Annonce
Horsens

Kløft mellem nord og syd: Derfor er Schüttesvej gravet midt over

Hele Schüttesvej er gravet midt over på det stykke, hvor de store sluserør skal føres igennem. Kun kabler og en vandledning, spændt op på en tværgående jernbjælke, hænger stadig og forbinder nord og syd. Foto: Mette Mørk
Nye sluserør af gigantiske dimensioner skal nu forbinde Bygholm Sø og Bygholm Å. De skal under Schüttesvej, og derfor har gravemaskiner bogstavelig talt gravet vejen midt over.

Horsens: En vandledning og en række el- og internetkabler er sammen med en stålbjælke, de er klamret fast til, alt, hvad der lige nu forbinder den nordlige ende af Schüttesvej med den sydlige.

Siden fredag morgen har gravemaskiner arbejdet på at skabe kløft mellem nord og syd på den ellers så trafikerede ringvej. Det sker, fordi tre store sluserør nu skal føres frem til Bygholm Å gennem den dæmning, som Schüttesvej er bygget på.

Arbejdet, som spærrer Schüttesvej frem til tirsdag morgen, er led i et storstilet projekt, som på én gang skal udvide vejen til fire spor samt munde ud i en ny og mere robust dæmning mellem Bygholm Sø og boligområdet på den anden side af Schüttesvej - inklusive en ny sluse og fisketrappe - og endelig spunsning og støbning af ny sti-tunnel under vejen syd for Åbjerg Skovvej.

Annonce

Arbejdet blev skudt i gang i efteråret og strækker sig frem til 31. august.

- Det går godt og overordnet set efter planen. Der er noget, der har forsinket os lidt, men samtidig er der andet, der er gået hurtigere end forventet, så alt i alt passer tidsplanen, siger Tonny Kjær Andersen, projektchef ved Munck Havne & Anlæg, som har entreprisen for Horsens Kommune.

Usædvanligt store rør

To gange har arbejdet krævet total spærring af vejen. Første gang i oktober, da ét rør blev ført gennem dæmningen cirka 50 meter fra det sted, hvor der nu arbejdes. Og så nu igen, hvor tre rør skal i jorden.

- Jeg forventer, at det er sidste gang, hele vejen spærres for trafik. Ellers kan vi løbende klare det ved blot at spærre et spor af, siger Tonny Kjær Andersen.

Det er ikke så tit, firmaet arbejder med sluserør af så store dimensioner, som dem, der nu skal på plads i Horsens, fortæller han. De har hver en diameter på 1,6 meter, og de er 46,2 meter lange.

Munck Havne & Anlæg har stor erfaring med entreprenøropgaver, men det er ikke hver dag, firmaet arbejder med så store rør, som der lige nu skal under Schüttesvej. Her er Tonny Kjær Andersen kravlet ind i et af sluserørene, som måler 1,6 meter i diameter og har en længde på næsten 50 meter. Tre af dem skal på plads under vejen i løbet af weekenden. Foto: Mette Mørk

Lørdag eftermiddag, da avisens udsendte var forbi, lå de mod forventning stille på rad og række.

- Vi har været lidt forsinkede med gravearbejdet, så det bliver først hen mod aftenstid, at de skal til at jonglere med de store sluserør, lyder forklaringen fra Tonny Kjær Andersen.

Men arbejdet er ikke mere forsinket, end at det som planlagt afsluttes, så der kan åbnes for trafikken igen tirsdag morgen, understreger projektchefen. Mandskabet arbejdet i toholdsskift hele døgnet, og de skal nok indhente tidsplanen, mener han.

Når rørene er på plads, bliver de støbt og svejset sammen.

Annonce

Kan klare langt mere end sidste års vandstigning

Den nye konstruktion af dæmningen skal sikre, at vandet i Bygholm Sø i fremtiden kan stige op til 90 centimeter over det normale, uden at det giver problemer på Schüttesvej eller fare for boligområdet på den anden side af vejen.

I februar sidste år stod vandet så højt i søen, at der var risiko for, at det løb ind og underminerede vejen. Presset på dæmningen og slusen under vejen var så stort, at beboerne fra det nærliggende område på Bygholm Åvænget blev evakueret.

På det tidspunkt var det allerede planlagt at udvide vejen og i den forbindelse etablere ny dæmning. Men projektet blev gennemgået igen og justeret, så det nu er en endnu stærkere dæmning, der i vente.

Jernvæggen, den såkaldte spuns, i den ny dæmning ses her foran den overflade-frosne Bygholm Sø. Spunsen er støbt og er nu ved at tørre, fortæller projektchef Tonny Kjær Andersen. Når de nye rør er kommet på plads, skal dykkere bore hul i spunsen, så vandet kan passere, forklarer han. Foto: Mette Mørk

Den bygges med en lodret væg af jern - en såkaldt spuns. Samtidig bliver slusen automatiseret. Den vil løbende måle vandstanden og på den baggrund styre, hvor meget vand, der løber ud af søen til Bygholm Å. Ved høj vandstand i åen kan der omvendt lukkes, så det fungerer også som klimasikring af byen, lyder det i kommunens beskrivelse af projektet.

Med den massive tilstrømning af vand i søen, der opstod i februar sidste år, stod vandet cirka 40 centimeter over den normale vandstand. Med den ny dækning og de enorme sluserør, der lægges på plads denne weekend, kan vandet altså uden problemer stige mere end dobbelt så meget.

Bygholm Sø ligger helt op til Schüttesvej, og der er brug for en solid dæmning til at holde vandet væk fra vejen og boligområdet på den anden side. Foto: Mette Mørk
Det er et stort hul i jorden med stejle skrænter, der lige nu er gravet i Schüttesvej, for at sluserørene kan føres sammen med Bygholm Å på den side af Schüttesvej. Foto: Mette Mørk
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Navne

Enner Mark Fængsel skal have ny leder

Annonce