Annonce
Horsens

Ja tak til E45-udvidelse - men hvorfor skal det gå så langsomt?

Borgmester Peter Sørensen (S) er glad for planen om seks i stedet for fire spor på E45 ved Horsens, men han forstår ikke, hvorfor projektet først skal på affyringsrampen i 2023. Arkivfoto: Søren E. Alwan
Borgmester Peter Sørensen (S) har svært ved at forstå, hvorfor regeringens og Dansk Folkepartis udvidelsesplaner på E45 ved Horsens først skal søsættes i 2023, når trafiksituationen er så kritisk, som den er nu. Hos DF og K overskygges ventetiden af glæden over et projekt til cirka tre milliarder kroner.

Horsens: Ja, der er glæde over, at en udvidelse af E45 er på tegnebrættet hos regeringen og Dansk Folkeparti, men tidsplanen vækker forskellige grader af undren.

Mest markant hos Horsens-borgmester Peter Sørensen (S), der ikke forstår, hvorfor fase 1 af udvidelsen på strækningen Hornstrup-Skanderborg S ifølge onsdagens milliardudspil først skal i gang om fire år.

- Det er rigtig godt, at E45 er specifikt prioriteret, og udspillet er spændende, men der rejser sig også rigtig mange spørgsmål. Det er fuldstændig uforståeligt, at det først skal i gang i 2023, siger Peter Sørensen.

Motorvejsprojekter ved Kolding, Odense og Aarhus skal ifølge regeringen og DF skydes i gang i 2021, mens seks spor ved Horsens må vente og først står helt færdige i 2029, hvis ellers planen bliver til virkelighed. Der er tradition for brede forlig om infrastruktur, så først på den anden side af et valg ventes en endelig aftale.

- Jeg skal ikke lave nedslag i behovet i Kolding, Odense og så videre, men en af de to største udfordringer i landet er E45. Vi er Danmarks vækstområde nummer to. Jeg vil have lov at undre mig over tidshorisonten, og jeg står ikke alene med den dagsorden. Når Christiansborg har truffet en beslutning, er det sådan, det er, men så må det være ærligt nok at kalde de østjyske politikere: Få E45 ind på bordet, siger Peter Sørensen, der blandt andet appellerer til borgmesterkolleger og erhvervsliv om at markere sig.

Annonce

Jeg vil have lov at undre mig over tidshorisonten, og jeg står ikke alene med den dagsorden.

Borgmester Peter Sørensen (S) om E45-udvidelse

- Vi kan ikke holde stille i Østjylland

Udvidelsen af strækningen omkring Horsens koster anslået tre milliarder kroner. I Investeringsplan 2030 er der også afsat et sted mellem 5,8 og 7,5 milliarder kroner til første del af midtjyske motorvej - strækningen Haderslev-Give. Også her er fase 1 i 2023.

- Jeg er forundret over, at en vvm-redegørelse på en ikke-eksisterende motorvej kan færdiggøres så hurtigt, når det går så langsomt på en eksisterende motorvej, siger Peter Sørensen med henvisning til, at en vvm-redegørelse for E45-udvidelsen har været i gang i knap et år og er varslet færdig i foråret 2020.

Hans undren er ikke lig en afvisning af behovet for en midtjysk motorvej.

- Det er ikke et enten-eller, men et både-og, men vi kan ikke holde stille i Østjylland imens, siger Peter Sørensen.

DF: Optur - og en lille nedtur

Michael Nedersøe, byrådsmedlem i Horsens Kommune og folketingskandidat for Dansk Folkeparti i Østjyllands Storkreds, er glad for udspillet.

- Det er en glædens dag for hele Østjylland. På motorvejen holder folk mere stille, end de kører, og der sker ufatteligt mange ulykker ved især Ejer Bavnehøj. Nu er der en plan - og det er optur. Nedturen er, at det først er fra 2023, siger Michael Nedersøe, der med et erhverv som chauffør kender E45 på godt og ondt.

- Er du overrasket over, at projektet først sættes i gang om fire år?

- Ja, det er jeg faktisk. Udvidelsen af E45 skulle have været sat i gang for flere år siden og bør have høj prioritet.

- Tør du tro på en virkeliggørelse af de seks spor?

- Ja, ingen tør røre udvidelsen af E45 nu.

K: En glædens dag

Mona Juul, horsensianer og østjysk kandidat for Konservative ved det kommende folketingsvalg, siger om aftalen:

- Jeg er så glad. Det er en god dag for erhvervslivet og for dem, der sidder og blomstrer på E45 hver dag. Jeg er selv en af dem.

- For denne del af Danmark er E45-udvidelsen helt klart vigtigst i aftalen, siger Mona Juul.

- Det kritiseres allerede nu, at en udvidelse først vil stå færdig i 2029. Hvad siger du til det?

- Jeg bliver da også utålmodig, og alt hvad der kan speede processen op, skal der kigges på. Jeg hæfter mig ved det gode, og lad os lægge det partipolitiske væk og se, hvordan vi kommer hurtigere i mål.

Her er regeringens infrastrukturplan

Regeringen og Dansk Folkeparti præsenterede onsdag en aftale om investeringer i infrastrukturen.

Aftalen rummer investeringer for 110 milliarder kroner i perioden fra 2021 til 2030.

Ny infrastruktur:

Tredje forbindelse over Limfjorden: 6,6 milliarder kroner. Første fase igangsættes i 2024.

Kalundborgmotorvejens tredje etape: 1,8 milliarder kroner. Første fase igangsættes i 2023.

Frederikssundmotorvejens tredje etape: 3,4 milliarder kroner. Første fase igangsættes i 2022.

Anlæg af motorvej fra Næstved til Rønnede (Rute 54): 1,5 milliarder kroner. Første fase igangsættes 2024.

Ny midtjysk motorvej fra Haderslev til Give: 5,8-7,5 milliarder kroner. Første fase igangsættes 2023.

Ny togbane over Vestfyn: 4,8 milliarder kroner. Første fase igangsættes 2024.

Sydlig Ring 5 vest for København: 6,5 milliarder kroner. Anden fase igangsættes 2025-2030.

Derudover rummer planen udbygning af eksisterende infrastruktur. Det gælder blandt andet:

Udvidelse af motorvej E45 mellem Aarhus S og Aarhus N.

Udvidelse af motorvej E45 mellem Vejle (Hornstrup) og Skanderborg S.

Udvidelse af motorvej E20/E45 Kolding V-motorvejskryds (MVK) Kolding.

Udvidelse af motorvej E20 syd om Odense.

Øget kapacitet på Motorring 3 ved København.

Udvidelse af Hillerødmotorvejen, M3 til Ring 4 (begge retninger).

Udvidelse af Ring 4 (nordlig del).

Opgradering til motorvej af Hillerødmotorvejens forlængelse.

Opgradering til motorvej omkring Herning.

Hastighedsopgradering, Ringsted-Odense.

Kilde: Regeringen.dk

DI: Trafikken bliver kun værre

Hos Dansk Industri Horsens fortsætter lobbyarbejdet for E45-udvidelsen, for formand Johannes Saugbjerg, der også er adm. direktør hos Vola A/S, har ikke opgivet håbet om en hurtigere løsning end den skitserede.

- Vi er generelt glade for, at der kommer en plan, men vi havde gerne set, at projektet kom i gang noget før, for trafikken bliver kun værre, siger Johannes Saugbjerg.

Han siger, at "det slet ikke er til at overskue", hvis projektet først står færdigt i 2029, men han udtrykker håb om, at det årstal ikke gælder hele strækningen fra Vejle til Skanderborg.

- Det positive er, at der er lydhørhed, siger DI-formanden, der foretrækker et bredt politisk forlig på bagkant af et folketingsvalg.

Fra pressemødet onsdag med deltagelse af erhvervsminister Rasmus Jarlov (K), finansminister Kristian Jensen (V), transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) , DF's finansordfører René Christiansen og DF's transportordfører Kim Christiansen. Trafikale planer for ca. 110 milliarder kroner i årene 2021-2030 blev lagt frem. Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Beboer i Østerbo i Vejle: Der må være noget helt galt med Casas måde at organisere arbejdet på

Læserbrev: Rygning er farligt, passiv rygning er farligt. Det er der ikke nogen tvivl om. Derfor er det helt uforståeligt, at Østerbo ikke har taget højde for, at tobaksrøg, mados og andre lugte uhindret stiger op gennem det nye ventilationsrør for til sidst at ende i de øverste lejligheder. Ifølge planen skulle opsætningen af det nye ventilationssystem tage 17 dage for en opgang. Fire en halv måned senere er ventilationssystemet stadig ikke taget i brug, og passiv rygning er blevet et stort og farligt problem. Desværre er det ikke kun ventilationssystemet, der tager alt for lang tid, det gør alle de andre arbejder også. Et andet eksempel er udskiftningen af fire indvendige døre, der ifølge planen skulle tage halvanden dag for en lejlighed. Fire måneder senere er dette arbejde heller ikke færdigt. "Hvorfor får de aldrig gjort noget færdig?", spørger alle. Direktørerne og projektlederne i Casa og Østerbo kan prøve at spørge deres egne familier, hvad de vil sige til, at de kan forvente, der kan komme fremmede og låse sig ind på alle tider af dagen de næste fire måneder, hvis de bestiller håndværkere til at lave et arbejde, der kan gøres på halvanden dag. Der må være noget helt galt med Casas måde at organisere arbejdet på. Håndværkerne bliver sendt rundt for at reparere ting, der er ordnet, og andre ting bliver ikke ordnet, fordi de glemmes, og sådan fortsætter det i månedsvis. Håndværkerne bliver frustrerede og stressede, og beboerne mistrives i en sådan grad, at det fører til trusler mod håndværkerne - noget, Casa og Østerbo let kan forebygge med lidt omtanke og respekt. Alle har ret til respekt for privatliv, familieliv og hjem ifølge FN's menneskerettigheder, Den Europæiske Menneskerettighedskonvention og grundloven, og målet helliger ikke midlet. Når vi har rettigheder, har andre pligter, og selvom tilgængelighedsprincippet til vore hjem blev ændret, da vi stemte ja til renovering, har vi stadig krav på respekt for hjem og privatliv. Casa skal naturligvis ikke have adgang til vore hjem længere end højst nødvendigt. Østerbo bliver nødt til at tage beboerne alvorligt og også lære at informere på en konkret og fyldestgørende måde, så vi ikke gang på gang bliver taget med bukserne nede, også i vore egne badeværelser, når der pludselig står fremmede i hjemmet. Beboerhåndtering og fagtilsyn består i, at beboerne skal henvende sig til Østerbo, men der er intet proaktivt tilsyn i lejlighederne. Henvendelserne fører sjældent til andet end en sludder for en sladder, og fem måneder efter min henvendelse har jeg stadig ikke fået svar fra Østerbo. Alt for mange har den oplevelse. Vi håber, Casa og Østerbo lærer af deres fejl og ændrer strategien for de sidste boligblokke.

Annonce