Annonce
Danmark

Jysk Fynske Medier nedlægger 94 stillinger i corona-sparerunde

Jysk Fynske Mediers administrerende direktør, Jesper Rosener, vil sætte skub i centraliseringen og digitaliseringen efter onsdagens sparerunde, hvor i alt 94 stillinger i mediekoncernen blev nedlagt. Arkivfoto: Mette Mørk
82 medarbejdere i Jysk Fynske Medier er onsdag blevet opsagt eller har indgået en fratrædelsesaftale, mens 12 yderligere stillinger nedlægges. Langt de fleste som konsekvens af coronakrisen. Under en tredjedel rammer redaktionerne, som har fået en håndsrækning fra mediekoncernens ejere. Direktør vil nu sætte yderligere skub i digitaliseringen.
Annonce

Coronakrise: 82 medarbejdere er onsdag blevet afskediget eller har indgået en aftale om frivillig fratrædelse i Danmarks næststørste mediekoncern, Jysk Fynske Medier. Derudover nedlægges 12 ubesatte stillinger.

Afskedigelserne sker som led i en spareplan, der skal sikre en årlig besparelse på 40 millioner kroner, som skal modsvare det forventede fald i annonceindtægter på print som følge af coronakrisen.

Derudover er der fundet besparelser for cirka 23 millioner kroner, som skal sikre, at man når målsætningen om en fastfrysning af lønudgifterne i koncernen, som blev besluttet i forbindelse med den seneste sparerunde i efteråret.

Mediekoncernen, som blandt andet står bag 15 dagblade, en lang række nyhedssites, ugeaviser og radiokanaler, varslede i starten af juni, at man på grund af coronakrisen stod over for en stor corona-sparerunde, som ville skære over 100 stillinger i koncernen foruden besparelser til fastfrysning af lønudgifterne.

Men ejerne af Jysk Fynske Medier er kommet med en hjælpende hånd i form af 32,5 millioner kroner årligt de næste tre år, som mindsker antallet af fyringer på redaktionerne. 20 millioner kroner er øremærket til at modvirke fyringer hos de redaktionelle medarbejdere, mens 12,5 millioner kroner skal bruges på udviklingsprojekter.


Vi kommer til at realisere et enormt stort underskud i 2020. Det er ikke det, vi prøver at finde i spareplanen. De penge er tabt.

Jesper Rosener, administrerende direktør, Jysk Fynske Medier.


Jysk Fynske Mediers administrerende direktør Jesper Rosener fortæller, at under en tredjedel af de samlede 94 nedlagte stillinger nedlægges på redaktionerne.

- Det er positivt, for det gør, at vi efter min mening kan komme igennem det her med en mulighed for, at læserne og lytterne i sidste ende oplever det her i meget svag grad, siger direktøren, der fortæller, at man undervejs i arbejdet med spareplanen forventede op mod 70 fratrædelser på redaktionerne.

Annonce

Udvikling skal skabe værdi

Han fortæller, at en betydelig del af onsdagens afskedigelser er sket i forbindelse med, at Jysk Fynske Medier har automatiseret sideproduktionen af ugeaviser og dagblade, så der ikke længere i samme grad behøver at være journalister ansat til at sætte avissiderne op. Derudover sker der en større omlægning af indholdet på de kommercielle radiostationer. Og til sidst er der også blevet afskediget skrivende journalister.

- Det er heldigvis forholdsvis få. For det vil selvfølgelig give en eller anden påvirkning. Men det er min forventning, at den påvirkning, læserne kan opleve, vil vi indhente ved udvikling af den værdi, som læserne får af vores fremtidige udviklingsprojekter, siger han og løfter samtidig sløret for en del af de udviklingsprojekter, som vil blive sat i søen efter sommer.

Sidste år afsatte Jysk Fynske Medier en årlig udviklingspulje på 40 millioner kroner, og med de ekstra 12,5 millioner kroner fra ejerne, har mediekoncernen nu årligt 52,5 millioner kroner til udviklingsprojekter.

Hvad er Jysk Fynske Medier?

Jysk Fynske Medier blevet dannet i 2015 i en fusion mellem Fynske Medier, Jyske Medier og Syddanske Medier. Året efter købte koncernen Midtjyske Medier. Jysk Fynske Medier er Danmarks næststørste mediekoncern.

  1. Jyske Fynske Medier udgiver 15 dagblade, når avisen Danmark tælles med: Fyens Stiftstidende, JydskeVestkysten, Århus Stiftstidende, Randers Amts Avis, Horsens Folkeblad, Vejle Amts Folkeblad, Fyns Amts Avis, Viborg Stifts Folkeblad, Fredericia Dagblad, Dagbladet Holstebro, Dagbladet Struer, Dagbladet Ringkøbing-Skjern, Folkebladet Lemvig, Helsingør Dagblad. Medierne udgives digitalt og på print. Dagbladene har 679.000 læsere om ugen.
  2. Den fælles, daglige avisen Danmark, som med 559.000 ugentlige læsere er Danmarks mest læste dagblad, udkommer med 13 af de lokale og regionale aviser. Sammen med avisen Danmark udgives dagligt en podcast.
  3. Jysk Fynske Medier udgiver også 63 ugeaviser med et samlet ugentlig læsertal på 973.000.
  4. Koncernen ejer fire regionalradioer - Classic.fm, Radio Viborg, Radio VLR og Skala.fm. Derudover ejer Jysk Fynske Medier sammen med landets øvrige lokale og regionale mediehuse den landsdækkende Radio 4. Radiostationerne har ugentligt 1.127.000 lyttere.
  5. Koncernen ejer og driver i øvrigt en række andre virksomheder – Guloggratis.dk, Deal.dk, Spotdeal.dk, STEP (reklamebureau), STEP Print Power (tryk og broking m.v.), avistrykkerier i Struer og Odense og distributionsvirksomhed i form af egne distributionsforretninger og halvt ejerskab af DAO.

Læs mere på jfmedier.dk.

Jesper Rosener fortæller, at man lige nu blandt andet arbejder på at udvikle avisen Danmark, som er en avis, der lige nu udkommer med 13 af koncernens lokale og regionale dagblade. Og at man derudover vil udvide koncernens seneste erhvervelse, Helsingør Dagblad, med en søndagsavis, så den i lighed med de øvrige dagblade udkommer alle ugens syv dage og også vil indeholde avisen Danmark. Derudover arbejdes der på en række digitale redaktionelle satsninger, som Jesper Rosener endnu ikke vil løfte sløret for.

For koncernens øvrige ansatte var der ikke meget hjælp at hente i posen af penge fra koncernens ejere. Og Jesper Rosener erkender, at afskedigelserne uden for redaktionerne eksempelvis får konsekvenser for, hvor stærk Jysk Fynske Medier kan være på annoncemarkedet. Man er derfor ifølge direktøren nødt til at sætte yderligere skub i centraliseringen, i automatiseringen og digitaliseringen for at forsøge at dæmpe konsekvenserne ved afskedigelserne.

- I hverken redaktionen, i salg eller i andre dele af organisationen har vi medarbejdere, der ikke laver noget. Alle arbejder og knokler for det job, de har. Når sådan noget her sker, og vi skal have udført de opgaver, de udfører, så kræver det en anden tilgang. Og det har en vis risiko at skubbe til centraliserings- automatisering- og digitaliseringsprocessen, siger han.

Hvorfor bruger I ikke bare pengene fra udviklingspuljen til at undgå fyringer?

- For mig at se ville det være det samme som at sige, at vi sætter os uden for bussen i to eller tre år og lader den digitale udvikling og medieudviklingen i øvrigt køre fra os. Og at vi så om tre år tror, at vi kan sætte os tilbage i bussen på niveau med dem, der har reageret i forhold til udviklingen. Det kan på ingen måder lade sig gøre. Det ville betyde, at vi om to eller tre år ville stå enormt meget svagere, end vi gør i dag, siger han.

Annonce

Ingen garantier

Jysk Fynske Medier har siden fusionen i 2015 og købet af Midtjyske Medier i 2015 og 2016 gennemført en række synergiplaner og har også gennemgået en række sparerunder. Senest sidste år, da man i en sparerunde fandt besparelser for i alt 228 millioner kroner frem mod 2022. Jesper Rosener fortæller, at budgettet i starten af året så lovende ud. Men så kom coronakrisen, som forventes at medføre et annoncetab på i omegnen af 100 millioner kroner. Og et varigt fald i annonceindtægter, som onsdagens sparerunde altså skal dæmme op for.

- Vi ser klare tegn på, at den strukturelle udvikling fra print til digital annoncering – og i særdeleshed til techgiganterne som Google og Facebook – med corona er forstærket, fortæller direktøren.

Jesper Rosener tør derfor ikke garantere, at dette er den sidste sparerunde de kommende år. Og rammes Danmark af en ny bølge af coronavirusset, kan det medføre nye besparelser.

- Så vil vi kigge på, hvad konsekvenserne bliver af det. Vi har ingen indikationer af, at det vil ske igen, siger han og understreger samtidig, at besparelserne ikke kommer til at dæmme op for et stort underskud for 2020

- Vi kommer til at realisere et enormt stort underskud i 2020. Det er ikke det, vi prøver at finde i spareplanen. De penge er tabt. Vi prøver derimod at få økonomien til at hænge fremadrettet, samtidig med at vi skal sikre, at der er udviklingsmidler til, at vi også står stærkt om mange år, siger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Horsens

Brand på Søndergade blev seværdighed: Der har været tilskuere nok, men de kom ikke for tæt på

Horsens

Borgmester: Smittetallet stiger i Horsens - husk nu corona-retningslinjerne

Danmark For abonnenter

Bekymret statsminister vil udsætte åbning af nattelivet og varsler mundbinds-påbud

Annonce