Annonce
Horsens

Lokale jazztalenter på La Vie

Astrid Emilie Kvartet har netop spillet i Tivoli, hvor Astrid Emilie Nørgaard modtog den ene af to hovedpriser som komponist i "Min musik 2019". PR-foto

Horsens: I denne uge er der flere jazzkoncerter med horsensiansk islæt på programmet på Café La Vie.

Torsdag 20. juni kl. 20 er der en dobbeltkoncert med det unge saxonfontalent Astrid Emilie Nørgaard, som har fået sin musikalske skoling på Langmarkskolen og Horsens Musikskole. Hun har netop afsluttet MGK (Musikalsk Grund Kursus) i Aarhus og er på vej til et år på Musiklabb i Sverige

Astrid Emilie Nørgaard er klar med en dobbeltkoncert med to forskellige konstellationer, til hvilke hun har komponeret sin egen musik. Der er tale om to kvartetter: Den lokale saxofonkvartet Saxmania og en jazzkvartet med unge musikere fra Aarhus og Holstebro.

Fredag 21. juni kl. 17-18.30 er det B-Bike Sun Tree med Jonas Ingemann Due Steffensen, som bandleder og komponist. Han er uddannet fra Det rytmiske Musikkonservatorium i København, men har fået sin skoling på Sct. Ibs Skole og i Horsens Musikskole.

B-Bike-Sun Tree består af Jonas Ingemann Due Steffensen, Lasse Mørck og Daniel Sommer.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv

Troels Holch Povlsen køber lensgreve ud af De 5 Gaarde: Nu er kun prins Joachim medejer

Læserbrev

Inklusion skal være for barnets skyld, ikke for økonomiens

Læserbrev: Vi kendte ham godt. Vi lærere i skolens ældste klasser havde, med en vis ængstelse, på afstand fulgt Frederik op igennem de små klasser, hvor hans adfærd havde været ganske bekymrende. I frikvartererne var han nærmest mandsopdækket, for ellers endte det forudsigeligt nok i ballade. Da han nåede 7. klasse, gik Frederik stadig på skolen. I timerne sad han mest alene med hovedet begravet i computerspil. Af og til blev frustrationerne dog for store, og så måtte klassen gå et andet sted hen, hvis den ville undgå at dele skæbne med stole, borde og penalhuse, som blev kylet rundt i lokalet. Sidst i 7. klasse fik Frederik en plads i et specialtilbud. Alt, alt for sent. Man har I Vejle Kommune lovet at tilføre folkeskolen mere personale for et beløb stigende fra 10 mio. kr. i 2019 til 40 mio. kr. efter fire år. Det kvitterer vi lærere med glæde for. Men virkeligheden har vist, at vi alligevel ikke rigtig har fået flere kolleger ude på skolerne. En af grundene er, at flere og flere elever bliver skilt ud fra almenskolen og placeret i meget dyrere specialtilbud. Det betyder, at pengene går til dem og dermed ikke kan mærkes ude i skolen. I Vejle Kommune er det den enkelte skole, der skal finde pengene i budgettet til at sende elever i specialtilbud, og det er dyrt, så det fløjter. En folkeskoleelev koster 56.000 kr. om året, mens en plads i et specialtilbud kan koste 200.000 kr. Ideen fra kommunens side er at straffe skolen økonomisk, hvis den ikke magter at inkludere sine elever. Desværre betyder det, at børn med særlige behov bliver hængende alt for længe i folkeskolen, hvis skolen ikke har råd til andet. En af årsagerne til stigningen skal findes i, at inklusionsindsatsen i folkeskolen har været underfinansieret. Inklusionen har simpelthen været en spareøvelse. Derfor har disse børn ikke fået den hjælp, de har haft brug for, mens de kunne have haft glæde af den. Nu banker de så på til specialtilbuddene, bl.a. fordi de er blevet holdt for længe ude i almenskolen. Vi må gøre op med et system, der straffer skolerne, hvis man giver eleverne det tilbud, de har brug for, men der skal samtidig sikres ressourcer nok til at rumme børn som Frederik, både for Frederiks skyld, men også for Frederiks klasses. Især hvis folkeskolen fortsat skal være familiernes førstevalg.

Erhverv For abonnenter

Så store er virksomhederne i Horsens: 20 blander sig i Danmarks omsætnings-top

Annonce