Annonce
Odder

Togforbindelse over Kattegat: København kan nås på halvanden time fra Odder

Signe Arrhenius fra Trafik-, Bygge og Bolistyrelsen fortalte, at man ser på muligheden for at lave en ny jernbanestation i blandt andet Odder. Op til 8000 borgere fulgte onlineinformationsmødet. Illustration: www.kattegat.dk
800 kiggede på, da der blev holdt informationsmøde om en fast forbindelse mellem Jylland og Sjælland. Og der blev stillet mange spørgsmål undervejs.

Odder: Det kan give nye muligheder, hvis der kommer en fast forbindelse over Kattegat og en ny togstation ved Odder.

- Det er lige før, man kan tage en frisk togtur fra Odder og gå i teateret i København om aftenen, sagde projektchef Ulrik Millandt Larsen fra Vejdirektoratet, da der mandag aften blev holdt et online informationsmøde om Kattegat-forbindelsen.

Eller rettere sagt om de forarbejder, der er blevet lavet. For endnu er arbejdet på et tidligt stadium, og mange spørgsmål er uafklarede.

Annonce

Forarbejder til fast forbindelse

Folketinget har afsat 60 millioner kroner, så der kan blive lavet nogle forundersøgelser af en fast forbindelse over Kattegat.

Derfor kigger embedsmænd på linjeføringer, broer og tunneller, jernbaner og motorveje. Der bliver også kigget på støj, miljø, natur og samfundsøkonomi, trafikudvikling, CO2-belastning og andre emner.

Undersøgelserne skal være færdige næste år. Så er det op til politikerne i Folketinget, om der skal arbejdes videre med planerne. I så fald skal der laves en VVM-redegørelse, og sådan en giver borgerne ret til at blive hørt.

Hvis politikerne stadig er positive, er det i sidste ende dem, der skal vælge, hvor forbindelsen skal gå. 

De foreløbige resultater af forundersøgelserne er samlet på www.kattegat.dk

- Det, vi kigger på, er en ren vejforbindelse og på en kombineret vej- og jernbaneforbindelse. Vi ser på et område, der strækker sig fra Roskilde i øst til Jylland og 45 km på tværs af Kattegat, sagde Ulrik Millandt Larsen.

Det er Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, som kigger på, hvor en jernbaneforbindelse kan gå.

- Og vi undersøger også muligheden for at lave tre nye stationer. En i Kalundborg-området, en på Samsø og den sidste i Odder-området. Så kan man komme på motorvejen, stille sin bil og tage toget den ene eller anden vej, sagde Signe Arrhenius, der er specialkonsulent i Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.

Uden stop til hovedstaden

Tanken er, at et højhastighedstog skal køre direkte mellem Aarhus og København uden stop. Det vil tage op mod en time og ti minutter eller nogle få minutter hurtigere, alt afhængig af forløbet på Sjælland.

Men der skal også køre tog med flere stop, og de skal blandt andet holde ved de tre nye stationer. Fra Aarhus vil man kunne komme til Samsø på en halv time.

- I Odder undersøger vi også, om en ny station kan få forbindelse til letbanen. Så får vi et større knudepunkt, der kunne være interessant for flere at benytte. Rejsetiderne fra Odder vil være cirka et kvarter ind til Aarhus og halvanden time til København. Det er tider med et tog, der stopper flere steder undervejs, og tiderne er anslåede, sagde Signe Arrhenius.


Vi ved ikke, hvor lang tid, det tager at lave sådan et anlægsprojekt. Det afhænger af rigtigt mange ting. Man skal nok regne med 10-15 år.

Ulrik Millandt Larsen


Mødet varede et par timer, og undervejs kunne deltagerne stille spørgsmål via en chat-funktion. Det var der mange, der benyttede sig af, og undervejs kom der spændende oplysninger frem.

Tidligere beregninger har peget på en pris for en forbindelse med vej og jernbane på 136 milliarder kroner. Nu er prisen 116 milliarder kroner, for jernbaneforbindelsen skal ikke håndtere godsvogne.

Annonce

Nord om Odder

Selv om linjeføringen ikke er lagt fast, bliver der kigget seriøst på en linje nordøst om Odder.

- Vi passerer tæt om Odder. Vi kan ikke gå vest om, der er nogle fredninger og landskabsmæssigt følsomme forhold. Der vil komme støj, og det vil påvirke naturen og miljøet. Men det vil også være nemt og hurtigt at komme til Sjælland, og det vil være nemt for erhvervslivet at få arbejdskraft, sagde Ulrik Millandt Larsen.

Han pegede også på, at en motor- og jernbaneforbindelse vil være en barriere i landskabet. Selv hvis de to ligger så tæt på hinanden som muligt, fylder de 100 meter i bredden.

- Vi ved heller ikke, hvor lang tid, det tager at lave sådan et anlægsprojekt. Det afhænger af rigtigt mange ting. Man skal nok regne med 10-15 år, sagde projektchefen fra Vejdirektoratet.

Annonce

Tæt på Beder-Bering

Mod Aarhus bliver der kigget på to steder, forbindelsen kan koble sig på E45. Den ene er tæt på den kommende Beder-Beringvej.

- Her er et af vores fokusområder, hvordan den eventuelt kan fungere med en Kattegatforbindelse. Er det bedst at have motorvejen i sit eget forløb ved siden af? Det er nogle af de ting, vi skal tættere på i vores undersøgelser, fortalte Ulrik Millandt Larsen.

I forundersøgelsen bliver der også kigget på en anden linjeføring end tæt på Bering-Bedervejen.

- Lidt syd for er der en gren ved Stilling-Hørning. Men der er ved at blive bygget, så der er heller ikke meget plads, siger projektchefen for Vejdirektoratet.

- Mod syd, mod Horsens, har vi slået nogle streger og lavet nogle helt indledende undersøgelser for en motorvej. Vi regner med, at trafikmængden der vil ligge op til 10.000 biler i døgnet, og det er i underkanten til en motorvej. Vi kunne også kigge på veje som Gl. Århusvej og Oddervej. Dem kan man opgradere til lidt højere standard. Det er ikke sikkert, man skal ud til E45, men det er noget, vi skal have kigget på, sagde Ulrik Millandt Larsen.

Informationsmødet kan ses på www.kattegat.dk, og der holdes møder igen 21. oktober og 22. oktober. Det første møde har fokus på Samsø, og dagen efter gælder det Sjælland.

Annonce
Horsens For abonnenter

Lukning af smutveje i Dagnæs er skudt til hjørne: Politiker vil høre borgernes mening efter utilfredsstillende forløb

Danmark

Mandagens coronatal: 570 er testet positive siden i går

Annonce
Annonce
Annonce
Hedensted

HPK Hvidevarer bliver til Skousen: Jens Kristian sælger sit livsværk efter 26 år

Erhverv For abonnenter

Masterchef-deltagelse satte skub i livslang passion: Troels Katholm dropper pædagog-job og går all-in med madprojekt

Horsens

Ny type butik i bytorvet har fået særlige vilkår: Centerdirektør ser det som en håndsrækning og et bidrag til både nytænkning og variation for centret

Livsstil

Kærestepar solgte nyt Lalandia-hus i løbet af 14 dage: - Vi fandt ud af, at det nok ikke lige var lykken med to små børn

Ekspert om Natos vokseværk: - Fjenden er Rusland, og Rusland er på røven for at sige det på firkantet dansk

Østjylland

Klimabroen skal forbindes med nordsiden af fjorden - men politikerne vil stadig gerne diskutere, om den overhovedet skal bygges

HH Elite For abonnenter

HH Elites storskytte om svært første halvår i klubben: Derfor har sigtekornet været under niveau - sådan vil hun indstille det til den kommende sæson

Kultur

Fødselsdagsfest i fangernes gamle fort: Se hvad Fængslet har skabt gennem 10 år

Erhverv

Flyveplads er helt forandret: Før var der brummende fly og hektisk aktivitet - nu skal der slappes af og holdes selskaber

Ingrid er i syv sind, mens 80-årige Erling overvejer kovending efter debat om forsvarsforbeholdet: - Messerschmidt skuffede

Erhverv

Ny administrerende direktør i spidsen for M+ Ejendomme, som har rod i Michael A. Mortensens første selskab

Hedensted For abonnenter

For lidt plads i spandene og mangel på information frustrerer borgerne - men der er også ros til den nye affaldsordning

Horsens

Skrev historie: Horsensianer tog første danske VM-medalje i 20 år

Annonce