Annonce
Rejser

Israel: Museer i verdensklasse

Den amerikanske kunstner Robert Indianas berømte LOVE-skulptur står som et stærkt symbol i den hebræiske oversættelse i haven ved The Israel Museum med udsigt over Jerusalem. Foto: Elsebeth Mouritzen
Ængstelige kunstsamlere sendte i mellemkrigsårene deres værker til midlertidig opbevaring i Israel for at undgå konfiskering. De fleste lod dem blive efter freden i 1945, og det har givet Tel Aviv og Jerusalem museer i verdensklasse.

Når man går forbi det ydmyge, kasselignende hus på Rothschild Boulevard, er det svært at forestille sig, at det var starten på en fremtid for Tel Aviv som kunstmetropol. Her i nummer 16 boede den ambitiøse borgmester Meir Dizengoff, der allerede i 1920'erne ville forvandle sin by til Mellemøstens New York med kunst og arkitektur. Da hans kone døde 10 år efter, flyttede han ud og donerede sit hjem til byen, så det kunne blive rammen om banebrydende udstillinger.

Verdenshistorien indhentede hans visioner, da Israel i mellemkrigsårene blev gemmested for værdifulde værker, som ængstelige jødiske kunstnere og samlere i Europa sendte herned. Egentlig var de til låns og opbevaring, men efter freden i 1945 blev mange af dem permanente donationer. Værkerne har været med til at danne grobund for en af verdens betydningsfulde kunstsamlinger, som nu hænger mere prominent en halv times spadseretur mod nord gennem det berømte Bauhaus-kvarter.

Det er ren wow-oplevelse at stå foran nutidens Tel Aviv Museum of Art, som er vokset i både størrelse og anseelse siden Dizengoffs dage. Det fik sin endelige placering her på Shaul Hamelech Boulevard i 1971 og opnåede yderligere pondus i 2011, da den amerikanske arkitekt Preston Scott Cohen legede med formerne på tilbygningen, der er blevet kaldt "en udstrakt Rubiks-terning overhældt med blegemiddel".

Efter besøget forstår vi, hvorfor museet - og kunst i det hele taget - står øverst på listen over seværdigheder i Israel. Det fortæller ikke bare historien om nogle af de største kunstværker samlet under ét tag i en spektakulær bygning. Der er også den ironiske detalje, at det er et monument over kunstverdenens rettidige omhu, fordi den snød nazisterne og forhindrede værdifulde malerier og skulpturer i at blive konfiskeret eller tilintetgjort.

Annonce

Vejen dertil

Vi rejste med Norwegian, som før coronakrisen havde to ugentlige afgange fra København. Priser fra cirka 700 kroner hver vej. Flyvetiden er fire timer og 15 minutter. En populær rute er også via Istanbul med Turkish Airlines fra cirka 1700 kroner t/r. Rejsetiden er med flyskift 6 timer og 35 minutter.

Fokus på fremtiden

Vi er stadig benovede over det udvendige museum, men taber så lige kæben igen efter at være gået gennem billetsalget. Da vi vender os om og kigger op, ser vi et kæmpe murmaleri i to paneler af Roy Lichtenstein fra 1989. Det er lavet specielt til museet i hans sædvanlige pop art-stil, men det ene motiv inkorporerer desuden symboler på de øvrige kunstnere og kunstarter, som er repræsenteret i samlingerne.

Kurator Edna Mosenson var med, da han kom og signerede værket, og hun betegner det som en af museets perler. Hun har arbejdet her i 40 år, og selv om hun egentlig er gået på pension, bruger hun fortsat sin erfaring som medlem af en komité, der fordeler offentlige midler til kulturinstitutioner i hele Israel.

- Vi har et meget u-kulturelt kulturministerium, som er imod kultur! Så det er nødvendigt at have engagerede mennesker, som kan være med til at sikre, at Israel fortsat kan fremme nationale kunstnere. Vi skal også sørge for, at alt det, vi har modtaget gennem tiden, bliver suppleret i det 21. århundrede, så vi kan fortsætte med at fortælle kunsthistorien på vores måde, siger Edna Mosenson.

Degenereret kunst

Hun ved, hvilken betydning det har fået for landet at have kunstmuseer i verdensklasse. Det lokker turister til, og det animerer også fremtidige givere. Og de fleste er fascinerede af historien om, hvordan det hele begyndte:

- Vi skylder kunsthistoriker Karl Schwarz en stor tak. Han grundlagde det jødiske museum i Berlin i 1933, en uge før Hitler blev udnævnt til rigskansler. Han kunne hurtigt se, hvor vanskeligt hans arbejde ville blive med nazisterne ved magten. De brød sig ikke om den moderne kunst, som de kaldte "degenereret", og i særdeleshed ikke jødiske kunstnere. Han talte derfor med sine venner, hvoraf mange var kunstsamlere, blandt andre tekstilfabrikanten Erich Göritz fra Chemnitz, om at bringe deres samlinger i sikkerhed.

- Da Meir Dizengoff tilbød ham stillingen som direktør for det nyåbnede kunstmuseum her i Tel Aviv, betænkte Schwarz sig ikke et sekund. Han medbragte 2500 papirarbejder fra sin egen samling, for det meste ekspressionisme, og opfordrede Göritz til også at bringe sine ting i sikkerhed, og på den måde fik vi de første internationalt betydningsfulde værker, fortæller Edna Mosenson.

3 museer i Jerusalem

1

Storslået. Israel Museum på en bakketop tæt på Knesset er landets største kulturinstitution, opført under borgmester Teddy Kollek i 1965. Her er en halv million objekter fordelt på moderne kunstmuseum, international skulpturhave og bibelsk arkæologisk samling samt en udendørs miniatureudgave af det antikke Jerusalem 1:50. Desuden er der en speciel pavillon, Bogens Helligdom, med dødehavsruller.

Ruppin Boulevard.

2
Rummeligt. Museum for Islamisk Kunst åbnede i 1974 på initiativ af den britisk-jødiske Vera Bryce Salomon, som selv var indbegrebet af religiøs tolerance. Gennem kunst ville hun bygge bro for forståelse mellem jøder og palæstinensere, og hun satte kuratorer til at opkøbe de bedste islamiske kunstværker fra det 7. til det 19. århundrede for at vise den gensidige indflydelse på kulturerne. Samlingen regnes for en af de mest betydningsfulde i verden.
HaPalmach Street 2.
3

Udfordrende. Det 20 år gamle Museum on the Seam ledes af kunstner og kurator Raphie Etgar, som bruger væggene i en eksproprieret, tidligere arabisk-ejet villa fra 1932 til at få et socio-politisk budskab ud. Han giver stemme til unge, eksperimenterende kunstnere, som gennem traditionelle billedværker og anderledes installationer prøver at skabe dialog i den evige samtale om sameksistens mellem Israel og Palæstina.
Kheil ha-Handasa Street 4.

De store scoop

Det til dato største scoop er Marc Chagalls maleri "Solitude" fra skæbneåret 1933, som metaforisk skildrer kunstnerens afmagt over den storm, jøderne blev hvirvlet ind i mellem de to verdenskrige, og som han selv donerede til borgmester Dizengoff.

Fru Mosenson synes nu også, at museets 21 værker af Alexander Archipenko, der allerede havde skabt sig et navn som kubistisk skulptør og maler, er bemærkelsesværdige. Da de ankom i kasser fra maleren og kunstsamleren Max Liebermann, syntes de daværende kuratorer, at de var temmelig avantgarde, og der gik flere år, inden hans arbejder kom frem i lyset, men nu er man stolt af at forvalte denne arv, som mange museer ville brække en arm for at have.

Vi lader øjnene komme på overarbejde, mens vi vandrer gennem de store klassikere i kunsthistorien: Cézanne, Dalí, Monet, Moore, Rodin, Picasso, Klimt, Kandinsky, Pissarro. Alle, som er noget, findes her, og ofte i sjældne versioner. På vej ud lægger vi mærke til et tredimensionelt værk over for Lichtenberg, som udstråler tidløs modernitet. Det er af Yaacov Agam, Israels største nulevende kunstner, som har haft større indflydelse på vores hverdag, end vi aner.

Om rejsen

Journalisten var inviteret af Israels Turistministerium.

Kinetik og reklamer

Vi kører syd for byen til forstaden Rishon LeZion, hvor Agam har fået sit helt eget museum. Det er kun to år gammelt, og alt udenfor og indenfor virker ungt med prikker, striber og tern i signalfarver. Fra de bærende søjler til de mobile skulpturer og 3D-billeder.

Den nu 91-årige kunstner valgte den modsatte vej, da han var udlært på Bezalel-kunstakademiet i Jerusalem efter anden verdenskrig. De åbne grænser og den nye verdensorden gjorde det sikkert at rejse til Europa, og han slog sig ned i Paris, hvor han i 1953 stod fadder til den kinetiske kunst samtidig med Alexander Calder og Jean Tinguely.

- Han var som søn af en rabbiner og kabbalist mere optaget af judaisme og sine spirituelle rødder end tingsliggørelse. Han valgte derfor at udtrykke sig abstrakt og geometrisk ved at bryde fladheden i et billede med sin 3D-foldeteknik, som var en sensation, da han havde sin første soloudstilling. Teknikken dannede skole, og de fleste af os kender den i dag i sin videreudvikling til de bevægelige reklameskilte, hvor lameller kan skifte mellem tre forskellige plakatbudskaber, fortæller museumsguiden Michal Reuveni.

Agam er et stort navn i Frankrig og USA, og samlere opfordrer ham til at blive ved med at skabe nye farveglade værker. Han har fulgt med tiden og overfører sine ideer og teknikker til interaktiv computerkunst, og han komponerer sågar selv tonerne til.

At han er vild med musik, afslører sejrstrofæet fra Eurovisions Song Contest i 1998, hvor den lokale sanger Dana International vandt. Den gyldne statuette står på museet med en udsmykning, som han har tilføjet senere, og han fik lov til at overrække en kopi til hende, da Tel Aviv var vært ved sidste års Melodi Grand Prix.

Bedste rejsetidspunkt

Tel Aviv har 400.000 indbyggere og er Israels kultur-, finans- og handelscentrum. Jerusalem har 875.000 indbyggere og er den politiske hovedstad. Det tager 50 minutter med bus mellem Tel Aviv og Jerusalem.

Møntfoden hedder officielt NIS (New Israeli Schekel), i daglig tale schekel. Vekselkursen er cirka 195 kroner for 100 NIS.

Bedste rejsetidspunkt: Klimaet er solrigt med høj luftfugtighed. I vinter- og forårsmånederne er gennemsnitstemperaturen om dagen 15-22 grader, om efteråret kan det være 30 grader til hen i oktober-november.

Søgen efter identitet

Men hvor skal vi kigge efter et yngre vækstlag, der peger mod fremtiden? Vi spørger Sarah Peguine, kurator og kunstblogger på hjemmesiden Ohsoarty.com, hvor israelsk kunst er på vej hen. Hun svarer ved at sætte os stævne i Kiryat Hamelacha 10 minutter syd for Tel Avivs centrum.

Det er et gammelt industriområde med masser af forladte værksteder, der nu er beboet af iværksættere og kunstnere. På 10 år har de skabt et kreativt miljø med graffiti og streetart, som lokker amatørsamlere og professionelle opkøbere indendørs, og et veletableret galleri som Dvir til også at have en filial i bydelen. Vi ser mange forskellige udtryk i primært billedkunst, men overraskende virker flere af tingene ret retro i deres naturalisme.

- Vi har jo ikke en særlig lang tradition med maleri i Israel. Mange af de kunstnere, som arbejder og udstiller i dette område, er en del af en bevægelse, hvor de går tilbage og observerer. De leder efter deres rødder, for vi er stadig et land, der består af mange nationaliteter. Derfor tror jeg, den bedste definition på kontemporær israelsk kunst er en søgen efter identitet, både som menneske og som kunstner, siger Sarah Peguine.

Corona og rejser

Som følge af coronakrisen kan nogle af oplysningerne i vore rejsereportager være uaktuelle. Det gælder for eksempel flyforbindelser og åbningstider. Vi er dog sikre på, at artiklerne stadig kan tjene som inspiration til rejser lidt ud i fremtiden.
Yaacov Agam er en af Israels ældste nulevende kunstner, og han har fået eget museum til sine banebrydende værker. Foto: Elsebeth Mouritzen
Marc Chagall malede i frustration over jødeforfølgelserne i Europa dette billede, som han personligt skænkede til Tel Avivs borgmester Meir Dizengoff for at hjælpe ham med at skabe et helt særligt kunstmuseum. Foto: Elsebeth Mouritzen
Zoya Cherkassky i Rosenfeld Gallery er en af de kunstnere, som søger efter kulturelle rødder og identitet som jøde ved at bruge socialrealisme i sit billedsprog. Foto: Elsebeth Mouritzen
Den ukrainsk-jødiske kunstner Alexander Archipenko er stærkt repræsenteret med flere enestående skulpturer på Tel Aviv Art Museum. Foto: Elsebeth Mouritzen
Fremtidens israelske kunstnere holder til i kollektiver og gallerier i Tel Avivs inspirerende bydel Kiryat Hamelacha. Foto: Elsebeth Mouritzen
Roy Lichtenstein skabte i 1989 dette dobbelte murmaleri specielt til Tel Aviv Art Museum som fortsættelse af fortællingen om jødisk kunst og kunstnere. Foto: Elsebeth Mouritzen
Yaacov Agam er en af Israels ældste nulevende kunstner, og han har fået eget museum til sin banebrydende værker. Foto: Dor Kedmi
Størstedelen af de jødiske kunstsamlinger, som blev gemt væk i Israel for nazisterne i 1930'ernes Tyskland, hænger nu på væggene i Tel Aviv Art Museum. Foto: Elsebeth Mouritzen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce