Annonce
Debat

Kattegatkomiteen har en lønnet formand - det betyder magt og indflydelse

Kurt Rasmussen. Privatfoto

Læserbrev: Borgmester Uffe Jensen understreger, at Kattegatkomiteen ikke kan afgøre noget. ”Det er slet ikke os, der skal træffe beslutningen.” (Odder Avis 9.6.21.)

Nej, I skal ikke træffe beslutningen.

Men hvorfor mødes I, hvis jeres mening er uden betydning? Hvorfor har I et sekretariat? Hvorfor har I tidligere haft en lønnet formand? Hvorfor har I selv fået foretaget egne undersøgelser? Og hvorfor har I brugt ret mange skattekroner på det? Er komiteen bare en hyggeklub, for borgmester, regionsformænd og nogen af erhvervslivets tunge drenge?

Annonce

Nej det er givetvis ikke en hyggeklub. Lobbyister med adgang til beslutningstagerne har indflydelse. Stor indflydelse. Ellers var de der ikke.

Men folkelig modstand har også mulighed for at påvirke. Det er derfor, vi er mange, der prøver - i vores fritid og selvbetalt - at sætte os ind i tingene og opveje fordele mod ulemper. Og der er fordele. For eksempel vil forbindelsen over Kattegat kunne gøres 31 minutter hurtigere, end hvis man taget færgen Odden-Aarhus ifølge Krak.

Krak har vist ikke indregnet ventetid ved færgen. Så måske skal vi lægge et kvarter til? Det er nok samme tid som en kop kaffe og en tissepause vil tage på en direkte Kattegatforbindelse. Der kommer også en togforbindelse. Så jo, der er fordele.

Men som vi ser det vil de negative konsekvenser være langt større end fordelene. For eksempel støj, flere biler, miljø- og klimabelastninger, 116 - eller flere - milliarder kroner, der kunne bruges langt mere intelligent samt et voldsomt indhug i vores ressourcer af grus og sten.

Det ville helt givet også påvirke beslutningstagerne, hvis kommunalbestyrelsen i Odder og i Kalundborg ville varetage deres egne borgeres og kommuners interesse og på linje med Samsø sige nej tak til forbindelsen.


Det ville helt givet påvirke beslutningstagerne, hvis kommunalbestyrelsen i Odder og i Kalundborg ville varetage deres egne borgeres og kommuners interesse og på linje med Samsø sige nej tak til forbindelsen.


Erfaringen er, at kommuner der bare bliver kørt over af motorveje, får større ulemper end fordele. Det kan en række borgmestre fra Københavns omegnskommuner tale med om. De siger at ”Støjen er en stor pinsel i vores område” og ”… Staten har alt for længe set stort på gener fra trængsel og støj for borgerne.” (Politiken d. 25.09.2020.)

Og sådan vil det også se ud for en stor del af Odder Kommune, hvis Kattegatkomiteen får deres ønske opfyldt.

Annonce
Horsens For abonnenter

Snart går det løs på VIA's nye skole til 600 mio. kr: Se billederne af de nye rammer kort inden studiestart

Danmark

Torsdagens coronatal: Syv færre indlagt det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Horsens

Sovende mand vækket af røg, da huset brændte

Horsens For abonnenter

Daniel svæver hen over byen - og når det ikke blæser nok, har han selv vind med på ryggen

Sport

John Madsen er død

Debat

Genbrug kan gøres bedre: Hvorfor må vi ikke klunse på genbrugspladsen?

Horsens

Kæmpestort loppemarked vender tilbage: Gå på genbrugsjagt på hele Fængslets grund

Horsens For abonnenter

Flere partier er bekymrede over stort antal dispensationer i byggesag fra sydbyen: V opfordrer borgmester til at gribe ind

Horsens

Gravsten viklet ind i afspærringstape: Det handler om sikkerhed for gæsterne på kirkegården

Danmark

Her er de nyeste corona-tal søndag: 497 nye smittetilfælde

Danmark

Vejdirektoratet hæver hastigheden på motorvejen: Her må du fremover køre 130 km/t

Erhverv

Bageri måtte vente i 11 måneder på et forventeligt nej fra en offentlig myndighed

Horsens

Skabte lang kø på motorvejen: Bil gled i spildt olie og kørte galt

Horsens For abonnenter

Årets højdepunkt venter for Horsens-skib: Halifax-bombefly fra krigen skal op fra havets dyb

Horsens

20-årig bilist mistede pludselig kontrollen på Havneallé - både hus og bil beskadiget

Annonce