Annonce
Erhvervsretlig brevkasse

Jeg har en virksomhed med 55 ansatte - skal vi have en whistleblowerordning?

Advokaterne Jannik Haahr Antonsen (t.v.) og Lars Langhoff svarer på erhvervsretlige spørgsmål. Spørgsmålene kan sendes til jha@codexlaw.dk. Arkivfoto: Morten Pape

Jeg er medejer af et selskab med 55 medarbejdere. På det seneste har jeg hørt om, at flere selskaber etablerer whistleblowerordninger, hvilket har bragt mig i tvivl om, om det er et krav, at selskaber skal have en whistleblowerordning?

Det skal bemærkes, at der ikke er problemer i selskabet, og jeg oplever ikke, at mine medarbejdere er utilfredse.

Svar:

Annonce

Det er et meget relevant spørgsmål, og der er forståeligt, at du er i tvivl. Én ting er, om du lovmæssigt er forpligtet til at oprette en whistleblowerordning, mens en anden ting er, hvorvidt du burde.

Først det lovpligtige. Et nyt EU-direktiv stiller krav om, at der indføres whistleblowerordninger under visse omstændigheder. Disse whistleblowerordninger skal skabe en anonym og velfungerende indberetningskanal, hvor medarbejderne sikkert og anonymt kan foretage indberetninger.

Ifølge whistleblowerdirektivet skal private danske virksomheder med 50 eller flere ansatte have en whistleblowerordning. Direktivet er endnu ikke implementeret i dansk ret, men processen er i gang, og loven forventes på nuværende tidspunkt at træde i kraft den 17. december 2021.

Lovforslaget lyder, at virksomheder med mere end 249 medarbejdere er forpligtet til at have etableret en whistleblowerordning inden 17. december 2021, mens ordningen først skal være på plads inden 17. december 2023 for virksomheder med 50-249 medarbejdere. Om lovforslaget endeligt vedtages i denne form, er uvist.

Ifølge direktivet og den kommende lov vil din virksomhed derfor skulle oprette en whistleblowerordning, men det er ikke lovpligtigt lige med det samme. Det anbefales dog alligevel, at ledelsen i virksomheden i god tid sætter gang i processen og får taget hånd om, at ordningen skal oprettes.

Uanset, om det først bliver lovpligtigt for netop din virksomhed efter en periode, kan det være en god idé at få oprettet en whistleblowerordning allerede nu, fordi det kan give medarbejdere mulighed for at indberette uhensigtsmæssige forhold i virksomheden, hvilket kan skabe sikkerhed på arbejdspladsen.


Direktivet er endnu ikke implementeret i dansk ret, men processen er i gang.

Annonce
Erhverv For abonnenter

Holch Povlsen og prins Joachim taber penge i Horsens-selskab: Omsætningen dykkede efter Wedells exit

Danmark

Mandagens coronatal: 7146 nye smittede

Annonce
Annonce
Annonce
Horsens

Boligvej lukkes permanent for smutvejstrafik: Kommunen vil tvinge bilisterne ud på de store veje

Horsens For abonnenter

Christina og Torialy har ligget søvnløse af bekymring i flere uger, fordi deres datter var fanget i omstridte ghettoregler: Onsdag blev den bedste dag i lang tid

Horsens

Børn helt ned i toårs-alderen blev bedt om at bære mundbind i hestevogn: - Vi kan kun beklage

Sport

Nedtur for OL-guldvinderen: Rindom smed VM-guldet på sidste sejlads

Dall: Støttepartierne lagde regeringen i benlås og fik deres finanslov

Horsens For abonnenter

Stressramte Line hylder sin læge: Selvom jeg har kontaktet hende 700 gange, får jeg altid et ordentligt svar

Navne

Jens Jørgen måtte køre B&B videre, da konen Inger gik bort: Nu har han sørget for folks bondegårdsferier i et kvart århundrede

Horsens

Mistænkt butikstyv havde slet ikke stjålet noget - men da politiet kiggede overvågningen igennem var det en anden sag

Flertal finder penge til bedre forhold for fødende efter tre år

Navne

Horsens-virksomhed med base i NRGi House får ny topchef

Erhverv For abonnenter

Efter syv magre år har restaurant endelig overskud: Se status fra 20 lokale firmaer i ugens regnskaber

Horsens

Fodgænger trådte direkte ud foran bil og blev ramt

Annonce