Annonce
Brædstrup

Indsats har halveret andelen af sprogsvage børn: Nu vil vi løfte os endnu mere

Hver 14. dag får børnene i dagtilbud Brædstrup fem til syv nye fokusord, som også hænges op på væggen. Det gør, at børnene kan se ordet med en tilhørende tegning, hvilke, ifølge dagtilbudsleder Laila Lundtofte øger indlæringen. Foto: Henrik Sandvad
Andelen af børn med svage sprogkompetencer er faldet fra 13 til 6 procent i dagtilbuddene i Brædstrup på blot et år, efter byens institutioner og dagplejere deltog i projekt ”Vi lærer sprog”.

Brædstrup: Der øves og leges med både ord og tal hver dag for de 0-3-årige børn i børnehaverne Eventyrhuset, Himmelblå og Tinggården og blandt dagplejerne i dagtilbud Brædstrup.

Sådan har det været, siden de lokale dagtilbud i 2018 afsluttede et forskningsprojekt, ”Vi lærer sprog”, som er udarbejdet af TrygFondens Børneforskningscenter.

Projektet varede kun i 20 uger, men i Brædstrup har de lokale dagtilbud valgt at fortsætte indsatsen, for erfaringerne har nemlig været rigtig gode, lyder det fra Laila Lundtofte, der er dagtilbudsleder i Brædstrup.

Hun har oplevet en forbedring i sproget både for de børn, der i forvejen lå i normalområdet, og hos de børn, der havde svage sprogkompetencer.

- Alle vores børn har rykket sig sprogligt, og det er lige fra dem, som har dansk som modersmål, til de tosprogede. Vi er gået fra 13 procent og ned til 6 procent af børnene, der har brug for en særlig indsats i deres sproglige udvikling. Samtidig er vi steget i den generelle indsats med børn i normalområdet fra 76 til 82 procent. Det er alene sket i 2018, så det er en markant forbedring, siger Laila Lundtofte.

Vi lærer sprog

"Vi lærer sprog" er udarbejdet af TrygFondens Børneforskningscenter for Børne- og Socialministeriet. Projektet kørte fra 2016 til maj 2018, og siden har en række dagtilbud kørt videre med en overbygning af projektet under titlen "Vi lærer sprog plus".

I alt har 5000 børn fordelt på 13 kommuner været med. Horsens var med knap 2000 deltagende børn den kommune med størst andel af børn i projektet.

De overordnede konklusioner i projektet:

  • Små forandringer i læringsmiljøet løfter børnenes læring.
  • Jo flere af "Vi lærer sprog"-aktiviteterne børnene laver, desto mere lærer de.
  • Børn i vuggestuer og dagplejere har lige meget gavn af arbejdet med "Vi lærer sprog".
  • Projektet har vist en bedring i småbørns (18-36 måneder) ordforråd og sprogforståelse med 9 til 44 procent i forhold til børn, som ikke har deltaget i sprogindsatsen.

Arbejdet med "Vi Lærer sprog" gavner børnene lige meget uanset køn, alder, social status og oprindelse.

Kilde: TrygFondens Børneforskningscenter

Leger sproget ind

Som en del af sprogindsatsen har børnene over to uger fået fem til syv fokusord, som øves og leges ind både ved små samlinger eller ved de helt almindelige hverdags situationer ved puslebordet, eller når der er mad.

Fokusordene får forældrene med hjem, så der arbejdes også med ordene derhjemme, og netop det systematiske arbejde med sprog er en del af opskriften bag succesen ifølge dagtilbudslederen.

- Samtidig har Trygfonden givet os noget materiale, som er nemt at gå til. Vi har fået billeder og materialer, så det er nemt for pædagogerne at gå i gang med. På den måde har vi fået hele systemetikken med at arbejde med sprog leveret, så vi er meget begejstrede, siger Laila Lundtofte.

Hun påpeger, at børnene har det sjovt, mens de lærer.

- Børn leger, og det gør de også, når de lærer sprog. De synes, det er sjovt, og de lærer og leger ordene ind. Man kan tydeligt høre, at deres sprog udvikler sig og bliver mere nuanceret. For eksempel siger de cirkel i stedet for rund eller nedbør i stedet for regn. På den måde fylder man flere ord på dem, og de bruger også ordene i de rigtige sammenhænge, siger Laila Lundtofte.

Ekstra sprogfokus

Nogle dagtilbud i Horsens begyndte allerede sidste år på ”Vi lærer sprog plus”, som er en videreførelse af den særlige sprogindsats. Den indebærer blandt andet mere forælderindragelse, og det er også et projekt, som dagtilbudslederen gerne ser indført i Brædstrup - muligvis allerede efter sommerferien.

- Vi vil gerne løfte os endnu mere, og vi ved fra forskningen, at de første 1000 dage af et barns liv er afgørende i forhold til sproglæringen. Det er vigtigt med en tidlig indsats, siger Laila Lundtofte.

Hun håber, at indsatsen over for de små børn vil give positive resultater, når børnene bliver ældre.

- Vi er meget spændte på, hvad børnene får ud af det på sigt, og når de begynder i før-skoleforløb. Men det vil tiden vise. Vi ved i hvert fald, at de kommer herfra med nogle gode forudsætninger, siger Laila Lundtofte.

Annonce
Forsiden netop nu
Annonce