Annonce
Horsens

Intet tut-tut ved Torvet: Juletoget holder sig på den nye belægning

Juletoget kører kun i den ene ende af gågaden i år. Sidste år startede den fra Torvet og fik hele gågaden med. Arkivfoto: Morten Pape
Det er ikke muligt for juletoget at køre i den ende af gågaden, hvor renoveringen foregår. Ruten bliver derfor i den anden ende af Søndergade, hvor også Beringspladsen og Rådhustorvet inddrages.

Horsens: Tager man en tur med juletoget i Horsens i år, får man ikke mulighed for at følge renoveringsarbejdet af gågaden i Horsens undervejs. Toget holder sig nemlig i den anden ende af Søndergade, hvor den nye belægning kun mangler epoxyfuge for at være helt færdig.

- Juletoget har vi måttet opgive at få op omkring Torvet, så vi prøver en anden rute rundt i byen. Det er bare svært at lægge aktiviteter som den her, hvor der bliver gravet, siger Allan Nancke, konsulent hos CityHorsens.

Annonce

Program for juletoget

Der køres med afgang fra igloen ved Kuben midt på Søndergade.

3.-5. december: 10-17

6. december: 10-17.30

7. december: 10-15

8. december: 11-15

10.-12. december: 10-17

13. december: 10-17.30

14. december: 10-15

15. december: 11-15

17.-19. december: 10-17.30

20. december: 10-18

21.-22. december: 10-16

1. december kan der desuden køres med juletoget i forbindelse med julelystændingen.

Der skal købes billet til toget.

Starter ved igloen

Tilladelserne til kørsel med toget er på plads, og med forbehold for små ændringer lyder ruten således: Starten går ved den store iglo, der opstilles ved Kuben, og herefter køres der ad Hestedamsgade til Svanes Torv og ad Levysgade ned mod Vitus Berings Plads.

Her drejes ad Jessensgade op mod Kuben igen, men toget når ikke helt derop. Der drejes i stedet ned ad Hospitalsgade, videre ad Løvenørnsgade mod Rådhustorvet, hvorefter turen så går tilbage til igloen og Kuben.

Den specielle julemands-situation

Togets chauffør er ingen ringere end julemanden, og her opstår der en lidt usædvanlig situation. For nok siger man, at julemanden kan være flere steder på én gang - men i Horsens kommer han til at være samme sted flere gange.

- Det er en lidt speciel situation, vi har i Horsens, hvor vi har to julemænd. Der er en, som kører toget, og så er der en anden, som ankommer med skibet, og som man kan møde i løbet af december, siger Allan Nancke.

Festgården, der står for juletoget, stiller med julemandschaufføren, og bag den julemand, der kommer med skib 1. december, og som man kan møde på gågaden og i Bytorv Horsens i løbet af julen, gemmer Thomas "Bomle" Engelund fra Bomles Venner sig.

Den julemand, der ankommer med skib, er ikke den julemand, der kører toget. Arkivfoto: Søren E. Alwan

Kompenserer med juletræer og lys

Juletoget kommer altså modsat sidste år ikke til at afgå fra Torvet, men for at lave så meget julestemning som muligt på det snart opgravede område, vil der komme en del belysning, og hegnet langs byggepladsen plastres til med juletræer. Når det er muligt, forsøger man også at trække aktiviteterne forbi Torvet - blandt andet Komediehusets drillenisser og luciaoptoget.

- Vi prøver at gøre det lidt mere hyggeligt, og så opfordrer vi også butikkerne til at gøre ting ved deres vinduer og facader. De må også bruge hegnet, hvis de aftaler det med Buus Anlægsgartner, der står for renoveringen, siger Allan Nancke.

CityHorsens har sammen med Horsens Kommune, Mærk Byen, SpotHorsens og Bytorv Horsens samarbejdet om julens program i midtbyen, og man kan på deres Facebook-sider se mere om aktiviteterne, ligesom programmet også fra næste uge findes i papirform i butikker og rundt i byen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Leder: Tre broprojekter kæmper om politikernes gunst

En bro fra Kalundborg til Hou over Samsø? En ny Lillebæltsbro, enten ved siden af den gamle eller måske som en forbindelse fra Bogense til Juelsminde? Eller hvad med en bro fra Faaborg på Fyn til Als? Visionerne om nye broer, der kan forbinde Vest- og Østdanmark er mange. Og for mange til, at de alle kan blive til virkelighed. Groft sagt er der tre store bro-ønsker: en Kattegatbro, en ny Lillebæltsbro og en Als-Fyn-forbindelse. To af dem kan komme til at sætte meget markante aftryk i Østjylland. De seneste dage har regionsrådsformand i Syddanmark Stephanie Lose (V) gjort sig til talsmand for, at der er brug for en samlet analyse af de tre bro-ønsker. Det er såmænd ikke første gang, hun ytrer den holdning. Det gjorde hun også i efteråret. Men det gør ikke hendes budskab mindre vigtigt eller aktuelt. Det er sindssygt vigtigt, at politikerne på Christiansborg får en analyse, der tager højde for alle tre broprojekter. For ”det kan ikke undgås, at de påvirker hinanden. Det er store projekter, og derfor giver det mening at se det i en sammenhæng,” som Stephanie Lose siger. Og uden en samlet analyse er det yderst svært at gennemskue, hvad der er den bedste løsning. Der er så mange ting, der skal tages i betragtning: nuværende og fremtidige trafikbehov, hensyn til miljøet, påvirkning af natur og boligområder, økonomi, holdbarhed osv. Samtidig er der meget stærke interessegrupper, der - oftest funderet i en geografisk tilknytning - arbejder ihærdigt for én bestemt løsning. Ud fra devisen, at det handler om at råbe op, hvis man vil have indflydelse. Det er godt og demokratisk, men de, der skal træffe beslutningen, har brug for at blive klædt på til at kunne se mere end de forskellige lokale behov for en bro. De skal have et overblik. Umiddelbart synes jeg, at en ny Kattegatforbindelse lyder attraktiv. Men det vil blive en meget dyr bro, så kan vi for de samme eller færre penge få en anden trafikal løsning, der er bedre? Jeg ved det ikke. Men det skal politikerne helst vide, inden de skal beslutte sig. Så kom med den analyse.

Erhverv

Farvel til et stykke dansk industrihistorie: Kommunens største virksomhed skifter navnet ud efter 140 år

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];