Annonce
Horsens

I bil... Med bus... På cykel... Hvem kommer først i Horsens morgentrafik?

Klar til afgang fra Husoddevej i Stensballe. Mette Højmark Mikkelsen (t.v.) tager bussen, Anne Birch Bech-Larsen kører i bil, og Thomas Schütt cykler til Folkebladets redaktion på Nørregade/Søndergade. Foto: Søren E. Alwan

Horsens Folkeblads journalister tog morgenturen fra Stensballe til Horsens i tre forskellige transportmidler for at teste, hvad der er hurtigst.

Horsens: Hvilket transportmiddel er hurtigst, når man en tirsdag morgen skal bevæge sig fra hjemmet i Stensballe til jobbet i Horsens midtby?

Det satte tre journalister fra Horsens Folkeblad sig for at teste - helt uvidenskabeligt. Tirsdag morgen kl. 7.45 er der afgang fra Husoddevej i Stensballe. Målet er avisens bladhus med adresse på Søndergade - og indkørsel fra Nørregade 42.

På forhånd er der spænding. Den rutinerede bil-pendler har flere gange holdt i kø på sin vej til Horsens midtby og bandet over de cyklister, der overhalede. Cyklisten har til tider, i regnvejr og modvind, misundt bilisternes varme sæde, mens buspassageren er spændt på, om bussen kommer til tiden.

Allerede for enden af Husoddevej kører bilisten ind i det første problem. Fjernvarmearbejde på Bygaden ved Stensballehallen giver en mindre prop i trafikken - specielt for de bilister, der skal til højre mod skolen. Efter ca. et minut får bilister, der vil til venstre, lov til at blive lukket ud på Bygaden. Samme problem ryger bussen i. Den må vente i flere minutter, før den kan svinge til venstre ad Bygaden.

Cyklisten kører roligt sydpå ad Husoddevej til Husoddestien. Stemningen er god, for der er omtrent vindstille, og stien er igen god at køre på, efter at de seneste dages sne og is er forsvundet.

Fem minutter efter, vi gik fra adressen på Husoddevej, er bilisten nået til rundkørslen ved SuperBrugsen på Haldrupvej. Ved bustoppestedet venter buspassageren stadig på sin bus, mens cyklisten er nået til broen, hvor Husoddestien krydser Sundet.

Kl. 7.54 - med tre minutters forsinkelse i forhold til køreplanen - ankommer bussen, og buspassageren stiger på.

Annonce

Fra Stensballe til midtbyen

Startpunkt er Husoddevej i Stensballe. Målet er Nørregade 42 i Horsens.Bilist, cyklist og buspassager forlod adressen i Stensballe samtidig kl. 7.45.

Bilisten kørte ad Husoddevej, via Bygaden, Haldrupvej, Sundvej, Amaliegade og Kattesund til Nørregade.

Cyklisten kørte ad Husoddevej til Husoddestien over sundet og derefter via Sølystvej og Strandpromenaden/Niels Gyldings Gade til Havneallé og Borgergade, inden han krydsede Søndergade for at komme ind i gården ved Nørregade.

Buspassageren tog bus nummer 3 fra busstoppestedet ca. 100 meter fra startpunktet. Bussen kører via Husoddevej, Bygaden og Haldrupvej til Sølystvej og Strandpromenaden/Niels Gyldings Gade, før den drejer ad Havneallé til Åboulevarden, hvor hun stod af ud for nummer 57. Herefter gik hun via passagen til Søndergade for at komme ind i gården ved Nørregade.

Ifølge Krak er turen fra Husoddevej til Nørregade 5,4 km.

Bilisten klarede turen til Folkebladet hurtigst, skarpt forfulgt af cyklisten. Buspassageren havde en noget længere transporttid. Foto: Søren E. Alwan

Det ruller

Kl. 7.55 - 10 minutter efter afgang - er alle godt på vej. Bilisten passerer Kraghsvej, hvor der er god plads på kørebanen. Cyklisten kører på Strandpromenaden, mens buspassageren stadig er på Husoddevej og kan nyde udsigten over Herregårdsparken fra sin plads i bussen.

Kl. 7.58 - 13 minutter efter afgang - ankommer bilisten som den første til Nørregade. Turen er gået stort set glat. Der har været en del trafik, og på Sundvej var farten flere gange nede på ca. 20 km/t. Det gav særligt hurtige cyklister mulighed for at overhale. Der var også begyndende kø på Haldrupvej, hvor venlige forankørende bilister var flinke til at lukke bilister ud fra Stensballe Strandvej.

Kun få minutter senere - kl. 8.02 - er også cyklisten fremme. Og mens han puster ud, ankommer buspassageren kl. 8.09. Hun stod af på Åboulevarden bag Fætter BR og gik de resterende meter til redaktionen.

Det har altså taget hhv. 13 minutter, 17 minutter og 24 minutter at tilbagelægge de ifølge Krak godt fem kilometer fra adressen på Husoddevej til Nørregade i Horsens midtby.

Bilisten kom først, men det var også på en morgen, hvor trafikken gled, og der ikke var de store kø-problemer. Bemærkelsesværdigt er det, at cyklisten ankommer kun få minutter senere. Buspassageren brugte ca. dobbelt så lang tid som bilisten for at nå til Nørregade. Af de 24 minutter gik de første ni minutter med at bevæge sig til busstoppestedet og vente på bussen. Derudover brugte hun et par minutter på at gå fra bussens stoppested på Åboulevarden til Nørregade.

I forsøget er der ikke taget højde for, at buspassageren kunne have en fast mødetid i centrum og den deraf følgende manglende fleksibilitet i forhold til bussens køreplan. Hvis hun f.eks. skulle møde præcis klokken otte i Horsens midtby, havde situationen været en anden. Så skulle buspassageren have været med bus 11 fra Husoddevej allerede kl. 7.19 og senere skifte til bus 1 for at nå frem til sit job. Altså en ekstra halv times transport-/spildtid.

Der er heller ikke taget højde for, at bilisten ikke kan parkere i Folkebladets gård og må ud og lede efter en p-plads. Men det er en helt anden historie...

Horsens holder i kø

Horsens er en vækstkommune, og vi kan være stolte af, at så mange flytter hertil.Flere indbyggere betyder dog også mere trafik, og på vej ind og ud af Horsens sidder vi fanget mellem hjem, job, daginstitution, indkøb, aftaler og kunder.

Og her holder vi så. I kø.

I disse uger sætter Horsens Folkeblad fokus på køerne og på de udfordringer, den øgede trafik skaber. Vi giver dig også dine medtrafikanters tips til veje til at undgå køerne.

Bussen var tre minutter forsinket. Selve busturen fra Stensballe til midtbyen tog 21 minutter. Foto: Søren E. Alwan
Bilisten klarede turen til Folkebladet hurtigst, skarpt forfulgt af Thomas Schütt på cykel. Buspassageren havde en noget længere transporttid. Foto: Søren E. Alwan
Mette Højmark Mikkelsen havde en noget længere transporttid end sine kolleger. Foto: Søren E. Alwan
Bilisten klarede turen til Folkebladet hurtigst, skarpt forfulgt af cyklisten. Buspassageren havde en noget længere transporttid. Foto: Søren E. Alwan
Så nåede vi alle frem til Folkebladets gård mellem Søndergade og Nørregade. Bilisten klarede turen til Folkebladet hurtigst, skarpt forfulgt af cyklisten. Buspassageren havde en noget længere transporttid. Foto: Søren E. Alwan
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Leder: Dårligt argument for dyrere børnepasning

Fra nytår bliver det dyrere at få passet sine børn i Horsens Kommune. Den slags er en politisk beslutning, og Horsens Byråd er naturligvis i sin gode ret til at sætte prisen op og ned alt efter politisk prioritering. Så langt så godt, og indrømmet, det er svært tit og ofte at skulle forklare prisstigninger, men det er er altså tæt på være verdens dårligste argument, når man forklarer prisstigningen med, at kommunen tilfører syv millioner kroner ekstra til området. Flere kommunale kroner er altså lig med, at man som forældre skal betale mere, lyder logikken. Argumentet holder også så langt, at for at få økonomien til at hænge sammen, når vi skal have passet de små i vuggestue, dagpleje, børnehave eller sfo, er der også en forældrebetaling. Den må maksimalt andrage 25 procent. En sats, der er indført, så ingen kommuner uhæmmet bruger den knap at skrue på, når der skal lægges budget. Nøgleordet her er maksimalt. For det er klart, at forældrebetalingen stiger, når procentsatsen fastholdes, og det samlede budget stiger, men i ordet maksimalt ligger også, at man selvfølgelig kan sætte satsen ned, så forældrene ikke skal betale mere for at få passet børn efter nytår. Der kan være mange gode argumenter for at tilføre midler til børnepasning og at lade forældrebetalingen stige, men der er ingen sammenhæng mellem flere midler og øget forældrebetaling. Horsens Byråd kunne uden problemer vedtage, at det fra nytår skulle være billigere for forældrene at sende deres børn i kommunale pasningstilbud og samtidig tilføre flere midler for at kunne ansætte eksempelvis flere pædagoger. Det kunne eksempelvis være begrundet i at ville tiltrække flere børnefamilier til kommunen. Det er en politisk beslutning med tilhørende solide argumenter, som man så kan være enig eller uenig i, men at sige, at forældrene skal betale mere, fordi kommunen bruger flere penge på området, har ingen logisk sammenhæng.

Annonce