Annonce
Erhverv

- Jeg troede, det var kedeligt at være håndværker

Nicoline Skjærris og Oliver Beyer samarbejder om et producere et avanceret tv-bord, der også skal være rumdeler og vintrineskab. Foto: Morten Pape

7. klasses-elever fra tre skoler i sydbyen prøver i tre gange 10 uger kræfter med forskellige linjefag. Lige nu bruger 24 elever hver torsdag på værkstedet.

Horsens: Oliver Beyer vil gerne arbejde med it, Nicoline Skjærris vil være fysioterapeut, og Magnus Wang drømmer om at blive tandlæge.

Torsdag var de dog flittigt i gang med slibeklods, skruetvinge og skruemaskine i tømrerhallen hos erhvervsskolen Learnmark på Vejlevej. De går i 7. klasse, men en dag om ugen er der håndværk på skoleskemaet.

Det foregår i samspil mellem tre grundskoler i sydbyen samt Learnmark. I løbet af 10 uger skal eleverne både ideudvikle, producere og afsætte et produkt.

- Det er mega fedt, fastslår Nicoline Skjærris fra Højvangskolens 7.b, mens hun pudser kanterne på dét, der er ved at blive til et tv-møbel.

Klassekammeraten Oliver Beyer forklarer om det fælles projekt:

- Først ville vi lave et iPhone-cover med solcellepanel. Men vi kunne ikke skaffe de ting, der skulle bruges, så derfor fandt vi på at lave et tv-bord og rumdeler i ét. Vi ville gerne have haft, at tv'et kunne køre op og ned, men det krævede en motor, som vi heller ikke lige kunne få fat i.

Annonce

Det er ligesom at gå på en rigtig uddannelse eller ligesom at være rigtig voksen.

Oliver Beyer, Højvangskolen, 7.b

Linjerne i sydbyen

De tre skoler, Dagnæsskolen, Højvangskolen og Bankagerskolen, har siden sidste år arbejdet med faglinjer i stedet for traditionelle valgfag.Der er 10 faglinjer at vælge mellem. Det er linjer inden for bl.a. musik, sundhed, samfund, medier og håndværk.

Eleverne kan i 7. klasse prøve kræfter med tre faglinjer efter eget valg.

I 8. og 9. klasse vælger de én linje.

Nuværende 9. årgang har fortsat traditionelle valgfag, men det udfases næste skoleår, når alle årgange i overbygningen har en ugentlig linjedag.

Chano H. Kjærhus, som er faglærer på Learnmarks tømmeruddannelse, tager hver torsdag imod eleverne fra 7. klasse og udfordrer dem til at selv at tænke over løsninger til at fremstille forskellige produkter. Foto: Morten Pape

Fedt at prøve en hel masse

Genbrug er nemlig et af elementerne i dette linjefag, som er døbt "innovation og bæredygtighed".

Eleverne bygger bl.a. tv-bord, bænke og sæbekassebiler af overskudstræ fra Learnmarks tømreruddannelse. Rustne jernrør, som de har fundet i affaldscontainerne hos skolens smede, er pudset, malet og skåret til, så de nu er klar til at blive til møbel-ben. Et hold piger har startet smykkeproduktion af bl.a. ledningstumper fra elektrikerne, og andre kabelrester har de loddet sammen til deres egen konstruktion af et smykke-display.

- Jeg er egentlig ikke så vild med håndværk og vil helst være fysioterapeut, men jeg kan godt lide at være kreativ, arbejde med genbrug og lave nye ting, som kan gøre andre folk glade. Og det er også fedt at prøve en hel masse, inden man skal vælge uddannelse, siger Nicoline Skjærris, som ikke helt vil afvise, at det kunne ende med en teknisk erhvervsuddannelse.

I hvert fald er hun klar til at fortsætte med samme linjefag i 8. klasse. Det samme gælder Oliver Beyer. Selvom han har kurs mod it-branchen, er han glad for håndværk, siger han.

- Jeg har altid hjulpet min far i skoven og på værkstedet derhjemme, og jeg elsker det.

Tre piger har kastet sig over det finere håndværk. De producerer smykker og smykkestativer. Fra venstre er det Line Slotsgrund, Maria Rasmussen, begge 7.a på Bankagerskolen, og til højre Anna Kristensen fra Dagnæsskolens 7.b. Foto: Morten Pape

Måske lidt fordomme

Magnus Wang, Dagnæsskolen 7.a, og Emil Buksti, Højvangskolen 7.b, samarbejder om at bygge en sæbekassebil, og de er positivt overrasket over opgaven.

- Jeg troede, det ville være lidt kedeligt, siger både den ene og den anden.

Lige så enige er de om, at det er alt andet end kedeligt.

- Måske havde vi lidt fordomme om, at det var rutinearbejde, men det har været både sjovt og spændende. Jeg tænker stadig, at jeg skal på gymnasiet, for jeg vil gerne være tandlæge, hvis jeg kan blive det, men det er dejligt at få prøvet, hvad det her er, siger Magnus Wang, inden han falder på knæ i dyb koncentration foran sæbekassebilen.

Makkerparret har fået til opgave at tænke over, hvordan forhjulene skal monteres, for at bilen kan dreje som ønsket.

- Vi har ikke lige helt fundet ud af det endnu, men det har vi i hvert fald, før vi går hjem i dag, siger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
DEBAT

Opdateret: Kommentarfeltet under artikler virker igen

INFO: Vi har haft nogle tekniske problemer på vores hjemmeside, som har betydet, at det ikke har været muligt at debattere og skrive kommentarer under artiklerne. Problemet er nu løst. Vi beklager bøvlet og takker for tålmodigheden.

Annonce