Annonce
Horsens

Hvordan skal fremtidens midtby i Horsens se ud? Her er læsernes bud

Færre biler i midtbyen eller er det i orden, som det er nu? Vi har spurgt læserne om deres bud på fremtidens midtby, bl.a. når det gælder trafik. Foto: Morten Pape

Horsens: Masser af læsere og brugere har via Horsens Folkeblads Facebook-side givet deres bud på, hvordan de ser fremtidens midtby i Horsens, især når det kommer til trafik og parkering.

Spørgsmålet lød således:

Flere gågader, sivegader og grønne oaser i en midtby med færre biler, lyder en politisk vision for Horsens. Andre frygter en død midtby, hvis bilerne skubbes ud. Hvordan synes du, fremtidens Horsens C skal se ud?

Her en stribe af svarene:

Annonce

Ken Nielsen, Horsens:

Offentlig transport kunne hjælpe. F.eks. er det underligt, at Egebjerg kun har en afgangstid fra Beringsplads på to timer fra middag. Det er på tide, der kommer bybusser den vej også. Regionen har lige sparet en bus væk. Egebjerg ligger altså tættere på centrum end både Tyrsted, sydligste Torsted og østligste Stensballe. Vi er nødt til at tage en taxa, hvis vi tager ind til centrum lørdag aften for at spise med vin. Ingen busser når man er færdig og gerne vil hjem.

Trine Kristin Guldahl Jensen, Horsens:

Man skulle hellere kigge på, hvordan man trækker flere specialbutikker til byen, for lige nu er den ikke særlig spændende.

Kenn Krustrup Andersen, Horsens:

Horsens er ikke stor nok til at fjerne bilerne fra midtbyen. Det er uden kontakt med den virkelige verden at få den tankegang. Man vil det hele og har store drømme, hvilket er fint nok egentlig. Men ét skridt ad gangen - lad os nu først se, om der er beboere nok til at flytte i alle de nye lejligheder.

Benny Hansen, Horsens:

Det er en dårlig idé at fjerne bilerne.

Lars Riis, Horsens:

Prøv en gang at se hvordan f.eks en by som Odder har mistet sin gågade og torv. Det er fuldstændig dødt i dag, hvor der tidligere var liv og masser af butikker. Det samme kan/vil ske for Horsens, hvor der på en almindelig dag virker meget stille. Det opfordrer ikke til en tur ind i midtbyen.

Thomas la Cour, Horsens:

Lige i denne tid er det sikkert fint med gågade på Søndergade, men omkring 320 dage om året efterlader den manglende trafik gaden død og kedelig. En ensrettet sivegade med korttidsparkering kunne hjælpe gadens handlende og måske få tidligere tiders variation i butikslivet tilbage. Der var engang en farvehandler, et bageri, en blomsterhandler m.v. på Søndergade. I dag er det tøj, tøj, tøj og lidt mere tøj, som ganske mange alligevel køber på nettet. Det er gabende kedsommeligt. Kundernes mulighed for at parkere tæt på butikken betyder noget for typen af forretning, man kan gøre rentabel i midtbyen. Især i den kolde og våde halvdel af året. Vi bliver ikke til Sydfrankrig eller Italien, uanset hvor meget latte, vi brygger, og hvor mange terrassevarmere, vi sætter op.

Jan Jensen, Horsens:

De sku' køre det tilbage til 80'erne, da måtte man køre på Søndergade. Sikke et liv der var i gaderne dengang.

Karin Wonsyld, Horsens:

Hvis der ikke må komme biler, hvad så med at der ved p-husene og -pladserne blev indført små shuttle-busser, der kunne køre op til gågaden - eventuelt igenemme?

Jesper Langballe, Horsens:

Man skal kigge til, hvordan Vejle og Aarhus har lavet deres midtbyer. Vand, der går igennem gågaden, springvand i midtbyen, caféer der er jævnt fordelt over midtbyerne, et varieret udvalg af forretninger spredt over hele midtbyerne. Horsens skal åbne åen under Åboulevarden op helt ind på Rådhustorvet, cafémiljø langs åen, Nørregade skal laves om til gågade på lige fod med Søndergade, så man får to store gågader med små gågader, der forbinder det hele. Og så lav lige rådhuset om til et storcenter med masser af forretninger. Sørg også for at huslejen bliver sat ned på forretningslokalerne, så de forretningsdrivende rent faktisk har lyst til at åbne deres butikker i byen. Den grådighed, der er lige nu, kvæler byen.

Lene Kamilla Hansen, Horsens:

Flere grønne områder vil helt sikkert være at foretrække istedet for alle de betonbygninger, der skyder op overalt i centrum - og flere bænke og "opholdsrum" også på gågaden. Men at fjerne bilerne fra midtbyen er ikke løsningen. Tværtimod er gratis parkering med til at fremme liv i centrum.

Jytte Hukiær, Hovedgård:

Jeg handler ikke i Horsens mere pga. mangel på parkeringspladser. Jeg kører til Odder, hvor parkering er tæt på gågaden og samtidig gratis.

Johannes Mosbæk Johannessen, Juelsminde:

Ved større byer i England har de noget, de kalder Park and Ride. På et aflukket område med toiletter og vagt er der parkering. Betaler man for parkering, kører man gratis med bus, der holder to til tre steder i byen. Var det noget? Et parkeringshus er dyrt at bygge.

Henrik Helding Sørensen, Horsens:

Færre biler og p-huse i byens udkant vil helt klart slå midtbyen ihjel. Der bliver større og større tryk på alle de større byer i Danmark, og den tættere bebyggelse harmonerer ikke med dårligere infrastruktur og mulighed for at komme til at holde udenfor de steder, man handler. Sådan er nutidens norm, uanset hvor idealistisk man er om jordens og klimaets overlevelse. Altså når det ikke kun er de andre, der skal yde...

Bente Houtved Sindberg, Horsens:

Os der bor på landet, tager til Vejle, hvor det er gratis at parkere.

Poul Guldhammer Bendixen, Horsens:

At forbyde biler i midtbyen vil helt sikkert gøre, at jeg ikke kommer derind mere. Den bilfjendske indstilling er ikke løsningen.

Jytte Kjær Thorkelin-Eriksen, Hesselballe:

Har valgt at handle i Vejle. Det er nemt at parkere nær bymidten.

Michael Just, Østbirk:

Som ny butik ville jeg ikke turde starte op i Horsens inden for den gamle middelalder-midtby. Der er simpelthen for stor usikkerhed om, hvad fremtiden byder. Og mange butikker lukker.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder

Leder: Tag debatten - den er gratis

Er der noget, der kan sætte sindene i kog i Horsens, er det byens udseende. Seneste eksempel er viceborgmester Martin Ravns læserbrev om, at Lilli Gyldenkildes Torv efter hans mening kan blive den næste ghetto i Horsens. Efterfulgt af et læserbrev af Sisse Landert, som græmmes over sin bys udseende. Efterfulgt af to læserbreve fra Andreas Boesen og Susan Gyldenkilde, som forsvarer byggeriet. I avisen og på hsfo.dk har vi gennem flere år dækket både planer, spadestik, beslutninger og kritik tæt og grundigt. Emnet optager vores læsere helt enormt. Det kan vi se både på hsfo.dk og i de kommentarer, vi får til artiklerne via Facebook. Derfor vil vi gøre alt, hvad vi kan, for at afdække udviklingen og på fair og ordentlig vis bringe de forskellige synspunkter videre. Nogle af artiklerne bringer vi gratis på hsfo.dk, mens andre kræver, at man har betalt abonnement. Det får vi jævnligt kritik for af læsere, som mener, at når det er en artikel, der interesserer mange, bør den være gratis. Jeg medgiver, at vi selv har et medansvar for den manglende forståelse, fordi medierne i en periode forærede alt indhold væk på digitale platforme. Men i takt med fyringer af journalister og fotografer verden over er der ved at komme en forståelse for, at ordentlig journalistik koster penge at lave og er en vare, der skal betales for. I debatten om byens udseende tog kritikken en ny drejning, da byrådsmedlem Jakob Bille skrev følgende i en kommentar på Facebook: "Folkebladet kunne nu godt have gjort denne artikel tilgængelig for alle. De har jo valgt at gøre alle de kritiske indlæg tilgængelige for alle." Bare så der ikke er nogen tvivl: Læserbreve er altid gratis indhold på hsfo.dk. Uanset om de er for eller imod, hvad et byråd har besluttet. Fælles for det indhold, det kræver et digitalt abonnement at få adgang til, er derimod, at det er unik og selvstændig journalistik. Tendensen på vores og de fleste andre medier er, at flere og flere artikler bliver låst. På hsfo.dk har vi også det princip, at den daglige leder, som du læser her, er betalt indhold - bare ikke lige i dag, hvor alle kan læse med.

Annonce