Annonce
Erhverv

Iværksætterfamilie: - Virksomheden er en del af vores DNA

Aksel Rømer, direktør i Mols Organic, har arvet lidt af sin fars faste tro på, at de fleste ting nok skal lykkes, hvis man tror nok på det og arbejder hårdt nok for det. Foto: Michael Svenningsen
Når man vokser op i en familie, som dyrker iværksætteri, smitter det af, fortæller Aksel Rømer. Han er yngste søn i øko-familien Rømer fra Silkeborg, der står bag blandt andet Mols Organic på Djursland og Ørbæk Bryggeri på Fyn.
VRINNERS/SILKEBORG: De fleste, som hurtigt hoppede med på økologi-bølgen, kender historien om Niels Rømer, der som en af de første i landet satsede på økologi, og som med stor præcision kan forudsige, hvad masserne vil have om 10 år. Men hvordan er det at være del af en iværksætter-familie som Rømer-familien, der altid sat satser stort og med hele hjertet? Aksel Rømer, som er den yngste søn i familien, er i dag direktør Mols Organic, som producerer chokolade og småkager og ejes af Rømer-familien. - Det har fyldt hele vores liv. Jeg kan huske fra mine børneår, at vi har siddet ved aftensmaden og talt om kassekreditten. Jeg vidste ikke, hvad det var, men jeg kunne godt høre, at det var en vigtig ting, siger han. Og da hans far og storebror købte Ørbæk Bryggeri i halvfemserne, gik weekenderne med at renovere bryggeriet, så det kunne danne rammen om produktionen af økologiske sodavand. - Vi har altid været med på den ene eller anden måde, så virksomheden er en del af vores DNA, siger Aksel Rømer, som er den yngste i en søskendeflok på tre.
- Man må bare sige, at vi er et godt trekløver. Min far er god til smage og finde på nye produkter, og min storebror er rigtig god til lean, at optimere produktionen samt design-delen, og jeg er sælgeren.

Genialt og galt

I 1997 begyndte hans far at producere økologiske sodavand og juicer på bryggeriet under navnet NaturFrisk, og de økologiske bobler fik stor omtale - især i USA. Men man havde ikke helt styr på det der med, hvordan man får ting til at holde sig, så på et tidspunkt fik de økologiske sodavand tilnavnet "Danish dynamite", fortæller Aksel Rømer. - Det var sådan lidt på forsøgsbasis, og efter et par år var tiden inde til enten at stoppe, mens legen var god, eller satse andre steder, siger Aksel Rømer og tilføjer, at hans far derefter gik ud og købte tre bøger om at brygge øl og lavede seks opskrifter. Fynsk Forår var blandt dem. Det var både genialt og galt, lyder det fra Aksel Rømer. - Omkring år 2000 går min far og bror i gang med at brygge økologisk øl, og da ølbølgen rammer i 2005, er de klar. Der havde de fået luget ud i alle børnesygdommene og sikret sig en god position på markedet. Men det kunne også have gået den anden vej. Min far er ekstremt risikovillig, og han har taget beslutninger, som kunne have haft store konsekvenser, var det gået den forkerte vej. Men samtidig har min far også en stærk tro på de ting, han gør. Hvis bare man tror nok på det og bliver ved længe nok, så skal det nok lykkes. Sådan har min bror og jeg det også. Vi synes, at risikoen er spændende - puha, tænk nu, hvis ikke det går, griner Aksel Rømer.

Ingen genveje

På et tidspunkt drømte han om at blive pilot, men gled ganske langsomt ind i familievirksomheden. Der var ikke noget pres, men det var tydeligt, at ville han kaste sin energi ind i virksomheden, så var det en plads til ham. I dag er han glad for, at han ikke valgte pilot-vejen. - Man må bare sige, at vi er et godt trekløver. Min far er god til smage og finde på nye produkter, og min storebror er rigtig god til lean, at optimere produktionen samt design-delen, og jeg er sælgeren. Jeg elsker at snakke, og jeg elsker at sælge, siger han. Inden Aksel Rømer landede i direktørstolen, var han som tidligere beskrevet med ude at arbejde på Ørbæk Bryggeri, og han har også været rundt i de forskellige grene af virksomheden, lige fra pakkeriet til sæbeproduktionen. Det var et krav, fortæller han. - Jeg ville selvfølgelig gerne sælge med det samme, men man er nødt til at få en forståelse for produktet, inden man kan sælge det. Og det har da, må jeg erkende, givet mig et stærkere fundament til at sælge. Jeg kan prissætte varen ud fra de forskellige led i produktionen. Det er sundt nok at komme rundt i hele virksomheden, og i sidste ende er der kun én, der bestemmer, og det er far. Og det lever vi så med, lyder det fra Aksel Rømer.

Rømer-familiens virksomheder

I 1972 åbner Niels Rømer helsekostforretningen Heksekosten i Silkeborg.

Herefter går han sammen med fem andre helsekostforretninger om at stifte Helsam, en distributionskanal for helsekost.

Niels Rømer går også i gang med at producere økologisk kosmetik, og kort efter kommer Rømer Naturprodukt, som er en engrosvirksomhed med produktion og import af økokologiske fødevarer, til verden. Rømer Naturprodukt forhandler op mod 1000 varenumre, som sælges til specialbutikker over hele landet.

I 1996 køber Rømer-familien Ørbæk Bryggeri og producerer i første omgang økologiske juicer og sodavand. Øllet kommer til i 2001, og i 2009 begynder familien at destillere whiskey og rom på Ørbæk Bryggeri.

I 2014 overtager familien Woodshade Organics, en af verdens første virksomheder til at producere økologisk chokolade.

I 2017 laver de et strategiskifte i virksomheden, lancerer Mols Organics og går i gang med at producerer bars. I dag producerer Mols Organics 2,5 mio. bars. På fabrikken er der også en lille gårdbutik.

I 2017 åbner Rømer-familien Nyborg Destilleri i statsbanernes gamle togværksteder ved havnen i Nyborg. Udover destilleriet er der også en restaurant, café og butik.

Familien har også ambitioner om at etablere en base på Mols for iværksættere med et økologisk islæt. Det hele skal drives på vind- og solenergi.

Forældrene er i mål

Han sværger til økologi som sine forældre, men mangler sit eget "projekt", føler han. - Mine forældres ideologi og strategi var økologi. De har nået deres mål, for der er jo ikke en person i dag, som ikke kender til økologi. Min bror og jeg skal ligesom have fundet vores egen ting, og det handler muligvis om at satse endnu mere på at lave bæredygtige produkter. Er der restprodukter, vi kan genbruge i produktionen? Det handler om at tænke lidt videre, siger han. Næste nye konkrete projekt er opførelsen af en ny fabrik på Mols. Det er stadig hemmeligt, hvad der skal produceres i hallen, men Rømer-familien har fundet et hul i det økologiske marked, fortæller Aksel Rømer. - Vi kører en testproduktion i juli og august, og så kommer produktet på markedet i oktober. Det er en helt anden branche, men det bliver sjovt at prøve noget nyt igen, siger Aksel Rømer.
Mols Organic producerer chokolade og småkager, men har især satset på produktionen af "raw bars". Mols Organic er bare et af adskillige virksomheder, som er vokset ud af Aksel Rømers fars interesse for økologi. Foto: Michael Svenningsen
Annonce
Forsiden netop nu
112

Tre indbrud i tre byer

Annonce