Annonce
Erhvervsretlig brevkasse

Jeg har en virksomhed med 55 ansatte - skal vi have en whistleblowerordning?

Advokaterne Jannik Haahr Antonsen (t.v.) og Lars Langhoff svarer på erhvervsretlige spørgsmål. Spørgsmålene kan sendes til jha@codexlaw.dk. Arkivfoto: Morten Pape

Jeg er medejer af et selskab med 55 medarbejdere. På det seneste har jeg hørt om, at flere selskaber etablerer whistleblowerordninger, hvilket har bragt mig i tvivl om, om det er et krav, at selskaber skal have en whistleblowerordning?

Det skal bemærkes, at der ikke er problemer i selskabet, og jeg oplever ikke, at mine medarbejdere er utilfredse.

Svar:

Annonce

Det er et meget relevant spørgsmål, og der er forståeligt, at du er i tvivl. Én ting er, om du lovmæssigt er forpligtet til at oprette en whistleblowerordning, mens en anden ting er, hvorvidt du burde.

Først det lovpligtige. Et nyt EU-direktiv stiller krav om, at der indføres whistleblowerordninger under visse omstændigheder. Disse whistleblowerordninger skal skabe en anonym og velfungerende indberetningskanal, hvor medarbejderne sikkert og anonymt kan foretage indberetninger.

Ifølge whistleblowerdirektivet skal private danske virksomheder med 50 eller flere ansatte have en whistleblowerordning. Direktivet er endnu ikke implementeret i dansk ret, men processen er i gang, og loven forventes på nuværende tidspunkt at træde i kraft den 17. december 2021.

Lovforslaget lyder, at virksomheder med mere end 249 medarbejdere er forpligtet til at have etableret en whistleblowerordning inden 17. december 2021, mens ordningen først skal være på plads inden 17. december 2023 for virksomheder med 50-249 medarbejdere. Om lovforslaget endeligt vedtages i denne form, er uvist.

Ifølge direktivet og den kommende lov vil din virksomhed derfor skulle oprette en whistleblowerordning, men det er ikke lovpligtigt lige med det samme. Det anbefales dog alligevel, at ledelsen i virksomheden i god tid sætter gang i processen og får taget hånd om, at ordningen skal oprettes.

Uanset, om det først bliver lovpligtigt for netop din virksomhed efter en periode, kan det være en god idé at få oprettet en whistleblowerordning allerede nu, fordi det kan give medarbejdere mulighed for at indberette uhensigtsmæssige forhold i virksomheden, hvilket kan skabe sikkerhed på arbejdspladsen.


Direktivet er endnu ikke implementeret i dansk ret, men processen er i gang.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Navne

Enner Mark Fængsel skal have ny leder

Annonce