Annonce
Læserbrev

Jeg har mistet tilliden til såvel ledelsen, BUK-udvalget og ikke mindst formand Lone Jakobi

Borgmesteren burde måske overveje at lave en omkonstituering, så Odder Kommune kan få taget de nødvendige skridt til at få skolerne på ret køl.

Læserbrev: Har Odder Kommune styr på skolernes økonomi?

Jeg har stillet mig det spørgsmål mange gange i de sidste flere år, men særligt i indeværende periode.

Svaret er nej.

Desværre må jeg konstatere, at hverken børne-, uddannelses- og kulturudvalget, ledelse eller formanden for udvalget har været i stand til at bibringe mig et andet indtryk.

Sidste BUK-møde 18. november: Fire sager ud af fem blev udsat; BUK kunne ikke træffe beslutning?

Pkt. 9 analyse af skolernes økonomi - her er sagsfremstillingen ren volapyk, totalt uforståeligt og slet ikke sammenhængende med de plancher, som jeg så har konstateret, udvalget fik udleveret umiddelbart før mødet, og som blev gennemgået på mødet.

Disse plancher viser en lang række af underskud gennem flere år. Hvorfor blev disse ikke vedhæftet sagsfremstilingen?

Skal oplysningerne gemmes for offentligheden og for vi, der ikke har plads i BUK-udvalget?

Den slags sagsfremstilling og manglende beslutningsevne kan og vil jeg ikke acceptere foregår i Odder Kommune, da jeg som byrådsmedlem også er medansvarlig for dette.

Lone Jakobi, du har kendt til disse forhold også fra sidste byrådsperiode og senest de sidste to år som udvalgsformand. Hvorfor har udvalget og du ikke taget fat og løst dette?

Forvaltningen og udvalgsformand Lone Jakobi er tidligere kritiseret for ikke at svare såvel borgere som byrådskollegaer.

Jeg må konstatere, jeg nu også hører til denne gruppe af byrådskollegaer, som ikke får svar af hverken forvaltning, formand eller udvalg på mine mails, senest mail af 22. november, hvor jeg har udbedt mig svar og dokumentation, men jeg mødes med tavshed.

Det er arrogant, og jeg har med henvisning til initiativretten forlangt, at enten laves der et temamøde, eller punktet "skolernes økonomi" må diskuteres åbent på et byrådsmøde, hvor formanden så må forklare sig.

Jeg har mistet tilliden til såvel ledelsen, BUK-udvalget og ikke mindst formand Lone Jakobi, og jeg beklager, at jeg er nødsaget til at tage dette drastiske skridt, men kan og vil ikke længere føle, man bare får en sludder for en sladder.

Borgmesteren burde måske overveje at lave en omkonstituering, så Odder Kommune kan få taget de nødvendige skridt til at få skolerne på ret køl.

Taberne i hele denne varmluftsdiskussion/rapport på rapport er vore børn og unge.

Det skal gøres bedre, hvis vi vil være et seriøst bosætningsalternativ til Aarhus og Skanderborg.

Annonce
John Rosenhøj. Arkivfoto
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Leder: Hovedgård skal vælge mellem turbo eller første gear

Det var lidt af en bombe, borgmester Peter Sørensen lod springe i begyndelsen af januar under en ellers fredelig nytårskur på ældrecentret i Hovedgård. Efter flere år i en mølpose løftede han ønsket om et togstop i den gamle stationsby mellem Horsens og Aarhus ud i det fri. Som bekendt er det hans socialdemokratiske partifæller, der danner regering, og det er formentlig ingen tilfældighed, at emnet lige netop i år var et vigtigt element i talen på Skovly. En af regeringens store uløste opgaver er at indgå et bredt forlig om den fremtidige infrastruktur, både hvad angår vej- og togtrafik. Dansk Folkeparti har for længst meldt sig ud af den gamle togfond-aftale, og det smalle infrastrukturforlig fra foråret 2019, som den daværende borgerlige regering indgik netop med DF, er lagt på is. I stedet har transportminister Benny Engelbrecht meddelt, at han vil gå efter et nyt bredt forlig om infrastrukturen og puste nyt liv i aftalen om togfonden. Ingen af delene står øverst i regeringens arbejdsprogram, men mon ikke Horsens-borgmesteren har vurderet, at det er god timing at starte nu, hvis de lokale kræfter skal mobiliseres og være med til at overbevise folketingspolitikerne om, at Hovedgård skal have et togstop. Derfor er det en vigtig beslutning, de lokale borgere og i første omgang lokalrådet skal træffe: Vil vi helst fortsætte i det nuværende tempo, hvor der stille og roligt bliver bygget nye lejligheder og solgt nogle få byggegrunde - eller vil vi have sat turbo på udviklingen? Der er ingen tvivl om, at Hovedgård vil blive yderst attraktiv som pendlerby i forhold til Horsens og i endnu højere grad Aarhus, hvis der kommer et togstop. I dag begrænser tilbuddet om offentlig trafik sig til busrute 202, og det tager ca. en time at komme til Aarhus og 25 minutter til Horsens. Hovedgård har før vist, at den rummer masser af initiativ og sammenhold. Ellers var der aldrig blevet sat gang i så stort et halbyggeri, som tilfældet er. Nu skal byen bare finde ud af, om den endnu engang er klar til at sætte alt ind for at få et togstop.

Horsens

Borgmester vil diskutere togstop i Hovedgård: Det ligger lige til højrebenet

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];