og skydedør i hver side er standard i Family-udgaven, som er højeste udstyrstrim. Foto: Toyota
Interiøret er rustikt, og man sidder sådan lidt ret op og ned. Den store er ikke standard i basisudgaven, der fås fra 200.000 kr. Foto: Toyota
Foto: Toyota
Annonce

Mest læste

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Horsens

Forstå kravet om mundbind i Horsens: Hvor skal man have dem på? Hvem kan slippe for dem? Må man bruge et af stof?

Annonce