Annonce
Horsens

Hvis patienterne keder sig, kan de få en kasse med underholdning

Personalet på hospitalerne har meget at se til. Men der er stadig opgaver at løse. Derfor blev lokale pædagog- og sygeplejestuderende udfordret til at komme med nye løsninger på kendte problemer som for eksempel ensomhed, kedsomhed og underernæring blandt patienterne. Arkivfoto: Scanpix
Pædagog- og sygeplejestuderende blev sendt i tænkeboks for at finde løsninger på udfordringer på sygehuset - lige fra ensomhed på en-sengsstuer til underernærede patienter.

Horsens: Virkeligheden flyttede ind på VIA Univercity College i denne uge, hvor sygepleje- og pædagogstuderende blev blandet sammen og fik til opgave at komme med nytænkende løsninger på konkrete problemer i sygehusverdenen.

Opgaverne var taget ud fra hverdagen på det lokale sygehus i Horsens. For eksempel:

- Hvordan undgår man, at patienterne keder sig på én-sengsstuerne? Hvordan løfter man patienternes mentale sundhed, så det også rækker ud over indlæggelsen? Hvordan motiverer man patienterne til at spise og drikke, så man forebygger indlæggelser på grund af underernæring og væskemangel?

Forløbet blev afsluttet med en fremlæggelse, hvor løsningerne blev udfordret.

Måltidskasser til småtspisende

I en gruppe blev kedsomheden på én-sengsstuer løst med funbokse.

Det er kasser med underholdning målrettet forskellige aldre og interesser, som plejepersonalet kan tage med ind på stuen, når de alligevel skal derind.

- Det gør det også nemmere at være på besøg, hvis det er en længere indlæggelse, for så er der noget at lave sammen, var en anden pointe.

Frivillige med særlige interesser som for eksempel skak kan tilbyde at spille med indlagte patienter og måske være springbrættet til, at patienten melder sig ind i skakklubben, lød et bud på et løft til patienters mentale sundhed.

En tredje gruppe præsenterede et særligt måltidskasse-koncept til ældre, der spiser og drikker for lidt. I forvejen er der mange målrettet familier: dem, der har travlt, vegetarer eller kødelskere. Introduktionen skulle ske på sygehuset og hjælpes på vej i hjemmet. I nogle kasser kan al maden være færdiglavet, i andre skal man selv tilberede noget. Til konceptet hørte også mulighed for fællesspisning. En idé, som gruppen mente, Coop kunne være interesseret i.

Udfordrede eleverne

Ideer var der nok af. Men duede de i virkeligheden?

Susanne Svendsen fra Medtech Innovation Consortium udfordrede sammen med Lea Slemming-Adamsen, sundheds it-koordinator på Regionshospitalet Horsens, eleverne:

- Hvordan skal de frivillige organiseres? Hvem skal betale? Er der kunder til det? Er der evidens for, at det hjælper? Gør man sådan noget andre steder?

Nogle svar kom hurtigt, andre lå ikke lige på tungen, men det satte gang i tankerne.

Begejstringen for at arbejde på tværs af uddannelser er stor i gruppen, der opfandt ideen om funbokse til at modvirke kedsomhed på en-sengsstuer. De har fået en større indsigt i hinandens fag og måde at tænke på. - Da vi mødtes første gang, snakkede vi meget om forskellene på fagene, men endte med at snakke om det, vi har til fælles, siger Sanne Lærke (t.v.), som læser til pædagog. Resten af gruppen er fra venstre Lican Andersen, Louise Mindstruplund, Line Axelgaard, Janni Møller og Maria Lind Nielsen. Foto: Mette Graugaard

Jo flere, jo bedre

I funboks-gruppen var der stor tilfredshed med det tværfaglige arbejde.

- Det var fedt, at det var et reelt problem, men den store øjenåbner er at opleve, hvordan vi kan supplere hinanden, siger Maria Lind Nielsen, der er pædagogstuderende.

Og det, at man har flere faggrupper blandet, når der skal tænkes nyt, har forskning peget på som en fordel.

- Jo mere mangfoldighed, des mere innovativt, siger lektor Marta Padovan-Özdemir, der underviser på forløbet.

Desuden lægger skolen vægt på, at det er virkelige udfordringer, eleverne skal forsøge at løse.

- Det får eleverne lidt mere op på tæerne.

Selv om konceptet har eksisteret nogle år, kender hun dog ikke eksempler på, at nogen ideer er blevet til virkelighed.

Annonce
Forsiden netop nu
Annonce